تفاوت CPC و PPC در تبلیغات کلیکی گوگل چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه: 10 دقیقه

تعداد بازدید: 281

تبلیغات کلیکی

تفاوت CPC و PPC در تبلیغات کلیکی گوگل چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده: saharazokh
2020-06-18 11:16:37

اگر به تازگی به دنیای تبلیغات دیجیتال و تبلیغات کلیکی وارد شده اید و در آن مبتدی و تازه کار هستید، ممکن است با اصطلاحات زیادی روبرو شوید و توضیحاتی ببینید که برای شما گیج کننده باشند. در بین اصطلاحات مطرح در زمینه تبلیغات کلیکی دو مورد از واژه ها بیشتر از مابقی به کار میروند و این دو واژه عبارتند از: PPC و CPC به معنای پرداخت به ازای هر کلیک و هزینه به ازای هر کلیک. تا حدودی از روی معنای این دو عبارت میتوان عملکرد های آن ها را حدس زد اما درک تفاوت CPC و PPC و نحوه ارتباطشان با هم و اینکه در برگیرنده چه چیزی هستند و چه چیزی را شامل نمی شوند می تواند کمی دشوار باشد. امروز در تیکو قصد داریم به توضیح این موضوع بپردازیم با ما همراه باشید.

تفاوت CPC و PPC

PPC یا پرداخت به ازای کلیک چیست؟

به گفته مقاله vieodesign ، تفاوت CPC و PPC بدین صورت است که: PPC به نوعی از تبلیغات گفته میشود که در آن تبلیغ کننده برای دیده شدن تبلیغاتش هزینه ای را پرداخت میکند و با کلیک کاربر بر روی تبلیغ مورد نظر، از تبلیغ دهنده هزینه ای کسر می شود.این تبلیغات ممکن است در برخی از مواقع هزینه ثابت برای هر کلیک داشته باشد اما در مواردی گاهی بر اساس نوع کلمه و میزان سرچ آن هزینه کلمه متفاوت است. فاکتورهایی مانند میزان رقابت و حجم جستجو برای آن کلمه، در میزان هزینه تاثیر گذار است. PPC کوتاه شده Pay Per Click می باشد. اگر قصد فروش یک محصول و یا خدمات در وبسایت خود را دارید بهترین و کاربردی ترین روش برای رسیدن به هدفتان استفاده از PPC است.

عبارت جایگزین ایمپرشن (میزان بازدید):

عموم مردم به جای استفاده از عبارت پرداخت به ازای هر کلیک از عبارت Impressions (میزان بازدید) استفاده میکنند. برخی عبارت ایمپرشن را به عنوان بازدید از مطلب میشناسند اما از لحاظ فنی و معنایی این عبارت به معنی تعداد دفعاتی است که تبلیغ شما به صفحه تعیین شده می رسد. ایمپرشن معمولا بر اساس CPM یا هزینه به ازای هر هزار Impressions تعیین می شود. برای بیشتر تبلیغات های گوگل ازاین سیستم استفاده میشود. در تبلیغ PPC تا زمانی که کاربر بر روی تبلیغ شما کلیک نکند هزینه ای از شما کسر نمی شود. یکی از رایج ترین شکل های PPC در برگیرنده موتورهای جست و جو می باشد. پلتفرم های ادوردز و تبلیغات بینگ به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد تا بر روی کلمات کلیدی که در مزایده گوگل قرار میگیرند و مناسب کسب و کار ومشتریان آن ها می باشند را انتخاب کنند و در نهایت تبلیغ برنده (تبلیغی که در مزایده انتخاب شود) در نتایج جست و جو نمایش داده میشود. سایت هایی که به صورت فردی یا گروهی هستند می توانند تبلیغات کلیکی خود را به صورت PPC یا تبلیغات بنری را به نمایش بگذارند که اینکار بیشتر به کمک گوگل انجام می شود.

اگر شما هم دارای کسب و کار هستید و تمایل دارید فروش خود را چندین برار کنید از تبلیغات کلیکی گوگل کمک بگیرید.

 در این شرایط صاحب سایت تلاش می کند ترافیک زیادی به سایت خود وارد کند و کلیک بیشتری بر روی تبلیغات دریافت نماید در حالیکه وساطت کننده مسئول مدیریت هزینه ها و بررسی محتوای تبلیغات کلیکی است. البته صاحبان کسب و کارها می توانند به طور مستقیم با خود تبلیغ کنندگان همکاری داشته باشند اما در این شرایط هزینه ثابتی در نظر گرفته می‌شود.

CPC یا هزینه به ازای هر کلیک چیست؟

با استفاده از CPC میتوانید هزینه های کلیک ها را بررسی نمایید.هزینه های کلمات کلیدی بر اساس فاکتورهایی مانند رقابت و میزان سرچ کلمه در موتورهای جست و جو گوگل و... متغییر است. به عنوان مثل اگر تبلیغ شما در حوزه خرید بلیط هواپیما برای کیش با قیمت 2.45 دلار ارائه شود با توجه به حجم بالای جست و جو در این زمینه میتواند بر روی کار شما اثر بگذارد. با توجه به اینکه CPC قسمتی از تبلیغات کلیکی است اما در برخی مواقع برای ارجاع به این نوع تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد.تبلیغات هزینه به ازای هر کلیک بر روی هزینه توافق شده برای هر دفعه ای که بازدیدکننده بر روی تبلیغ کلیک می کند تکیه دارد. درصورتی که هدف شما از تبلیغات افزایش ترافیک سایت و جذب کاربر بیشتر می باشد استفاده از CPC به شما توصیه میشود. درصورتی که هدف شما انجام یک فعالیت و یا عضویت در سایت می باشد از CPA استفاده کنید (برای این مورد باید از صفحه فرود مشخصی استفاده نمایید و تنظیم کردن آن نیازمند افزودن کد برنامه نویسی در هدر سایت می باشد و متاسفانه این مورد در کشور ایران با محدودیت خیلی بیشتری همراه می باشد😢) این یکی از تفاوت های CPC و PPC می باشد.

شما میتوانید مطلب مزایای دیده شدن در صفحه اول گوگل را بخوانید!

CPC میتواند به شما کمک کند تا قیمت کلمه کلیدی خود را در برابر مزایای مرتبط با دریافت کلیک بررسی کنید.این عملکرد میتواند برای زمانی که میخواهید برای کلمه مورد نظر در مزایده شرکت کنید با دید بازتری کلمه را انتخاب و سرمایه گذاری کنید و همچنین این کار میتواند برای زمانی که قصد دارید بازگشت سرمایه خود را از کمپین در حال اجرا محاسبه نمایید مفید باشد.

مزایده PPC چگونه کار می کند؟

بیشتر تبلیغات PPC (پرداخت به ازای هر کلیک) از طریق فرایند مزایده در اختیار افراد قرار می گیرد که در برگیرنده نتایج پولی در بالای نتایج موتورهای جستجویی همچون گوگل و در برخی از موارد شبکه نمایش گوگل است. در مزایده گوگل تبلیغ کنندگان بر روی واژه ای سرمایه گذاری میکنند که مرتبط با کسب و کار آن ها می باشد. اغلب واژه هایی که بیشتر کسب و کار ها به دنبال آن هستند و جست و جو بیشتری دارد، قیمت بالاتری نیز دارد و همچنین واژه هایی که جست و جو آن ها کمتر است قیمت آن ها نیز ارزان تر میباشد. برای داشتن یک کمپین موفق باید CPC را با در آمد پیش بینی شده متعادل نمایید. سیستم مزایده به تبلیغ کنندگان این امکان را می دهد به راحتی به جست و جو کنندگانی که آماده خرید یا معامله هستند دست پیدا کنند. لازم به ذکر است همه موفقیت ها با مزایده و سرمایه گذاری به دست نمی آیند. در وهله اول برای گوگل کیفیت نتایج جست و جو اهمیت دارد به همین دلیل ادوردز تبلیغاتی را انتخاب می کند که  نه تنها بر اساس مزایده انجام شده عالی است بلکه می تواند نیازهای جستجو کننده را به شیوه بهتری برطرف کند.

زمانی که کاربران شروع به انجام جست و جو میکنند ادوردز تبلیغ را بر اساس رتبه تبلیغ ، ترکیبی از CPC و کیفیت و مرتبط بودن تبلیغ با کلمات کلیدی هدف و کمپین انتخاب میکند.برای بررسی نمره کیفیت فاکتورهای زیادی دخیل است از جمله این فاکتورها می توان نرخ کلیک یا CTR، مرتبط بودن هر کلیدواژه در گروه تبلیغاتی، کیفیت و مرتبط بودن صفحه فرود، مرتبط بودن متن تبلیغاتی و عملکرد اکانت  ادوردز اشاره کرد. شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که نمره کیفیت به چه صورت محاسبه می شود؟ باید گفت نمره کیفیت به صورت پویا محاسبه میشود و به همین دلیل میتوان در دراز مدت آن را بهینه کرد. سیستم مزایده تبلیغ کنندگان را وادار می کند اطلاعات مفیدی را برای افراد ارائه کند به هم دلیل نیز به بهبود کمپین تبلیغاتی آن ها کمک می کند و باعث فروش بیشتر تبلیغ کنندگان میشود. سیستم مزایده به تبلیغ کنندگان کمک میکند تا اطلاعات ارزشمندی را به افراد ارئه کنند. ارائه اطلاعات ارزشمند سبب بازگشت سرمایه شما خواهد شد. چرا که با انتخاب کلمه پر سرچ مناسب در مزایده میتوانید کاربران بیشتری را وارد سایت خود کنید و ورود آن ها به خرید بیانجامد. یکی از مزایای استفاده از ادوردز این است که هزینه کمتری برای هر کلیک دریافت می کند به همین دلیل کمپین هایی که موفق و مفید هستند می توانند به موفقیت بیشتری دست یابند.ایجاد محتوای ارزشمندی که پیام ثابت و پایداری با کلمه کلیدی، متن تبلیغ و صفحه فرود دارد، می تواند نرخ تبدیل را افزایش دهد و به فروش بیشتری بیانجامد.

کلام آخر

در این مقاله به تفاوت CPC و PPC پرداختیم و اهمیت آن را در پیشرفت بیشتر کسب و کار شما بیان کردیم. امیدوارم این مطلب برای شما کاربردی و مفید بوده باشد. اگر سوالی در این مورد دارید می توانید در قسمت نظرات بیان کنید تا کارشناسان ما کمتر از 24 ساعت به آن پاسخ دهند.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن