SERP چیست و چه کاربردی دارد؟ چگونه در SERP قرار بگیریم؟

زمان مطالعه: 11 دقیقه

تعداد بازدید: 249

سئو و بهینه سازی سایت

SERP چیست و چه کاربردی دارد؟ چگونه در SERP قرار بگیریم؟

نویسنده: saharazokh
2020-07-11 16:54:00

امروزه یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین موتور جست و جو در بین کمپانی های و بیزینس های مختلف در سراسر دنیا گوگل می باشد. گوگل موتور جست و جو قوی می باشد که می توانید با خیال راحت هر سوالی که دارید از او بپرسید. او تمام تلاش خود را می کند تا تمامی جنبه های سوال شما را بررسی و پوشش دهد. گوگل با نمایش دادن صفحه ای از وبسایت های مربوطه، عکس ها ، فیلم ها ، و... جواب سوال شما را می دهد. به این صفحاتی که برای شما نمایش داده میشود SERP می گویند. SERP مخفف Search Engine Results Page یا همان صفحه‌ی نتایج موتور جست‌و‌جو است. به عبارت دیگر هر آنچه که شما در نتایج گوگل مشاهده می‌کنید را میتوان جز SERP آورد. SERP جزو اصطلاحات موجود در بین سئو و سئوکاران است. ما در تیکو به بررسی SERP و امکانات آن در گوگل می پردازیم با ما همراه باشید.

تعریف SERP

SERP یا صفحه‌ی نتایج چطور ساخته می‌شود؟

وقتی شما عبارتی را در گوگل جستجو می کنید در کسری از ثانیه گوگل تمامی وبسایت های دنیا را بررسی میکند و آن ها را فهرست بندی میکند سپس بر اساس کلمه کلیدی آن ها مشخص میکند و برای شما فهرست وار نمایش می دهد. واقعا آفرین به گوگل😁

کلمه ای که شما در قسمت جست و جو گوگل وارد می کنید همان کلمه کلیدی است که بخاطرش در به در سراغ هزاران هزار وبسایت مختلف می رود تا مطلب مورد نظر شما را پیدا و تحویل دهد. سال ها پیش استراتژی سئو به این صورت بود که حجم زیادی از بک لینک ها و کلمات کلیدی در سایت قرار می گرفت. از این رو یافتن مطلب بهینه و مناسب کاربر کاری دشوار بود. اما با گذر زمان و پیشرفت در زمینه تکنولوژی و سئو وهمچنین آپدیت الگوریتم های گوگل بر روی کلمات کلیدی و بک لینک ها سبب شد سایت ها از این منظر بهینه تر شوند.و گوگل تمام تلاش خود را کرد تا به کمک کلمات تایپ شده در کادر جستجو نیت اصلی کاربر از جستجو را در کند.

به عبارتی گوگل پس از جست و جو کلمه کلیدی شما در موتور جست و جویش شروع به جمع آوری آن کلمه کلیدی در صدها وبساتی که دارد می کند و بر اساس کیفیت آن ها فهرستی ایجاد و در اختیار شما قرار می دهد. برای پیدا کردن این سایت ها گوگل شروع به جست و جو آن کلمه کلیدی در عنوان، نامک، متا و بدنه محتوای وبسایت ها می کند و پس از آن بررسی میکند که کلمه کلیدی چندبار تکرار شده است و فاکتورهایی از قبیل کیفیت سایت ها و لینک هایش را بررسی میکند. با در نظر گرفتن همه این فاکتورها گوگل به هر وبسایت یک رتبه می دهد و بر اساس آن رتبه در صفحه نتایج یا همان SERP بما نمایش می دهد. تمامی این اتفاقات فقط در کسری از ثانیه رخ می دهد!

برای اینکه هر وبسایت رتبه بندی شود، هر موتور جستجو الگوریتم مخصوص به خود را دارد. این الگورتیم ها فرمول هایی هستند که دسته بندی سایت ها در صفحه نتایج مشخص میکنند. گوگل هر از چندگاهی الگوریتم های خود را آپدیت میکند و قوانین جدیدی مشخص میکند از این رو اگر میخواهید وبسایت شما همیشه صدرنشین باشد در این زمینه بروز باشید و اخرین الگوریتم های گوگل را همیشه بررسی و بازبینی کنید.

امکانات SERP در گوگل چه چیز هایی هستند؟

اصلی ترین کار گوگل در اختیار قرار دادن امکانات با بهترین و مطلوب ترین کیفیت به کاربران است. به همین دلیل می کوشد تا با آپدیت های جدید خود را بروزرسانی کند و در این بروزرسانی ها آزمون و خطاهایی می کند تا بهترین را برای کاربران انتخاب کند. به طور کلی می‌توان گفت امکانات SERP یا صفحه نتایج موتور جست‌و‌جو امکاناتی هستند که کاربر را زود‌تر به پاسخ مورد نظر می‌رسانند و یا اطلاعات اضافه اما مرتبط با موضوع مورد جست‌و‌جو را نمایش می‌دهند. به عبارت دیگر نتایج بیشتری نسبت به نتایج ارگانیک ( طبیعی) نمایش می‌دهند.

همان طور که قبلا گفتیم، بزرگترین هدف گوگل، در اختیار گذاشتن مطلوب‌ترین و مفید‌ترین امکانات برای کاربران می‌باشد. برای همین همواره در حال تغییر، به روز رسانی، آزمایش و بهبود امکانات خود است. به طور کلی می‌توان گفت امکانات SERP یا صفحه نتایج موتور جست‌و‌جو امکاناتی هستند که کاربر را زود‌تر به پاسخ مورد نظر می‌رسانند و یا اطلاعات اضافه اما مرتبط با موضوع مورد جست‌و‌جو را نمایش می‌دهند. به عبارت دیگر نتایج بیشتری نسبت به نتایج ارگانیک ( طبیعی) نمایش می‌دهند.

جستجو ارگانیک یعنی چه؟

زمانی که کاربر عبارتی را در موتور جستجو گوگل سرچ میکند، گوگل پس از طی کردن مراحلی که در فوق گفتیم به صورت پیش فرض بر روی مرورگر هر کاربر در هر صفحه گوگل 10 وبسایت به شما نمایش می دهد که اصولا وبسایت هایی که در صفحه اول قرار دارند دارای کیفیت مطلوب تری هستند و رتبه بالاتری در گوگل دارند. پس از آن سه بخش عمده یک سایت برای شما نمایش داده میشود آن سه بخش عبارتند از: عنوان، نامک، توضیحات متا.به این نتایج، نتایج ارگانیک یا طبیعی می گویند که شما با کلیک بر روی آنها و جست‌و‌جو در داخل وبسایت جواب خود را می‌یابید. در نقطه مقابل نتایج ارگانیک، نتایج پولی (تبلیغاتی) هستند که در بخش خدمات گوگل ادورز قرار می‌گیرند. این وبسایت‌ها با پرداخت هزینه برای کلمات کلیدی مشخصی در بالای صفحه و گاهی هم پایین قرار می‌گیرند. برخی از وبسایت‌های پولی از لحاظ ظاهری بسیار به وبسایت‌های ارگانیک شباهت دارند و یک کاربر معمولی قادر به تشخیص آنها از یک‌دیگر نمی‌باشد.

گاهی ممکن است شما سوال یا عبارتی را گوگل جستجو کنید و جواب آن در یک کادر بزرگ برای شما نوشته شود. این گونه سرچ جستجو ارگانیک نمی باشد.اینجاست که می گوییم امکانات SERP کاربران را زود تر به پاسخشان رسانده و زحمت چند کلیک را از آنها کم می‌کند. مثلا شما اگر سرچ کنید سن بردپیت بجای آوردن چندین سایت که سن بردپیت را دارند در یک کادر بزرگ سن اورا نمایش می دهد.

امکانات SERP شامل چه مواردی می‌شوند؟

خیلی سال پیش کسی تو گوگل زندگی نمیکرد ازاین رو شهر خیلی خلوتی بود!SERP فقط شامل نتایج ارگانیک و پولی (ad ها) می‌شد. اما با روی کار آمدن امکانات جدید، صفحه نتایج بسیار متنوع و کاربردی شده‌است. حال وقت آن است که با امکانات  SERPآشنا شویم:

  • Google Ads و Google Shopping
  • ریچ اسنیپت‌ها (Rich Snippets)
  • اسنیپت‌های برجسته (Featured Snippets)
  • نتایج جامع (In-Depth Article)
  • گراف دانش (Knowledge Graph)
  • تصاویر
  • ویدئو
  • سوالات مرتبط (Related Questions)
  • جعبه اخبار (News Box)
  • سایت لینک‌ها (Site-links)

 Google Ads و Google Shopping

در اوایل سال 2001 گوگل آپشن جدیدی را ارائه داد به اسم تبلیغات کلیکی یا همان گوگل ادوردز و با عبارت AD آن سایت ها را از وبسایت های معمولی جدا کرد.با این وجود بسیار از کاربران نمی دانند فرق وبسایت تبلیغاتی و وبسایت ساده در چیست و بر روی تبلیغات کلیک میکنند. ازاین قبیل وبسایت ها امروزه بسیار زیاد شده است که فقط با پرداخت هزینه و بدون رعایت سئو و لینک سازی یک شبه در صفحه اول و لینک اول قرار می گیرند. به همین دلیل این روش جزو پر طرفدار ترین روش ها بوده است. ممکن است از خود بپرسید: پرداخت این هزینه‌ها به چه شکلی است؟ سیستم‌های تبلیغاتی Google Ads و Google Shopping بر اساس روش PPC کار می‌کنند. PPC کوتاه شده ی عبارت Pay Per Click است که به معنای پرداخت هزینه به ازای هر کلیک می‌باشد. به این معنا که هر بار که کاربران بر روی این وبسایت تبلیغاتی کلیک می‌کنند، هزینه‌ای برای گوگل واریز می‌شود. این روش بسیار مقرون به صرفه است چرا که اگر فرض کنیم هزینه‌ی هر کلیک 3 دلار باشد و کاربر از آن وبسایت به اندازه 300 دلار خرید کند قطعا سود زیادی برای دارندگان بیزینس حاصل می‌شود.

SERP

ریچ اسنیپت‌ها در SERP

همانطور که گفتیم نتایج ارگانیک در SERP شامل سه بخش عنوان، نامک و متا می‌شود. اما اگر دقت کرده باشید بعضی از وبسایت‌ها اطلاعاتی بیشتر از این سه مورد نشان می‌دهند. این وبسایت‌ها برای افزایش ترافیک سایت خود از ریچ اسنیپت‌ها در کد های HTML سایت استفاده کرده اند. همانطور که در تصویر زیر میبینید در زیر اسم برخی از وبسایت ها امتیاز و مدت زمان پخت پیراشکی همچنین تعداد نفراتی که میتوانند از آن استفاده کنند به صورت یک کد در انتها آمده است.این وبسایت از امکانات SERP مانند ریچ اسنیپت بهره برده‌است.

اسنیپ ریچ

در وبسایت دوم همان اطلاعات به همراه میزان کالری آن لحاظ شده است.پس ریچ اسنیپت‌ها با ارائه دادن اطلاعات کاربردی بیشتری به کاربران در SERP، ترافیک سایت خود را افزایش داده، به سئو سایت کمک کرده و در نتیجه رتبه‌ی بالاتری از گوگل می‌گیرند.

اسنیپت‌های برجسته (Featured Snippets) چیست

یکی از راهکارهای جالب و تاثیرگذار گوگل استفاده از اسنیپ ها برجسته است. اسنیپ های برجسته اطلاعاتی هستند که از وبسایت هایی که بهترین پاسخ را به سوال کاربر داده اند را بیرون می کشند و در بالاترین قسمت SERP نمایش می دهند.

در 23 ژانویه ی 2020، گوگل کاربران را از جدید‌ترین تغییراتی که در این زمینه ایجاد کرده است مطلع کرد:

” اگر اطلاعات صفحه ای بعنوان اسنیپت برجسته انتخاب شد و در بالای صفحه قرار گرفت، ما دیگر آن وبسایت را در صفحه نتایج نشان نمی‌دهیم. این باعث از میان بردن نتایج نامربوط و کمک به کاربر برای دسترسی سریع به نتایج مرتبط می‌شود. اسنیپت‌های برجسته بعنوان یکی از 10 نتیجه نمایش داده در صفحه می‌باشد.”

این پیام گوگل دو منظور می تواند داشته باشد. یک: مانند سابق وبسایت‌ها نمی‌توانند دو پوزیشن ( نتیجه‌ی ارگانیک و اسنیپت برجسته ) در صفحه‌ی نتایج بگیرند. بنابراین وبسایتی که از اطلاعات آن بعنوان اسنیپت برجسته استفاده می‌شود دیگر در SERP جایی ندارد. دو، دیگر چیزی به نام پوزیشن صفر وجود ندارد و اسنیپت‌های برجسته پوزیشن یک را در صفحه‌ی اول اشغال می‌کنند. معمولا در صفحه نتایج، یک اسنیپت برجسته مشاهده می‌کنید. به ندرت پیش می‌آید که گوگل دو وبسایت را برای نمایش اطلاعاتشان انتخاب کند.

نتایج جامع در SERP

زمانی که شما موضوعات کلی و جامعی را در گوگل جستجو میکنید، گوگل یک بسته سه تایی از وبسایت هایی که توسط نویسندگان و همچنین منابع موسخ جمع آوری شده اند را در انتهای صفحه نتایج با SERP نمایش می دهد. هرچند تفکیک این ها از نتایج ارگانیک کار دشوار و سختی است اما رتبه بندی این مدل از سایت ها متفاوت تر از شیوه رتبه بندی نتایج ارگانیک است.

گراف دانش

گراف دانش یعنی شما اطلاعاتی راجع به افراد مشهور،جاذبه های گردشگری، مکان های مختلف و .... به شما داده شود. به عبارتی میتوان گفت گوگل برای اینکه تمام سوالات احتمالا شما را بتوانید پاسخ دهند همه جنبه های کلمه کلیدی جستجو شده را بررسی میکند. به عنوان مثال شما کافی است نام یک فرد مشهد مانند نیوتون را در گوگل سرچ کنید. در نتایجی که برای شما آمده است شاهد گراف دانش نیوتون خواهید بود. در این نتایج علاوه بر زندگی نامه مختصر و فرمول ها و نقل هایش، افرادی را که با او مرتبط هستند را نیز میتوانید ببینید. تمامی این اطلاعات دقیق در گراف دانش جمع آوری شده ان.

تصاویر

برخی مواقع شما با یک جستجو در گوگل شاهد نمایش دادن یکسری تصاویر مرتبط با جستجو خود خواهید شد. گوگل با به نمایش گذاشتن این تصاویر شما را در بهتر پیدا کردن سوال خود راهنمایی میکند. این قبیل سرچ نیز با جستجو ارگانیک فرق می کند.

ویدئو

همانند تصاویر که در بالا ذکر کردیم نمونه هایی نیز هستند که شما میتوانید فیلم هایی که با آن مرتبط است در سایت های معتبر همچون آپارات، یوتیوب و... تماشا کنید.

سوالالت مرتبط

برخی مواقع ممکن است شما عبارت یا سوالی را جستجو کنید و گوگل به شما جدولی نمایش دهد که یکسری سوالات را با پاسخ هایش برای شما مشخص کرده است. شمی میتوانید سئوالات متداول و مرتبطی که با کلمه کلیدی شده است را در این قسمت بیابید.

جعبه اخبار

قسمت دیگری از گوگل وجود دارد به نام GOOGLE NEWS که شما میتوانید اخبار و وقایعی که مدنظرتان است را از این قسمت پیدا کنید.

سایت لینک‌ها

اگر به دنبال یک وبسایت مشخصی باشید و آن را در گوگل جست‌و‌جو کنید، علاوه بر عنوان، نامک و متای آن وبسایت، گوگل چندین (حداکثر 10) لینک را در پایین توضیحات متا برای شما نمایش می‌دهد. این امکان نه تنها کاربر را سریع‌تر و بدون نیاز به جست‌و‌جو در داخل وبسایت به نتیجه مورد نظر می‌رساند، بلکه باعث افزایش ترافیک سایت نیز می‌شود. هر 10 سایت لینکی که نمایش داده می‌شود، جای پنج نتیجه‌ی ارگانیک را در SERP  اشغال می‌کند.

بنا به حرف گوگل اگر ساختار وبسایتی به الگوریتم‌های گوگل اجازه پیدا کردن لینک سایت‌های مناسب را ندهد و یا گوگل تشخیص ندهد که سایت لینک‌ها مرتبط با موضوع است، سایت لینکی برای آن وبسایت به کاربران نشان نخواهد داد. در تصویر پایین همه‌ی 10 سایت لینکی که با سرچ کردن وبسایت میموس، گوگل برای شما انتخاب می‌کند را در SERP مشاهده می‌کنید.

نتیجه گیری

شما در این مقاله آموختین گوگل چگونه سایت ها را انتخاب و رتبه بندی می کند. وهمچنین با امکاناتی که گوگل ایجاد کرده است چگونه می توانید با سرعت و به راحتی سوالات و مشکلات خود را رفع کنید. شما با دانستن این مطالب می توانید وبسایت خود را بهینه و در صفحه اول گوگل قرار دهید.همچنین دریافتین که به عنوان یک کاربر سوالات خود را چگونه جستجو کنیم و در کدام قسمت، در کمترین زمان ممکن، به دنبال آن بگردیم. و این یعنی کلی صرفه‌جویی در وقت گران بهایتان! امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.گر سوال و نظری در این مورد دارید، آن را با ما در قسمت دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن