Real Time گوگل آنالیتیکس چیست؟هرآنچه که باید در مورد تحلیل های آنالیتیکس بدانید

زمان مطالعه: 10 دقیقه

تعداد بازدید: 263

ابزارهای گوگل

Real Time گوگل آنالیتیکس چیست؟هرآنچه که باید در مورد تحلیل های آنالیتیکس بدانید

نویسنده: saharazokh
2020-06-14 17:41:43

شرکت گوگل برای بهینه کردن وبسایت ها سرویس رایگان تجزیه و تحلیل ترافیک وب را با عنوان گوگل آنالیتیکس در سال 2005 معرفی کرد. از این ابزار کاربردی و مفید برای تحلیل و تفسیر و همچنین ارتباط بین الگوهای معنادار در ترافیک وب سایت ها استفاده می شود. اگر شما دارای وب سایتی هستید و یا مدیریت وبلاگی در دست شما میباشد دغدغه اصلی شما جذب کاربر و جلب رضایت آن است به همین دلیل بسیار مهم است که سایت شما هم از لحاظ محتوایی و هم از لحاظ فنی و ظاهری بهینه باشد تا کاربر را ترغیب به ماندن در سایت شما بکند به همین جهت گوگل ابزارهای متعددی را برای بررسی و ثبت گزارشات سایت ها ارائه داده است که بهترین و جامع ترین آن گوگل آنالیتیکس میباشد. با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود تا فرآیند جمع آوری و تحلیل داده های وب سایت خود را به شکلی دقیق و کامل انجام دهید. امروز با ما در تیکو همراه شوید تا در مورد گزارش های real time گوگل آنالیتیکس اطلاعات بسیار مفیدی را متوجه شوید.

گزارشات گوگل آنالیتیکس

Google Analytics ابزار جامع و مهمی است که به وبمستران اطلاعات مفیدی در مورد وبسایتشان ارائه می دهد.اگر علاقمند به درک بیشتر و کامل از آمار ها و اطلاعات سایت هستید گوگل آنالیتیکس میتواند مورد مناسبی باشد. شما میتوانید توسط آن اطلاعاتی نظیر ترافیک سایت، سطح تعامل،میزان موفقیت کمپین های تان و... بدست آوردید. اصلی ترین موضوع برای استفاده از گوگل آنالیز نحوه درست استفاده کردن از آن و همچنین شناسایی قسمت های مختلف این ابزار کلیدی است. اگر تا به امروز سمت گوگل آنالیتیکس نرفته اید قطعا با ورود به این وبسایت و مشاهده گزارش های مختلف سوپرایز خواهید شد 🤩.در این مطلب به گزارش های مختلف این سیستم اشاره خواهیم کرد تا تمامی ابهامات برطرف شود.

انواع مختلف گزارش های Google Analytics

گزارش های مختلفی در گوگل آنالیتیکس قرار دارد که دسته اول گزارش های منظم و استاندارد است که همگی در سمت چپ داشبورد قرار دارند و به بخش های زیر تقسیم میشوند:

  • Real-Time (آنی)
  • Audience (مخاطبان)
  • Acquisition (دستاوردها)
  • Behavior (رفتار)
  • Conversions (تبدیل)

گوگل آنالیتیکس دارای آپشن تنظیم گزارشات از قبل است. یعنی چی؟ یعنی شما میتونید خیلی راحت گزارش های خود را شخصی سازی کنید و گزارشاتی که برای نیاز و اهداف برند و کسب و کار شما است را تهیه کنید. در این صورت شما به گزارش های سفارشی یا custom reports نیاز دارید. گزارش های سفارشی شامل مواردی است که از اول توسط شما مشخص و ایجاد شده باشد. در این گزارش ها فقط داده هایی که تمایل به جمع آوری آن دارید، حضور دارند. همچنین ممکن است این موارد بر اساس گزارش های استاندارد باشند، با این تفاوت که بخش هایی به آن ها اضافه شده است. در صورتی که تمایل به ایجاد گزارش سفارشی دارید، دکمه ” + New Custom Report” را لمس کنید و به تکمیل فیلد های ضروری بپردازید.

اگر در ابتدای راه یادگیری گوگل آنالیتیکس هستید، بهتره ابتدا مقاله گوگل آنالیتیکس چیست؟ را مطالعه کنید تا با مفاهیم آن بیشتر آشنا شوید.

گزارشات Real-Time (آنی):

گزارش های آنی یا Real-Time با گزارش های سفارشی تفاوت دارند. گزارش های آنی شامل گزارشات زنده یا Live هستند که از پیش توسط گوگل تهیه شده اند و توسط آن ها میتوانید اتفاقاتی که در همان لحظه بر روی سایت شما رخ می دهد را به صورت زنده مشاهده کنید. به عبارتی شما رفتار و نحوه تعامل بازدیدکنندگان در وبسایت خود را به صورت زنده آنالیز می کنید. به محض ورود کاربر به سایت شما پس از 2 ثانیه اطلاعات آن برای شما در گوگل آنالیتیکس ثبت می شود و نیازی به اتلاف وقت و انتظار کشیدن نیست. در صورتی که تعداد کاربران سایت شما افزایش یابد ”Right now” افزایش پیدا خواهد کرد و به رنگ سبز در می آید. در صورتی که تعداد کاربران سایت شما کاهش یابد این عدد با رنگ صورتی نماید داده خواهد شد.

تعداد کاربران در Real-Time
نمایش آنی تعداد کاربران سایت

مزایای گزارش های Real Time گوگل آنالیتیکس

یکی از جذاب ترین بخش های گوگل آنالیتیکس قسمت گزارش دهی آنی می باشد که توسط آن میتوانید ببینید در حال حاضر چه کسانی در سایت شما هستن و چه هدفی دارند وبا چه ابزاری وارد سایت شما شده اند و در هر دقیقه آمار بازدید سایت خود را میتوانید بررسی کنید و برای دیدن گزارش های آنیتون باید بر روی گزینه real time کلیک کنید و گزارشات آنی را بررسی کنید. یکی از مزایای استفاده از گزارش آنی این است که شما میتوانید هر تغییری که فکر میکنید برای وبسایت شما مفید می باشد را اعمال کنید و سریعا بازخورد آن را از طریق گزارش آنی بررسی کنید.‫این یه راه عالی واسه آگاهی از استفاده فوری ‫روی موبایل، دسکتاپ و تبلت میباشد و ‫همچنین میتوانید ببینید که آیا ‫پیشرفت یه روزه ‫ترافیکی را به سایت شما هدایت میکند یا نه! ‫درست بعد از پست بلاگ یا ‫انتشار خبر ‫میتوانید این داشبورد را باز نگه دارید ‫تا ببینید آیا ترافیک شروع به آمدن میکند یا نه ؟! میتوانید اثرات فوری ترافیکت سایت خود را ‫وقتی پست میگذارید را ببینید ‫یا حتی استفاده از رسانه های اجتماعی را بررسی کنید.

پس از ورود به این بخش داده های آنی برای شما نمایش داده می شود اگر در این قسمت هیچ داده آنی را مشاهده نمیکنید یا به این خاطر است که هیچ کاربر فعالی در سایت شما نیست و یا اینکه از ویوی فیلتر شده در گزارش های خود استفاده میکنید بنابراین هنگامی که به داده آنی نگاه میکنید انتظار دارید ویوی بدون فیلتر برای شما نمایش داده شود.برای اینکار میتوانید در سمت چپ گزینه overview رو بررسی کنید و به صورت آنی و فیلتر نشدخ مکان های مختلف سایت را بررسی کنید و حتی میتوانید در آن مکان دقیق تر شوید تا نقشه حرارتی را خیلی سریع و فوری ببینید که این صفحه به صورت لحظه ای آپدیت میشود.

شرکت های زیادی با استفاده از گوگل آنالیتیکس توانسته اند فروش خود را 10 برابر نسبت به فروش سنتی افزایش دهد. اهداف این شرکت ها در استفاده از گوگل آنالیتیکس عبارتند از افزایش تعامل مشتری و تکمیل کمپبین بازاریابی مجدد آنلاین است. در صورتی که شما از گوگل آنالیتیکس به صورت درست و بهینه استفاده نمایید ، شاهد موفقیت های زیادی در کسب و کار خود خواهید بود.طبق داده ها و یافته های این گزارش ها، فرصت های زیادی برای تمامی مدیران سایت ها وجود دارد. اطلاعات ریز و جزئی از آمار سایت سبب میشود شما گزارش های دقیق و بهینه ای از سایت خود به دست آورید که این گزارش کمک های زیادی به شما خواهد کرد.برای درک آن ها به مقداری تجربه و کمی توجه و ذهنیت تحلیل گرایانه نیاز دارید. به عنوان مثال در صورتی که شما قصد ارسال مطلب جدیدی را در سایت دارید بهتر است از داده های آتی استفاده نمایید تا زمانیکه کاربران بیشتری در سایت شما فعال هستند مطلب مورد نظر خود را منتشر کنید.بدیهی است این موضوع موجب افزایش دیده شدن و اشتراک گذاری هر چه بیشتر مقاله شما خواهد شد و بازدهی بسیار مطلوبی خواهد داشت. همچنین می‌توانید بررسی کنید که کد رهگیری شما به درستی در وب سایت شما به همراه گزارش های آنی نصب شده است.

بررسی جزئیات گزارش overview در Real-Time

توسط گزارش overview شما به یک نما و دید کلی از وب سایت خود دست پیدا خواهید کرد.در این قسمت شما تصویر کاملی از سایت خود مشاهده میکنید و توسط آن متوجه خواهید شد که دقیقا چه اتفاقی در حال رخ دادن است.این گزارش را به عنوان “مرکز اصلی” برا دیدن همه چیز به صورت آنی در نظر بگیرید. با استفاده از این گزارش تعداد بازدید های سایت خود را در لحظه مشاهده خواهید کرد و مهم تر از آن لیستی از فعال ترین صفحات وب سایتتان در اختیار شما قرار خواهد گرفت. همچنین این گزارش شامل منابع ترافیکی برتر نیز خواهد بود. به عنوان مثال اگر شما لینک وبسایت خود را برروی شبکه های اجتماعی مانند: توییتر،فیسبوک،اینستاگرام و ... قرار داده باشید در این قسمت به شما نمایش می دهد که بیشترین ترافیک سایت شما از کدام قسمت بوده است.

بررسی جزئیات گزارش overview

در قسمت گزارشات overview با گزینه locations روبرو خواهید شد که توسط آن میتوانید مکان بازدیدکنندگان وب سایت خود را ببینید. که در ادامه مفصل به این موضوع اشاره خواهیم کرد. اصلی ترین موضوعی که در این گزارش به چشم میخورد اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی می باشد.این کار به شما در سنجش میزان موفقیتتان کمک خواهد کرد و به شما بینش خوبی را ارائه می دهد.

Locations (موقعیت جغرافیایی) در گزارش Real Time گوگل آنالیتیکس

در این قسمت شما میتوانید اطلاعات موقعیت جغرافیایی کاربران جزئی‌تر بررسی کنید شما می‌توانید ببینید از هر کشور چه تعداد بازدید کننده دارید و این تعداد چند درصد از کل بازدیدهای سایت را در همان لحظه تشکیل می‌دهد.

لازم به ذکر است موقعیت کاربران روی نقشه نیز نمایش داده خواهد شد.

Traffic Source یا منبع ترافیک در گزارش Real-Time:

در این قسمت Real Time گوگل آنالیتیکس شما میتوانید منابع ترافیک سایت را بررسی کنید.این قسمت از آنالیتیکس به شما کمک میکند سایت خود را بهینه کنید و برای سئو سایت شما اهمیت دارد. از این طریق شما میتوانید ترافیک ارگانیک سایت خود را بررسی کنید این به معنای این است که میتوانید دریابید چند نفر کلیدواژه شما را در گوگل سرچ کرده اند و از طریق فهرست نتایج به سایت شما آمده اند. همچنین شما میتوانید بررسی کنید چند نفر از طریق بک لینک ها و از طریق شبکه های اجتماعی و یا به صورت مستقیم وارد سایت شما شده اند. این بخش میتواند آمار ترافیک را به صورت درصدی برای شما نمایش دهد. در جدول زیر می‌توانید ببینید ترافیک ارگانیک از طریق کدام موتور جست‌وجو، ترافیک ریفرال از طریق کدام بک لینک و ترافیک شبکه‌های اجتماعی از طریق کدام شبکه اجتماعی وارد سایت شده‌اند.

با بررسی این قسمت از Real Time گوگل آنالیتیکس میتوانید دریابید کدام قسمت سایت شما موفق تر بوده است و فعالیت خود را در آن بخش ها افزایش دهید. مثلا اگر ترافیک ارگانیک سایت بالا است احتمالا در زمینه سئو تکنیکال و محتوا سایت شما خوب عمل کرده است و رتبه بالایی در صفحه نتایج دارد.اگر ترافیک از طریق ریفرال یا بک لینک‌ها بالا است، سیاست‌های لینک‌سازی شما خوب عمل کرده‌اند. در صورتی که شما در شبکه های اجتماعی لینک سایت خود را درج کرده باشید و در این قسمت اطلاعات آن نباشد به این معنی است فعالیت شما در شبکه های اجتماعی به خوبی ریفرال و یا ارگانیک نبوده است. لازم به ذکر است این گزارش ها آنی میباشد و فقط فعالیت سایت شما را در همان لحظه ثبت میکند و نتایج کلی میتواند متفاوت تر باشد. یکی از مزایای ترافیک لحظه ای این است که میتوانید وضعیت ترافیک سایت خود را در ساعت های مختلف شبانه روز تحت نظر داشته باشید.

Content در گزارش  Real Time :

در قسمت شما میتوانید بررسی کنید که بازدیدکنندگان به کدام صفحات سایت شما سر میزنند.با استفاده از این گزارش می‌توانید ببینید در حال حاضر چه موضعات و چه نوع محتوایی برای مخاطبان جذاب‌تر است.

تحلیل گزارش رویداد (Events Report) در Real Time گوگل آنالیتیکس

همانگونه که از اسم آن پیداست با استفاده ازاین رویداد میتوانید رویداد های درحال حاضر وب سایت خود را بررسی کنید و همچنین رویداد های 30 دقیقه گذشته را نیز مرور کنید. Events Report به صورت پیش فرض همیشه مخفی یا Hide می باشد و برای دسترسی به آن باید Event Categories را لمس کنید.از این طریق متوجه خواهید شد که مخاطبان هنگامی که در وب سایت شما آنلاین هستند، دقیقا چه کاری انجام می دهند. بعد از بررسی این موضوع، باید آن ها را به سمت فروش به صورت غیر مستقیم سوق دهید. در این قسمت از Real Time می‌توانید رویدادهای فعلی سایت را مشاهده کنید.ایونت ترکینگ یا همون ردیابی رویداد گوگل به شما کمک می کنه اطلاعات خاصی که در گوگل آنالیتیکس ثبت شدند را ردیابی کنین. در واقع، امکان دسترسی به داده های ارزشمندی را بهتون میدهد که در غیر اینصورت امکان ارزیابی آنها را ندارین.

برای بررسی بیشتر رویداد Events Report پیشنهاد میکنیم مطلب تعریف event در گوگل آنالیتیکس را بررسی کنید.

گزارش رویداد (Events Report)

Conversion در Real Time گوگل آنالیتیکس:

میتوان گفت این قسمت از مهمترین بخش های گزارش Real Time گوگل آنالیتیکس است زیرا در آن وضعیت اهداف تعیین شده را میتوانید مشاهده کنید. برای مشاهده این قسمت باید از قبل اهدافی را تعیین کنید و جهت مشخص کردن اهداف باید از قسمت ادمین که در سمت چپ پایین داشبرد است این کار را انجام دهید.

جمع بندی

گوگل آنالیتیکس ابزار قدرتمند برای تجزیه و تحلیل روند وب سایت شما می باشد.از بررسی گزارش های آن میتوانید جزئیات سایت ازجمله تعداد تبدیل ها، کاربران فعال، منبع و میزان ترافیک سایت و … را بدست آورید اما اگر تا به حال از آن استفاده نکرده اید، حتما به آموزش آن بپردازید.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن