متا دیسکریپشن چیست؟ نحوه نوشتن توضیحات متا بهینه شده

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تعداد بازدید: 362

سئو و بهینه سازی سایت

متا دیسکریپشن چیست؟ نحوه نوشتن توضیحات متا بهینه شده

نویسنده: jafarzadeh
2020-04-29 20:50:45

متا دیسکریپشن را چگونه باید نوشت؟ توضیحات متا در بهینه سازی و سئو وب سایت چه اهمیتی دارد؟ meta description در بهینه سازی سایت تاثیر می گذارد؟ وب مستران هنگامی که وب سایتی را راه اندازی می کنند برای آن که بتوانند در صفحه نتایج گوگل ( SERP ) جایگاه بالاتری را کسب کنند تا به کمک آن میزان ترافیک و در نتیجه میزان فروش خود را افزایش یابد، آن را برای موتورهای جستجو بهینه می کنند. اما سوال اینجاست هنگام بهینه سازی و سئو وب سایت به چه مواردی باید توجه نمود؟ یکی از مهم ترین فاکتورهای seo، توضیحات متا می باشد که باید در نوشتن آن دقت بسیاری نمود چرا که از همان شروع کار، تگ های متا در صفحه نتایج موتورهای جستجو اهمیت ویژه ای داشته اند و اکنون نیز اگر نتوانیم به درستی آن را بهینه کنیم ممکن است بازدید سایت پایین بماند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه درست نوشتن متا دیسکریپشن آشنا کنیم پس با ما همراه باشید. در صورت نیاز به مشاوره رایگان با متخصصان سئو تیکو در تماس باشید.

تماس با تیکو

متا دیسکریپشن (meta description) چیست؟

تا بحال هنگام جستجو کلمه یا عبارتی در گوگل به نتایج آن دقت کرده اید؟ توضیحات متا یک تگ HTML می باشد که به راحتی می توانید آن را کنترل کرده و بهینه سازی های لازم را روی آن انجام دهید. به صورت کلی می توان گفت که این متا تگ وظیفه دارد تا خلاصه ای از محتوای وب سایت شما را به اطلاع کاربران برساند و آن ها را مجاب نماید تا شما را برای رفع نیاز خود انتخاب کرده و روی لینک آن کلیک نمایند. این توضیحات شامل  ۱۵۵ – ۱۶۰ کاراکتر بوده که در Search engine results page یعنی صفحه نتایج جستجو زیر عنوان صفحه ی وب سایت ها قرار دارد. اما نگفته نماند که طبق اعلام گوگل، متا دیسکریپشن تاثیری در رنک یا رتبه بندی ندارد اما نباید از تاثیر غیر مستقیم آن چشم پوشی کرد این متا در صفحه نتایج گوگل برای کاربران به نمایش گذاشته می شود و ممکن است نرخ کلیک (CTR) صفحه را افزایش دهد و از آنجایی که نرخ کلیک یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی صفحات محسوب می شود پس می توان گفت که متا دیسکریپشن به صورت غیرمستقیم در سئو وب سایت تاثیر می گذارد. به عنوان مثال زمانی که عبارت "سفر به مشهد" جستجو می کنید نتایجی مانند تصویر زیر مشاهده خواهید کرد:

اهمیت متا دیسکریپشن
متا دیسکریپشن

نوشته هایی که به رنگ آبی مشاهده می کنید عنوان صفحه بوده و نوشته هایی که با فونت کوچکتر در زیر تاتیل وجود دارد همان توضیحات متا می باشد. کد این توضیحات در صفحه به صورت زیر می باشد:

<head> <meta name="description" content="توضیحات متا صفحه"></head>

اهمیت متا دیسکریپشن در سئو

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم گوگل چندین بار اعلام نموده است که توضیحات متا تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی وب سایت ها نخواهد داشت اما از آنجایی که این متا تگ توضیح مختصری از صفحه ی وب سایت شما می باشد می تواند نرخ کلیک آن را بالا ببرد و رنکش را بهبود بخشد. یکی از مهم ترین فاکتورهای موتورهای جستجو برای رتبه بندی وب سایت ها تجربه کاربر می باشد زیرا کاربران با دیدن خلاصه ای از صفحه متوجه می شوند که آن سایت می تواند پاسخگوی نیازش باشد یا خیر پس به راحتی می تواند در تصمیم گیری او تاثیر بگذارد. اگر شما نتوانید برای صفحه ی مورد نظر خود متا دیسکریپشن مناسبی بنویسید گوگل به صورت اتوماتیک با توجه به محتوای آن توضیحاتی را به عنوان متا ارائه می دهد. طبق مشاهدات انجام شده، این موتور جستجو اولین جملات به کار رفته در پاراگراف ابتدایی متن را به عنوان متا دیسکریپشن به کاربران نشان می دهد. اما این چیزی نیست که شما انتظار دارید چرا که خودتان بهتر می توانید برای تاثیرگذاری بیشتر این توضیحات، آن را بهینه و هدفمند سازید. به طور کلی اهمیت توضیحات متا را در سئو به صورت زیر بیان نمود:

  1. کمک به افزایش CTR یا همان نرخ کلیک: اگر بتوانید توضیحات متا مناسب و کارآمدی برای صفحه ی خود بنویسید نرخ کلیک آن را افزایش می دهید.
  2. ترافیک ورودی: هر چه نرخ کلیک صفحه بیشتر شود یعنی ترافیک بیشتری را به سمت وب سایت خود جذب کرده اید.
  3. نرخ تبدیل بالا به کمک توضیحات متا سئو شده: از آنجایی که توضیحات نشان دهنده ی خلاصه محتوایتان می باشد می توانید به کاربران در رسیدن به هدفشان کمک کنید. هرچه مدت زمان حضور او در وب سایت شما بیشتر باشد، رتبه ی بهتری را در گوگل کسب می کنید.

وجه تمایز search snippet و متا دیسکریپشن

آیا میدانید اسنیپت نتایج جستجو چیست؟ برخی افراد ممکن است آن را با توضیحات متا اشتباه بگیرند. search snippet همان توضیحات انتخابی گوگل بوده که از محتوای صفحه وب سایت شما گزینش کرده است و در نتایج جستجو زیر عنوان صفحه قرار می دهد. چرا این اتفاق رخ می دهد؟ وقتی کاربران عبارتی را جستجو می کنند گوگل با توجه به آن، توضیحاتی را برای صفحات تولید می کنند این توضیحات ممکن است با متا دیسکریپشن نوشته شده توسط شما متفاوت باشد.

وجه تمایز search snippet و متا دیسکریپشن
متا دیسکریپشن

هنگام نوشتن متا دیسکریپشن به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

نوشتن توضیحات متا ممکن است کار ساده ای به نظر بیاید اما به دلیل آن که توضیح مختصری از محتوای شما بوده و کاربران با دیدن آن می توانند راحتتر به هدف خود برسند باید در نوشتن آن دقت نمود. اما چگونه می توانیم متا دیسکریپشن جذاب و کارآمدی برای صفحه وب سایت خود بنویسیم؟ در ادامه نکاتی را برایتان ذکر کرده ایم که باید هنگام نوشتن توضیحات متا به آن ها توجه نمایید.

  1. طول پیشنهادی و بهینه توضیحات متا: برای نوشتن این توضیحات از نظر تعداد کاراکتر محدودیتی نخواهید داشت اما موتورهای جستجو توضیحات بیشتر از 160 کاراکتر را به صورت کامل نشان نمی دهد و از طرفی طبق تحقیقات وب سایت MOZ حداکثر تعداد کاراکتری که می توان در meta description استفاده نمایید را 300 کاراکتر اعلام نمود اما تا جایی که امکان دارد باید طول توضیحات متا را به 160 کاراکتر کاهش دهید.
  2. استفاده از کال تو اکشن: برای آن که کاربران را به سمت وب سایت خود جذب کنید لازم است از توضیحات ترغیب کننده او را نسبت به مراجعه به سایت مشتاق کنید.
  3. منحصر به فرد بودن متا دیسکریپشن: به منظور ایجاد تجربه کاربری خوب لازم است توضیحات متای متفاوتی نسبت به دیگر وب سایت ها بنویسید در غیر این صورت ممکن است تاثیر منفی بر تجربه ی کاربران داشته باشد. اگر نمی توانید توضیحات منحصر به فردی بنویسید پس بهتر است که نوشتن آن را به کل فراموش نمایید و این کار را به گوگل بسپارید.
  4. استفاده از کلیدواژه در توضیحات متا امری ضروری می باشد: ما از کلید واژه و مترادف های آن در محتوا و عنوان استفاده می کنیم اما برای آن که گوگل به محتوای شما پی ببرد لازم است که از کلیدواژه در meta description نیز استفاده نمایید به همین منظور است که افزونه yoast seo نیز به این امر تاکید دارد و در صورت عدم استفاده از کلمه کلیدی به شما تذکر می دهد.
  5. از نقل قول استفاده نکنید: اگر از علامت نقل قول یعنی " " استفاده نمایید موتورهای جستجو توضیحات متای صفحه شما را به صورت کامل نشان نخواهند داد.در نوشتن متادیسکریپشن فقط می توانید از حروف و اعداد استفاده نمایید.
  6. طبق محتوا توضیحات متا بنویسید: کاربران با دیدن این توضیحات به سایت شما مراجعه می کنند تا بتوانند نیاز خود را برطرف نمایند. اگر این توضیحات با محتوای صفحه ی شما همخوانی نداشته باشد این کاربران سریعا سایتتان را ترک خواهند کرد. همین امر سبب می شود که نرخ پرش (Bounce Rate) شما بسیار بالا خواهد رفت و درنتیجه ی آن رتبه سایت کاهش می یابد. پس در نوشتن متا توضیحات دقت نمایید چرا که نمایانگر محتوای شما می باشد.
  7. برای آن که بتوانید متادیسکریپشن مناسب و جذابی را به کاربران ارائه دهید سایت های رقبای خود را بررسی نمایید. به همین منظور با استفاده از پلاگین SEO Quake کروم نتایج جستجو را در یک فایل اکسل ذخیره کنید.

نتیجه گیری: با استفاده از توضیحات متا به کاربران نشان دهید که در صفحه ی وب سایتتان چه می گذرد و محتوای شما درباره ی چه چیزی است؟ برای آن که نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهید و رتبه ی بهتری را در SERP به دست آورید لازم است که توضیحات متا را مطابق محتوا نوشته و آن را برای ترغیب کاربران جذاب کنید و از کلمه کلیدی در آن استفاده نماییم.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن