لینک بیلدینگ ( لینک سازی) و اهمیت آن در سئو

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تعداد بازدید: 400

سئو و بهینه سازی سایت

لینک بیلدینگ ( لینک سازی) و اهمیت آن در سئو

نویسنده: jafarzadeh
2020-05-05 13:25:26

لینک بیلدینگ چیست؟ آیا می دانستید یکی مهم ترین و تاثیر گذارترین اصول در سئو ساختن لینک می باشد؟ امروزه افراد زیادی برای رفع نیازهای خود به اینترنت روی می آورند از این رو وب مستران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی به دنبال راهی برای کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج گوگل و در نتیجه جذب کاربران بیشتر به سمت وب سایت خود می باشند. سوالی که مطرح می شود اینست که چگونه می توان بازدید سایت خود را افزایش دهیم؟ بهینه سازی وب سایت راهی مطمئن برای کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو و جذب ترافیک بیشتر خواهد بود. برای بهینه سازی و سئو سایت باید به فاکتورهای گوناگونی توجه نمود. یکی از مهم ترین و کاربردی ترین فاکتورهای تاثیرگذار در سئو ساختن لینک می باشد. با ما همراه باشید تا شما را با لینک سازی و استراتژی های آن آشنا کنیم. در صورت نیاز به مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین تیکو در ارتباط باشید.

تماس با تیکو

لینک بیلدینگ Link building چیست؟

مجموعه فعالیت هایی که برای دریافت لینک های ورودی با کیفیت و کارآمد به صفحات وب سایت انجام می گیرد را لینک سازی می نامند. به عبارت دیگر Link building سبب افزایش تعداد لینک های مفید و با کیفیت در یک وب سایت شده که به بهبود جایگاه آن در صفحه نتایج جستجو کمک بسزایی می کند چرا که موتورهای جستجو توجه ویژه ای به لینک های سایت داشته و از آن ها به منظور تعقیب وب سایت ها استفاده می کنند. به منطور آن که اهمیت لینک سازی را بهتر درک کنید لازم است ساختار یک لینک را مورد بررسی قرار دهیم.

ساختار و آناتومی لینک

تا به حال به اجزاو ساختار یک لینک توجه کرده اید؟ یا می دانید موتورهای جستجو از آن چه برداشتی می کنند؟ لینک از چندین قسمت تشکیل شده است.

ساختار لینک
لینک بیلدینگ
  • تگ شروع لینک: همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید حرف a که در ابتدای تگ لینک (anchor tag) دیده می شود به موتورهای جستجو نشان می دهد که لینکی مربوط به وب سایت دیگری در صفحه وجود دارد.
  • URL مقصد: یکی از اصلی ترین اجزای یک لینک، آدرس سایت موردنظری است که می خواهیم به آن اشاره شود و محل قرارگیری آن میان علامت نقل قول می باشد. لازم به ذکر است که این URL می تواند آدرس یک عکس یا فایلی باشد که می خواهیم به آن اشاره کنیم. این تئوری مخصوص لینک های خارجی می باشد. لینک های داخلی که ما را به دیگر صفحات وب سایت فعلی هدایت می کند با کاراکتر # آغاز می شود.
  • انکر تکست یا متن قابل مشاهده: هنگامی که می خواهیم در محتوای خود لینک سازی کنیم باید کلمه یا متنی را برای لینک دهی انتخاب نماییم تا کاربران با کلیک روی آن به صفحه ی جدید هدایت شوند که به آن انکر تکست می گوییم. به عنوان مثال عبارت Go to Google متنی است که کاربران روی آن کلیک خواهند کرد.
  • پایان تگ: وظیفه ی تگ پایانی اینست که اتمام لینک را به موتورهای جستجو اعلام نماید.

اما موتورهای جستجو چه برداشت هایی از یک لینک خواهند داشت و چگونه از آنها استفاده می کنند؟ همانطور که در ابتدا به آن اشاره نمودیم لینک بیلدینگ به موتورهای جستجو کمک می کند تا برای رتبه بندی وب سایت ها و صفحات تصمیم گیری کنند و یا صفحات جدید را پیدا کند. هنگامی که وب سایتی توسط این موتورهای شناسایی شود به سرعت محتوای آن سایت را بررسی و ایندکس کرده تا در مورد کیفیت آن برای رتبه بندی تصمیم بگیرد. علاوه بر این موتورهای جستجو تنها به کیفیت محتوا برای رتبه بندی وب سایت توجه نمی کنند بلکه به تعداد لینک های معتبری که به صفحه یا وب سایت ما اشاره کرده اند نیز اهمیت زیادی می دهد. یکی از موسسین کمپانی گوگل به نام لری پیج به منظور کمک به گوگل برای اندازه گیری کیفیت وب سایت ها بر اساس تعداد بک لینک ها، pagerank را ارائه نمود. با این وجود افراد سودجو برای فرار از قوانین گوگل، pagerank را دور می زنند به همین منظور است که گوگل به طور مداوم فلیترهایی را برای مقابله با این گونه وب سایت های به اصطلاح اسپم تعیین کرده و روش های جدید را برای لینک بیلدینگ ارائه می دهد. فراموش نکنید که لینک ها مهر تاییدی بر کیفیت وب سایت ها می باشد به عنوان مثال وقتی به رستوران می رود و از غذا و خدمات رسانی آن ها راضی هستید، به دوستان خود نیز پیشنهاد می کنید که برای صرف غذا به آن رستوران بروند. همانطور که مشاهده کردید ما در قسمت های مختلف این مقاله درباره واژه باکیفیت صحبت کردیم چرا که روز به روز حساسیت گوگل نسبت به لینک های بی کیفیت زیادتر می شود پس برای آن که بتوانید جایگاه بهتر و بالاتری را نسبت به رقبای خود کسب کنید در انتخاب و تعداد لینک های استفاده شده دقت نمایید.

انواع لینک های قابل استفاده در وب سایت

لینک های nofollow: لینک هایی که در دیدگاه وبلاگ یا نظرات کاربران مهمان قرار دارد از نوع نوفالو می باشد. این لینک ها به گوگل اطلاع می دهد که هنگام بررسی و امتیازدهی وب سایت آن را در نظر نگیرند. از دیگر کاربردهای لینک های نوفالو جنبه ی تبلیغاتی آن می باشد. به عنوان مثال تصور کنید که شما یک بنر تبلیغاتی را در سایت برای لینک دهی به سایت خود اجاره نموده اید به دلیل آن که این لینک های تبلیغاتی خریداری شده است از این رو گوگل اعلام کرده است که این لینک ها باید از نوع nofollow باشد تا در نتایج ارگانیک تاثیری نداشته باشد. اما این بدان معنا نیست که لینک های نوفالو بی ارزش و بی اهمیت هستند. مکان قرارگیری لینک های نوفالو عبارتند از:

  • اخبار وب سایت
  • مطالب فروم ها
  • نظرات وبلاگ ها

لینک های dofollow: تمامی لینک هایی که در مقالات و صفحات وجود دارد از نوع dofollow می باشد که توسط گوگل مورد بررسی قرار گرفته و در رتبه بندی وب سایت تاثیر می گذارد. هرچه تعداد بک لینک های dofollo بیشتر باشد جایگاه سایتتان بالاتر خواهد رفت. با وجود تاثیر مستقیم این لینک ها در رتبه وب سایت اما به شما توصیه می کنیم که هنگام لینک سازی از لینک های نوفالو نسبت به لینک های دوفالو بیشتر استفاده نمایید.

استراتژی لینک بیلدینگ
لینک بیلدینگ

4 استراتژی آسان برای لینک بیلدینگ

لینک سازی کار آسانی نیست. به همین منظور اکثر مردم با استفاده از تکنیک های کاربردی به دنبال ساخت لینک های مفید برای وب سایت خود هستند. ما در ادامه تکنیک هایی را برایتان توضیح داده ایم که می تواند برای بهبود رتبه ی وب سایت شما مفید باشد و سبب افزایش ترافیک ورودی آن شود. این تکنیک ها طبق مقاله ای که در وب سایت ahrefs منتشر شده است می تواند بسیار کارآمد باشد.

  1. outreach (توسعه): همه ی تکنیک های خوب لینک سازی حول توسعه دادن می چرخد. اما منظورمان از توسعه چیست؟ برای درک بهتر این تکنیک با ذکر مثالی ادامه می دهیم. سایت wordpress یکی از سایت های معتبر و شناخته شده است که ابزارهای کارآمدی برای متخصصان سئو و برنامه نویسان دارد. کارآفرینان و شرکت های نوپای مربوطه از آنجایی که ابزارها و خدمات وردپرس را مفید می دانند می توانند در مقالات کلمات مرتبط را لینک دهند. به صورت کلی برای گسترده سازی یه وب سایت ها و مقالاتی می توان لینک دهی کرد که از کلمات کلیدی هدف شما استفاده کرده اند یا مقالات مشابه ای با موضوع شما منتشر کرده اند.
  2. وبلاگ نویسی مهمان: این روش یکی از قدیمی ترین تاکتیک های لینک بیلدینگ می باشد. شما در وب سایت دیگری در موقعیت مناسب مقاله را می نویسید و به خودتان لینک داده تا آن وب سایت این مقاله را منتشر کند. اما چگونه می توانید یک وبلاگ نویسی مهمان کارآمد داشته باشید؟ برای این کار لازم است که وب سایت هایی را پیدا کنید که در زمینه وبلاگ نویسی فعالیت می کنند.
  3. لینک سازی شکسته: ساخت لینک شکسته شامل سه مرحله می باشد. 1) پیداکردن یک لینک شکسته مناسب در یک وب سایت. 2) ایجاد چیزی شبیه به منیع شکسته. 3) از هر کسی که به منبع مرده لینک می دهد بخواهید در عوض به منبع کار شما لینک دهد.
  4. اشاره های بدون لینک: برخی اوقات افراد در وب سایت و مقاله ی خود بدن ایجاد پیوند از شما و کار شما یاد می کنند. نویسنده با تجارت شما آشنایی داشته است که نام شما در مقاله ی خود ذکر کرده است. این به شما بستگی دارد که آن ها را ترغیب نمایید که به شما پیوند دهند. به منظور پیدا کردن وب سایت هایی که از نام تجاری شما به لینک دهی استفاده کرده اند، می توانید از ابزار Content Explorer استفاده نمایید.

مزایای لینک بیلدینگ برای کسب وکار شما

همانطور که در ابتدا به آن اشاره نمودیم وب سایت ها برای آن در صفحه نتایج گوگل از جایگاه بالاتری قرار بگیرند با یکدیگر رقابتی تنگاتنگ با هم دارند. شما برای موفقیت در این رقابت باید وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. به منظور باید فاکتورهای سئو را در وب سایت خود پیاده سازی نمایید یکی از این فاکتورها که گوگل به آن توجه ویژه ای دارد، لینک سازی می باشد. با ساختن لینک هایی اصولی جز برترین وب سایت ها قرار گیرید. اما این تنها مزیت ایجاد لینک نخواهد بود.

  • آشنایی با دیگر وب سایت های مرتبط: هنگامی برای تبلیغ وب سایت خود دست به لینک سازی می زنید با وب سایت هایی آشنا خواهید شد که به لینک دهی شما کمک می کنند. پیدا کردن تبلیغ کنندگان معتبر سبب می شود که پیوندهای باکیفیت را دریافت کرده و به وسیله ی آن اعتبار تجارت خود را تضمین کنید.
  • افزایش ترافیک ورودی: همه ی ما خوب می دانیم که هرچه رتبه ی بهتری را در صفحه نتایج جستجو کسب کنیم، ترافیک سایت ورودی سایتمان نیز افزایش می یابد. همچنین وب سایت های معتبر ومرتبطی با موضع کاریمان به ما لینک دهند، احتمال افزایش تعداد مشتری هایمان نیز بالا رود.
  • برند سازی: یکی دیگر از مزایای لینک سازی می توان به برند سازی اشاره نمود. با انتشار محتوا در وب سایت خود و درخواست از همکاران تجاری برای اشتراک گذاری این محتوا می توانید به ساخت برند خود کمک کنید.

منابع: وب سایت های moz و ahrefs

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن