ناکارآمدی کلمات کلیدی (Keyword Cannibalization) و تاثیر آن در سئو سایت

زمان مطالعه: 3 دقیقه

تعداد بازدید: 257

سئو و بهینه سازی سایت

ناکارآمدی کلمات کلیدی (Keyword Cannibalization) و تاثیر آن در سئو سایت

نویسنده: jafarzadeh
2020-07-08 21:12:58

ناکارآمدی کلمات کلیدی چیست؟ آیا می دانید Keyword Cannibalization چه تاثیری در سئو سایت شما خواهد داشت؟ امروزه با توجه به رشد روزافزون دنیای اینترنت و افزایش کسب و کارهای اینترنتی و وب گردی کاربران به منظور رفع نیازهای روزمره خود، وب مستران تمام تلاش خود را می کنند تا سایتتشان در صفحه نتایج جستجو بهترین رتبه را کسب کند تا کاربران بیشتری به آن مراجعه کنند. آن ها بر این باور بودند که اگر برای چندین صفحه از سایتشان از یک کلمه کلیدی بخصوص استفاده نمایند، سریع تر می توانند برای آن کلمه رنک بهتری را کسب کنند. اما این کار نه تنها سودی برایشان نداشت بلکه به ضررشان تمام شد. در واقع به این عمل Keyword Cannibalization می گویند که می تواند سئو سایت، اعتبار و نرخ تبدیل را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. با تیکو همراه باشید تا شما را بیشتر با این اشتباه مهلک آشنا کنیم. در صورت نیاز به مشاوره رایگان با متخصصین ما در تماس باشید.

تماس با مخصصین تیکو

ناکارآمدی کلمات کلیدی (Keyword Cannibalization) چیست؟

همه ما خوب می دانیم که کلمات کلیدی و استفاده از آن ها در محتوای وب سایت خود تاثیر زیادی در رتبه بندی آن خواهد داشت. در واقع کاربران روزانه برای رفع نیازهای خود عبارت هایی را در گوگل جستجو می کنند. وب مستران نیز با به کارگیری عبارت های مرتبط با کسب و کار خود کاربرانی که این عبارت ها جستجو کرده اند را به سمت وب سایتشان جذب می کنند. برای آن که بهترین کلمات کلیدی را برای وب سایت خود پیدا کنید می توانید از ابزارهای چستجو همچون kwfinder استفاده کنید. اما با وجود همه این مسائل پس Keyword Cannibalization چیست؟ گاهی اوقات ممکن است عمداً یا سهواً مرتکب اشتباه کنیبالیزیشن شوید. ارتکاب این اشتباه ضررهای فراوانی را به دنبال خواهد داشت و سئو سایت را تحت تاثیر قرار می دهد. به عبارت دیگر Keyword Cannibalization سبب می شود تمام امتیازاتی مانند نرخ کلیک، نرخ تبدیل و لینک هایی که مخصوص یک صفحه می باشد را بین صفحات دیگر تقسیم کنید. ناکارآمدی کلیدواژه یعنی شما بجای آن که در صفحه نتایج با دیگر وب سایت ها به رقابت بپردازید، صفحات سایت خود را به جان هم بیاندازید. این کار گل به خودی محسوب می شود! چرا که نرخ تبدیل و نرخ کلیک ( CTR) خود را از خواهید داد. در نهایت به گوگل اجازه می دهید که از میان این صفحات بهترین را انتخاب کند و این گونه رتبه دیگر صفحات کم شده و در خود رقابتی شکست می خورند.

ناکارآمدی کلمات کلیدی در چه قسمت هایی از سایت رخ می دهد؟

مشکل Keyword Cannibalization ممکن در دو قسمت از سایت ایجاد شود و برای آن که این مشکل گریبان گیر سایتتان نشد باید هر چه سریع تر نسبت به رفع آن ها اقدام کنید.

  1. متا دیتا: تصور کنید متا دیتا یعنی تگ تایتل و یا تگ هدینگ چند صفحه از وب سایتتان دارای کلیدواژه های یکسان و مشابهی باشد. در نتیجه می توان گفت که شما با مشکل کنیبالیزیشن رو به رو هستید. برای اینکه این مشکل را رفع کنید به زمان زیادی نیاز نخواهید داشت و تنها لازم است این متا تگ ها را تغییر دهید. معمولا این مشکل در سایت های فروشگاهی دیده می شود که می خواهند محصولات یکسانی را منتشر کند. به عنوان مثال سایتی که کفش های فوتسال را به فروش گذاشته است می توان برای دسته اصلی از کلیدواژه کفش فوتسال و برای محصولات انواع کفش فوتسال مانند نایکی و آدیداس را بکار ببرد.
  2. محتوا: هنگامی که شما در دو یا چند صفحه منتشر می کنید که محتوای آن به کلیدواژه ای یکسان اشاره داشته باشد در این صورت باز هم با مشکل ناکارآمدی کلمه کلیدی مواجه خواهید بود. این بار برای اینکه این مشکل را از سر راه خود بردارید باید زمان بیشتری را صرف این کار کنید.
ناکارآمدی کلمات کلیدی

چگونه ناکارآمدی کلمات کلیدی یا کنیبالیزیشن را در سایت شناسایی کنیم؟

  • برای شناسایی مشکل Keyword Cannibalization می توانید از ابزاری به نام SEMrush کمک گرفته و لیستی از کلمات کلیدی سایت خود را تهیه کنید سپس در صفحه ای کپی کرده و برای آن فیلتر تعیین کنید تا لیست را بر اساس ترتیب حروف الفبا مرتب شود، این گونه می توانید مشکل Keyword Cannibalization را در سایتتان تشخیص دهید.
  • روش دیگری که می توانیم به شما پیشنهاد کنیم استفاده از RankRanger می باشد. این ابزار به راحتی کلیدواژه ها و آدرس های صفحاتی را که دارای مشکل Keyword Cannibalization می باشند را به اطلاع شما می رساند. البته لازم به ذکر است که نمی توان به طور قطعیت گفت که آیا صفحات سایت با مشکل کنیبالیزیشن مواجه است.

تاثیر ناکارآمدی کلمات کلیدی در سئو سایت

هنگامی که چندین صفحه از وب سایت شما روی یک کلمه کلیدی تمرکز دارد ، تصمیم گیری را برای گوگل دشوار می کند. به طور کلی انتشار چند صفحه متمرکز بر کلمه ای خاص سئو سایت شما را نابود می کند. ما در ادامه اثراتی منفی این مشکل را برایتان ذکر کرده ایم:

  1. کاهش اعتبار سایت: همانطور که در ابتدا گفتیم زمانی که چندین صفحه بر روی کلمه ای تمرکز دارد و محتوایی مشابهی داشته باشد، خود رقابتی رخ خواهد داد. به عبارت دیگر این صفحات برای کسب رتبه بالا با هم به رقابت می پردازند. همین امر سبب می شود که از اعتبار یا آتوریتی یک صفحه کاسته شده و نرخ کلیک میان این صفحات تقسیم شود.
  2. کاهش رتبه صفحه مرتبط تر و با ارزش تر: یکی از بارزترین مشکلاتی بر اثر ناکارآمدی کلمه کلیدی به وجود می آید اینست که در رقابت تنگاتنگ این صفحات، صفحه پیروز میدان می شود که محتوایی نامرتبط تری دارد.
  3. کاهش Conversion Rate نرخ تبدیل: متاسفانه با یکسان بودن کلمه کلیدی چند صفحه از سایت نرخ تبدیل نیز میان این صفحات تقسیم می شود.

روش هایی برای رفع مشکل ناکارآمدی کلمات کلیدی

  • ریدایرکت 301: زمانی که از مشکل Keyword Cannibalization در سایت خود مطلع شدین اولین کاری که می توانید انجام دهید از ریدایرکت استفاده کنید. اگر به تمامی این صفحات نیازی ندارید بعد از بررسی آتوریتی هر یک، برای صفحاتی ا که از اعتبار پایین تر و محتوای نامرتبط تری از ریدایرکت 301 استفاده کنید.
  • رل کانونیکال: در صورت نیاز به همه این صفحات، استفاده از رل کانونیکال می تواند بهترین گزینه برای سایت شما باشد. رل کانونیکال باعث می شود اعتبار صفحات را با هم عوض کنید به این صورت که از صفحه ای که اهمیت کمتری دارد به صفحه ای که مهم تر، تگ کانونیکال استفاده کنید.
  • ترکیب و ادغام محتوا: اگر صفحات سایتتان از محتوای یکسانی برخوردار هستند و وجود همه ی آن ها برایتا مهم است، بهترین کار ادغام محتوای آن ها می باشد.
  • استفاده از پلاگین yoast seo برای بهینه سازی سایت: یکی از امکانات این افزونه کاربردی وردپرس تذکر برای انتخاب کلمه کلیدی تکراری می باشد. پس اگر مشکل Keyword Cannibalization در متا دیتا باشد به سرعت با اطلاع شما خواهد رساند.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن