گوگل آنالیتیکس چیست؟ اهمیت آنالیتیکس در سئو و کسب و کار شما

زمان مطالعه: 12 دقیقه

تعداد بازدید: 347

ابزارهای گوگل

گوگل آنالیتیکس چیست؟ اهمیت آنالیتیکس در سئو و کسب و کار شما

نویسنده: saharazokh
2020-06-09 11:49:50

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز یکی از ابزارهای گوگل است که توسط آن شما میتوانید به صورت رایگان تجزیه و تحلیل وب سایت خود را انجام دهید. شرکت گوگل در سال 2005 این ابزار قدرتمند و کاربردی را معرفی کرد و بسیاری از سایت ها از طریق این ابزار کاربردی و مفید کسب و کار خود را بهبود بخشیدن. تحلیل داده های گوگل آنالیز را میتوان از مهمترین بخش های آن معرفی کرد. آنچه که باعث ایجاد وجه تمایز بین شما و رقبایتان می شود بررسی تحلیل داده ها و گزارشات آن ها است. این ابزار تحلیل گر نقش بسیار مهمی در بهینه سازی و پیشرفت وبسایت شما دارد. متاسفانه این ابزار رایگان و کاربردی گوگل برای ایرانیان تحریم میباشد😔. اما ما در این مطلب به شما صفرتا صد گوکل آنالیتیک را آموزش میدهیم. کار با این ابزار بسیار ساده و کار آمد میباشد اما با این وجود بسیاری از سایت های ایرانی جهت تحلیل سایت های خود ازاین ابزار استفاده نمیکنند. ما در این مطلب قصد داریم آموزش کار با این ابزار را از پایه به شما بیاموزیم و در مورد اطلاعات تحلیلی مختلفی که در اختیار شما می‌گذارد، صحبت نماییم. پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با گوگل آنالیز کار نکرده اید و یا اکانت دارید و نحوه فعالیت در آن را بلد نیستید این مطلب را از دست ندهید و نگذارید این فرصت استثنایی برای پیشرفت وب سایت شما از دست برود😊. همچنین شما میتوانید برای ارتباط با مشاوران تخصصی تیکو در حوزه سئو و بهینه سازی وب سایت با شماره ی زیر تماس بگیرید.

تماس با تیکو

ما در این پژوهش مباحث زیر را مورد بررسی قرار می‏ دهیم:

  1. گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست و چگونه کار می‏کند؟
  2. اهمیت گوگل آنالیتیکس در سئو.
  3. چگونه گوگل آنالیتیکس را بر روی وب‌سایت خود نصب کنیم؟
  4. معرفی محیط کاری در گوگل آنالیتیکس
  5. قسمت Home در گوگل آنالیتیکس
  6. اصطلاحات گوگل آنالیتیکس
  7. سوالات متداول

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست و چگونه کار می‏کند؟

گوگل آنالیتیکس یکی از چندین ابزار رایگان گوگل است که از آن برای تجزیه و تحلیل سایت استفاده میشود. همچنین این ابزار قابلیت تحلیل رفتار و واکنش های کاربران را دارد. شما توسط این ابزار میتوانید میزان بازدید کاربران از وبسایت خود را بررسی کنید و آنالیتیکس به شما میگوید کاربران سایت شما چقدر وبلاگتان را بررسی میکنند.از طریق گوگل آنالیز میتوانید متوجه شوید که کاربران در هنگام ورود به سایت چکارهایی میکنند چقدر زمان میگذارند یک مطلب را بررسی کنند و کدام مطالب را بیشتر کلیک میکنند همچنین میتوانید متوجه شوید که چه زمانی از روز میزان بازدید شما بیشتر است. از جمله دیگر تحلیل هایی که میتوانید از طریق آنالیتیکس دریابید عبارتند از:

  • عکس العمل کاربران نسبت به نوع محتوا
  • آنالیز دقیق و کامل رفتار بازدیدکنندگان در هنگام ورود به سایت
  • بازدیدکنندگان چگونه وبسایت را پیدا میکنند و از چه طریقی وارد سایت میشوند؟
  • چه قسمت هایی از وبسایت برای کاربران جذاب ترند؟
  • ....

استفاده ازاین ابزار کار ساده و آسانی است اما وقتی حرفه ای باشید و کار با قسمت های مختلف آن را یاد بگیرید تاثیر بی نظیر آن را در بهبود رتبه سئو خود خواهید دید و در حقیقت آن را از بسیاری از نرم افزارهای پیچیده در دنیا قوی‌تر و بهتر می‌دانید. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید 😊.

اهمیت آنالیتیکس در سئو

قبل از اینکه بخواهیم وارد بحث فنی و نحوه ثبت نام در گوگل آنالیتیکس شویم بهتر است بدانیم اصلا چرا باید ازاین ابزار استفاده کنیم. تا اینجا راجب کاربرهای گوگل آنالیز صحبت کردیم اما نکته اصلی و مهمی که حائز اهمیت است بهبود رتبه سئو توسط آن میباشد.شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید برای سئو اهمیت داشته باشد؟ بنابراین گوگل آنالیز ابزاری است که رفتار بازدیدکنندگان، مخاطبان و مشتریان وب‌سایت ما را به هنگام حضور در آن بررسی و گزارش می‌کند در نتیجه شما میتوانید با بررسی تجزیه و تحلیل ها معایب سایت خود را پیدا کرده و آن را بهبود ببخشید و با رفع آن ها رتبه سایت خود را درگوگل افزایش دهید.در این ابزار شما میتوانید رفتار کاربران را از لحظه ورود تا لحظه خروج بررسی و آنالیز کنید و در سدد بهبود سایت خود تلاش کنید. هنگامی که از آنالیتیکس استفاده کنید در بررسی های خود به این نتیجه میرسید که بازدیدکنندگان به سراغ چه محتوایی از وبسایت شما می روند و نحوه حرکت آن ها در بین صفحات مختلف به چه صورت است.همچنین این امکان برای شما فراهم میشود که مسیر های پر ترافیک را تقویت کنید و مسیرهایی که باعث دورشدن بازدیدکنندگان می شوند را حذف کنید.

اهمیت آنالیتیکس در سئو

چگونه گوگل آنالیزم را بر روی وب‌سایت خود نصب کنیم؟

متاسفانه همانگونه که گفته شد ایران به دلیل تحریمات موجود نمیتواند از ابزار های گوگل استفاده کند به همین دلیل برای نصب آنالیتیکس شما نیاز به VPN و یا IP غیر ایرانی دارید. برای شروع کار شما باید یک حساب کاربری در گوگل داشته باشید اگر حساب کاربری فعال ندارید ابتدا آن را تهیه کنید و پس از آن وارد وبسایت google analytics شوید و ایمیل خود را وارد کنید.

پس از ورود به سایت بر روی گزینه start measuring کلیک کنید و در صفحه بعدی در قسمت account name اسم کمپانی خود را وارد نمایید و وارد مرحله بعدی شوید. در این قسمت سه گزینه پیش روی شما است که شما باید مشخص کنید آنالیتیکس خود را بر روی کدام گزینه میخواهید فعال کنید. گزینه ها عبارتند از:

  • web: کسانی که آنالیتیکس را برای صفحات وبسایت خود میخواهند
  • apps: افرادی که آنالیتیکس را برای اپلیکیشن خود میخواهند
  • app & web: اگر شما سایت و اپلیکیشن دارید بهتر است این گزینه را انتخاب کنید تا هردو مورد را آنالیز و بررسی کنید.
گوگل 2

بر روی گزینه مورد نظر کلیک کرده و وارد مرحله بعدی شوید. در این مرحله چند گزینه هست که باید تکمیل شود.

گوگل 3
  1. نام وبسایت خود را باید وارد کنید.
  2. آدرس URL خود را وارد کنید.
  3. نوع فعالیت خود را وارد کنید.(سایت شما چه نوع فعالیتی را ارائه می دهد).
  4. موقعیت جغرافیایی خود را وارد کنید و سپس create را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی دو گزینه برای شما باز میشود که باید قوانین و مقررات را بررسی و آن را تایید کنید و در نهایت شناسه شما تشکیل میشود و کد آنالیتیکس شما ایجاد میشود و آماده قراردادن در سایت است.

برای فعال کردن آنالیتیکس روش های مختلفی وجود دارد این بخش ها عبارتند از

  • سایت هایی که وردپرس نیستند: سایت هایی که ساختار آنها وردپرس نیست باید کدی که آنالیتیکس در اختیار آن ها قرار داده است را در فایل header سایت قرار دهند.
  • سایت هایی که وردپرس هستند: سایت هایی که ساختار آن ها بر اساس وردپرس می باشد کد موجود را باید در قسمت هدر یا پوسته وردپرس آن را کپی کنند.
  • استفاده از پلاگین: ساده ترین روش استفاده از پلاگین است برای این منظور پلاگین هایی در مخزن وردپرس به صورت رایگان قرار دارد که میتوانید با فعال کردن آن در وردپرس خود آنالیتیکس را به سایت خود متصل کنید. از جمله این پلاگین ها عبارتند از: MonsterInsights ،Analytify Pro و....

معرفی محیط کاری در گوگل آنالیتیکس

در ابتدا که وارد پنل آنالیتیکس می شوید با نوار بالایی آن برمیخورید. مواردی که در این موارد میبینید عبارتند از:

  • اکانت جیمیل خود را تغییر دهید
  • از اطلاعیه‌های مهم انالیتیکس اطلاع پیدا کنید
  • برای دسترسی سریع‌تر، گزارش‌های مختلف گوگل آنالیتیکس را جستجو کنید
  • و بین اکانت‌های مختلف جا به جا شوید نوار بالایی گوگل آنالیتیکس
نوار بالایی آنالیتیکس

قسمت Home درgoogle analytics

در سمت چپ صفحه آنالیتیکس منو گزارشات در آن قرار دارد و در این قسمت شما میتوانید گزارش‌های اصلی سایت خود را ببینید همچنین میتوانید متوجه شوید چه کسانی صفحات شما را بازدید کرده اند و یا اینکه کاربران از چه جایی وارد سایت شما شده اند. درابتدا که اکانت آنالیتیکس خود را فعال میکنید به صورت پیش فرض Home را میبینید که در آن داده‌های مختلف، اصطلاحات آنالیتیکس و نمودارها و جدول هایی است که ابتدای کار نحوه کار با آن را نمیدانید.شاید در ابتدا این صفحه برای شما وحشتناک دیده شود ولی وقتی کار کردن با آن را بیاموزید درمیابید که نه تنها ترسناک نیست بلکه شیرین و هیجان انگیز است😍.

قسمت Customization در گوگل آنالیتیکس: بعد از یادگیری تحلیل آموزش های آنالیتیکس نوبت به سفارشی سازی محیط آن برای خودتان است. برای این منظور شما از قسمت Customization استفاده میکنید این بخش شامل چند قسمت دیگر میشود که عبارتند از:

  • Dashboard: در این بخش میتوانید به صورت کلی تمام گزارش ها را در یک نگاه ببینید و بررسی کنید.
  • Custom Report: گزارش‌هایی که برای مسئله یا کسب و کارتان شخصی سازی شده است را اینجا می‌سازید، تا بتوانید دقیق‌تر و حرفه‌ای تر به داده‌های خودتان نگاه کنید و روند تصمیم گیری را ساده‌تر کنید.
  • Saved Report: هنگامی با یک گزارش زیادتر کار می‌کنید، با ذخیره کردن آن در این بخش، می‌توانید سریعتر به آن دسترسی داشته باشید. 
  • Custom Alert: در این قسمت شما می‌توانید تنظیم کنید که گوگل آنالتیکیس اتفاقات را برایتان ایمیل کند تا اولین نفر از آن خبردار شوید.

تا زمانی که به خوبی با تمام اجزای گوگل آنالیتکیس آشنا نشدید، برای یادگیری این بخش عجله نکنید.

اصطلاحات گوگل آنالیتیکس

اصطلاحمعنیتوضیحات
Bounce Rateنرخ پرشکاربرانی که وارد سایت شما شده اند و بدون بررسی سایت سریعا از آن خارج شوند.
Clicksکلیک هاهنگامی که کاربر از صفحه نتایج گوگل سایت شما را بیابد و بر روی آن کلیک کند.
Clickthrough-Rateنرخ کلیکتعداد کلیک ها بر روی سایت شما تقسیم بر تعداد دفعات نمایش شده است
Entrancesورودهااز این قسمت متوجه میشوید کاربران شما از کجا وارد وبسایت شما شده اند.
Eventsرویدادهافعالیت هایی که یک کاربر در سایت انجام می دهد.
Exit Pageصفحه خروجآخرین قسمتی که یک کاربر چک میکند و از آن خارج میشود.
Exit Rateنرخ خروجتعداد خروج از یک صفحه تقسیم بر تعداد بازدید صفحه
Hitsدرخواست هاهر گونه تعامل با سایت که باعث شود داده‌هایی به آنالیتیکس ارسال شود یک درخواست است. مثلاً کلیک کردن روی لینک دانلود یک Hit است
Impressionsتعداد نمایشتعداد دفعاتی که لینکی از سایت شما در جست و جو به کاربران نمایش داده شود
Landing Pageصفحه فرود یا ورودصفحه ای که کاربر در ابتدا وارد آن شود.
Page viewsتعداد بازدید صفحهدفعاتی که کاربر با کامپیوتر به هر صفحه وب سایت وارد می شود
Screen viewsتعداد بازدید صفحه نمایشتعداد دفعات مشاهده یک صفحه سایت توسط گوشی های همراه
Unique Page viewsبازدید صفحه منحصر بفردتعداد دفعاتی است که طی آن صفحه مشخص شده حداقل یک بار مشاهده گردد.
Pages per Sessionصفحات هر دوره تعداد نمایش های مکرر یک صفحه است
Sessionsدوره ها / نشست هامجموعه ای از درخواست های یک کاربر است
Average Session Durationمیانگین زمان دورهمیانگین زمانی که یک کاربر در یک صفحه مانده است.
New Sessionsدوره های جدیدمیانگین درصد بازدیدی که برای اولین بار توسط کاربران جدید اتفاق می افتد
Time on Pageزمان در صفحهمیانگین زمانی است که کاربر در صفحه می گذراند
Average Time on Pageزمان متوسط در صفحهبدست آوردن متوسط تایمی که یک کاربر در صفحه می ماند.
Trafficترافیککل تعداد افراد بازدید کننده از وب سایت
Direct Trafficترافیک مستقیمکاربرانی که به طور مستقیم از طریق آدرس سایت شما وارد می شوند
Organic Search Trafficترافیک جستجوی ارگانیکترافیک های ورودی از طریق موتورهای جستجو به سایت مانند گوگل
Paid Search Trafficترافیک جستجوی پولیتعداد افرادی که از طریق گوگل ادوردز از سایت بازدید می کنند
Referral Trafficترافیک ارجاعیترافیکی که کاربران با کلیک بر روی سایت شما در شبکه های اجتماعی دیگر ایجاد میکنند.
Behaviorرفتار کاربرانبررسی رفتار کاربران را در زمینه ی محتوا، سرعت صفحات و جستجوی وب سایت
Behavior Flowجریان رفتار کاربرانمسیری را که بازدیدکنندگان از یک صفحه به صفحه دیگر طی کرده اند
Acquisitionجذبمشخص نموند منابعی که کاربر از طریق آن وارد وبسایت شده اند
Goalsاهدافاهداف به معنی این است که کاربر را به صورت غیر مستقیم و بهینه به هدف خود نزدیک کنید و این کار با ایجاد صفحات جذاب و تاثیر گذار و مسیرهای بهینه میسر میشود.

سئوالات متداول

  • راه اندازی حساب گوگل آنالیتیکس رایگان است؟
  • بله راه اندازی این ابزار گوگل کاملا رایگان است.
  • آیا برای شروع یادگیری آنالیتیکس نیازمند دوره و آموزش است؟
  • خیر شما میتوانید برای شروع از فیلم ها و مطالب آموزشی کمک بگیرید.
  • آیا یادگیری آنالیتیکس سخت و دشوار است؟
  • برای شروع شاید درک و تحلیل آنالیتیکس کمی دشوار باشد اما پس از یادگیری آن درمی یابید کار کردن با آن چقدر آسان است.
  • آیا میتوان در آنالیتیکس کمپین تبلیغات راه اندازی کرد؟
  • خیر برای راه اندازی تبلیغات شما باید از گوگل ادوردز استفاده نمایید.
  • آیا یادگیری آنالیتیکس اجباری است؟
  • یادگیری گوگل آنالیتیکس امری اجباری نیست، اما یادگیری آن میتواند سبب بهبود رتبه سایت شما شود.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن