تعریف event در گوگل آنالیتیکس | صفر تا صد ایجاد event

زمان مطالعه: 8 دقیقه

تعداد بازدید: 319

ابزارهای گوگل

تعریف event در گوگل آنالیتیکس | صفر تا صد ایجاد event

نویسنده: saharazokh
2020-06-18 15:51:50

در مقاله گوگل آنالیتیکس چیست؟ توضیحاتی در مورد اهمیت گوگل آنالیتیکس در سئو و کسب وکار شما ارائه شد و در آن به شما آموزش دادیم که چگونه حساب گوگل آنالیتیکس خود را فعال کنید و آن را به وبسایت خود متصل کنید. همچنین در ادامه درمورد گزارشات مهم و کلیدی گوگل آنالیتیکس صحبت کردیم که تحلیل این گزارشات چقدر میتواند برای بهبود بهتر کسب و کار وشما مهم باشد و در مقاله هرآنچه که باید در مورد تحلیل های آنالیتیکس بدانید نحوه تحلیل این گزارشات را بیان کردیم. امروز میخواهیم درمورد اهمیت event در گوگل آنالیتیکس صحبت کنیم و صفرتا صد ایجاد ایونت را بررسی کنید پس با ما همراه باشید.

مطالبی که در این مقاله می آموزید:

تعریف event در گوگل آنالیتیکس

زمانی که نحوه تحلیل و گزارش خوانی گوگل آنالیتیکس را بیاموزید ، احتمالا علاقمند به جمع آوری تعاملات خاص با محتوای خود خواهید شد برای این کار از قسمت هیجان انگیز و کاربردی گوگل آنالیتیکس به نام رهگیری رویداد یا event tracking می توانید داده ها را جمع آوری کنید. شاید در ابتدا برای شما این پرسش پیش آید که منظور از رویداد ها چیست؟ به عبارتی رویداد به معنی تعاملات کاربر با محتوایی هست که میتواند به صورت مستقل رهگیری شود مانند: دانلود ها،کلیک های تبلیغی موبایل، ‫فشردن دکمه ها، عناصر جاسازی شده توی AJAX ‫و نمایش ویدئوها ‫.اما برای انجام این کار شما نیاز به کد رهگیری رویداد دارید که باید این کد را به وبسایت خود اضافه کنید تا به شما این اجازه را بدهد داده های درون گزارشات رویدادهای خود را ببینید. به عبارتی می توان گفت رویداد ایونت گوگل آنالیتیکس معیارهای متفاوتی از Engagement (تعامل) کاربران را ثبت و ارزیابی می کند.مثلا اگر بخواهید بررسی کنید چند نفر موزیک جدید شادمهر را از سایتتان دانلود کرده اند میتوانید در گوگل آنالیتیکس تنظیم کنین که هر دانلود ثبت شود و همچنین مواردی مانند زیر را بررسی کنید:

  • کلیک های یک دکمه
  • کلیک های لینک های خارجی
  • تعداد دفعاتی که کاربران یک فایل را دانلود می کنن
  • تعداد دفعاتی که کابران یک پست بلاگ را به اشتراک می گذارن
  • مجموع زمان هایی که کاربران صرف تماشای یک ویدئو می کنن
  • چطور کاربران موس خود را در صفحه حرکت می دهند
تعریف event

روش های راه اندازی event در گوگل آنالیتیکس

خب تا اینجا داستان به شما توضیح دادیم که این ایونت ترکینگی که همه ازش تعریف میکنن چیه و به چه دردی میخوره 😂! حالا میخوایم یاد بگیریم اصلا چجوری از ایونت ترکینگ استفاده کنیم. برای راه اندازی ایونت ترکیتنگ دو روش وجود داره که باهم بررسیش میکنیم.

  • به صورت دستی: برای این روش باید حتما کمی دانش برنامه نویسی داشته باشین.
  • مدیریت برچسب (Tag Manager) گوگل (این روش توصیه میشه): این روش به دانش برنامه نویسی نیازی نداره، فقط کافیه کمی از برنامه نویسی سر در بیارین.

معرفی انواع ایونت

ایونت ها انواع مختلفی دارند و اگر بخواهیم آن ها را نام ببریم بیش از 30 ایونت کاربردی و معروف میتوان معرفی کرد.

  • لینک‌‌های غیر پیج ویو (لینک خارجی، دانلود فایل)
  • لینک به شبکه‌های اجتماعی یا محتوای شبکه‌های اجتماعی
  • پخش ویدیو
  • چت آنلاین
  • کلیک روی تب‌ها
  • کلیک روی فیلترهای محصولات یا هر نوع فهرستی
  • اسکرول صفحه
  • پر کردن فرم‌ها
  • چرخش صفحه از حالت افقی به عمودی و برعکس در موبایل‌ها
  • بزرگنمایی صفحه

پس متوجه شدیم پیج ویو به تنهایی کمک زیادی نمی‌کند و بسیاری از تعامل‌ها به صورت پیش‌فرض رصد نمی‌شوند و باید از ایونت‌ها استفاده کنیم.

تفاوت Event با Goal چیست؟ ایونت ها به تنهایی جزو دسته هدف یا Goal محسوب نمیشوند.اما برخی ویدئو ها اهمیت زیادی برای وب سایت ما دارند که برای آنها هدف تنظیم میکنیم.

نحوه فعالیت ایونت در گوگل آنالیتیکس

همانطور که در بالا گفتیم ایونت ترکینگ یک قطعه کد میباشد که شما آن را به بخشی که قراره ردیابی کنید اضافه میکنید. اگر کاربران شما با آن بخش تعاملی داشته باشند این کد برای گوگل آنالیتیکس نوتیف میفرستد که این ایونت را ثبت کند.یک ایونت میتواند شامل چند بخش باشد مانند:

  • دسته بندی ها: تعریف عنوان برای گروهی از مواردی که میخواهید ردیابی کنید مثل: ویدئو ها، فایل ها،کلید ها و...
  • عمل یا اکشن ها: نوع تعاملی که قصد دارید آن را ثبت کنید مانند: دانلود فایل ها یا نمایش ویدئوها و یا حتی کلیک ها و...
  • برچسب و یا لیبل ها: اطلاعات اضافی در مورد ایونتی که می خواهید ردیابی کنین (مثلا اسم ویدئویی که دیده شده، نام کتابی که دانلود شده و …)
  • Value یا مقدار: شما میتوانید برای قسمتی که میخواهید ردیابی کنید یک مقداد عددی اختصاصی بدین

ایونت دسته بندی و اکشن برای رویداد ها لازم و ضروری میباشد اما دو گزینه آخر مقدار و برچسب اختیاری هستند. تمامی این اطلاعات از طریق کد ردیابی ایونت به حساب گوگل آنالیتیکس شما ارسال می شود.البته لازم به ذکر است شما ابتدا باید ایونت را تعریف و ایجاد کنید.یعنی اگر این کد را در صفحه وب سایت تون بذارین، اطلاعات و معیاهای مربوط به اون در قالب یک «گزارش ایونت» به حساب گوگل آنالیتیکس شما ارسال میشه.

راه اندازی event tracking به صورت دستی

همانطور که در بالا ذکر کردیم برای راه اندازی ایونت ترکینگ دو روش دستی و به صورت تگ منیجر وجود دارد. روش فعال کردن به صورت دستی ممکن است کمی سخت و دشوار باشد اما غیر ممکن نیست. برای اینکار شما نیازمند دانش کمی برنامه نویسی برای قسمت بک اند سایت خود هستید و این نیازمند داشتن مدرک کارشناسی ارشد برنامه نویسی نیست فقط کافیه گام به گام با تیکو همراه باشید تا به راحتی آب خوردن even tracking را به صورت دستی راه اندازی کنید. قبل از هر چیزی لازم است کد ایونت ترکتینگ خود را بدانید. در ابتدای ایجاد حساب آنالیتیکس گوگل به شما یک شناسه آی دی ترکینگ کد میدهد.

راه اندازی event tracking به صورت دستی

قدم اول: ابتدا سایت خود را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید برای اینکار میتوانید از مقاله چگونه گوگل آنالیزم را بر روی وب‌سایت خود نصب کنیم؟ کمک بگیرید.شناسه ردیابی (Tracking ID) یک رشته عددیه که با استفاده از اون گوگل آنالیتیکس (Google analytics) تجزیه تحلیل داده ها را برای شما ارسال می کنه. این عدد چیزی شبیه به این رشته است: “UA-000000-1”.

قدم دوم: کد ایونت ترکینگ را به سایت تون اضافه کنین. در بالا گفتیم که هر کد ایونت شامل 4 بخش با عنوان های : دسته بندی، عمل، برچسب و مقدار میباشند و شما با کنار هم گذاشتن این چهار مورد می توانید قطعه کدی را که بهش نیاز دارید ایجاد کنید مانند زیر.

onclick=ga (‘send’, ‘event’, [eventCategory], [eventAction], [event Label], [eventValue]);”

چهار بخش شخصی سایت تون را بر اساس رویدادی که می خواهید ردیابی کنین به جای Category, Action, Label و Value قرار بدین و بعد خط کدی که نوشتین را در صفحه ای که مورد نظرتون هست، بعد از تگ href قرار بدین. بعد از این کار، آن بخش از صفحه شما باید شبیه به چیزی باشه که اینجا نوشتیم:

<a href=” https://www.yourwebsitelink.net” onclick=”ga (‘send’, ‘event’, [eventCategory], [eventAction], [eventLabel], [eventValue]);”>LINK NAME</a>

بهتره با یک مثال توضیح بدیم: تصور کنین که شرکت شما می خواهد تعداد دانلودهای یک فایل PDF با عنوان lead magnet را ردیابی کنه، در این صورت کد ردیابی شما باید چیزی شبیه به این باشه:

<a href=” https://www.yourwebsitelink.net” onclick=”ga (‘send’, ‘event’, [PDF], [Download], [Awesome Lead Magnet];”>LEAD MAGNET DOWNLOAD PAGE</a>

خب با افزوده شدن این کد به سایت شما هربار که کاربران برروی فایل مربوطه کلیک و آن را دانلود کنند برای آنالیتیکس شما گزارش ثبت میشود.

قدم سوم: حالا وقت آن رسیده گزارش ایونت خود را در گوگل آنالیتیکس باز کنید. در قسمت real time گزینه events را باز کنید. در این صفحه در صورتی که ایونت های خود را ایجاد کرده باشید گزارشی از آن را به شما نمایش می دهد. اگر دقت کنید در سمت چپ نوار ابزار آنالیتیکس قسمت behavior مجدد عبارت events هست.شاید فکر کنید این دو با یکدیگر متفاوتند اما همانطور که در مطلب Real Time گوگل آنالیتیکس گفتیم قسمت گزارش آنی یا همان real time به شما اتفاقاتی که همان لحظه در سایت شما رخ می دهد را به شما نمایش می دهد بنابراین برای بررسی جزئیات دقیق تر ایونت های خود باید وارد قسمت behavior و سپس گزینه events شوید.تو این صفحه چهار نوع گزارش هست که می تونین ببینین: گزارش ها عبارتند از Overview، Top Events، Pages، Events Flow.

event tracking
  1. نگاه کلی (Overview): این قسمت به شما یک دید کلی از رویداد های سایتتان به شما می دهد و شما میتوانید در این گزارش تعدا دفعاتی که کاربران با رویداد های شما تعامل داشته اند را به صورت کلی وتکی چک کنید و ارزش کلی آن ها بررسی کنید.
  2. رویداد های برتر (Top Events): این گزارش به شا کمک میکند تا رویداد های خاصی که نسبت به بقیه رویداد ها محبوب تر هستند را بررسی کنید.
  3. صفحات (Pages): با کمک رویداد صفحات شما میتوانید صفحاتی از سایت خود را که در آن رویداد تعریف کرده اید را ببینید و بررسی کنید.
  4. جریان رویداد ها (Events Flow): در این قسمت میتوانید گزارش تصویری از تجربه کاربرانتان ببینید.

سئوالات متداول

  • اگر تعداد فایل های دانلود زیاد باشه باید برای هر کدوم جدا تگ دانلود بذاریم؟تعداد تگ ها خیلی زیاد میشه که!
  • خیر نیازی نیست برای هر فایل دانلود تگ جدا بذارید حداکثر 3 نهایت 4 تا تگ برای بررسی تمام فایل های دانلود شما کفایت میکنه.
  • به طور مثال من در سایتم 200 فایل یا بیشتر برای دانلود قرار دادم حالا تصمیم دارم بفهمم هر فایل چه تعداد دانلود شده است. آیا باید برای هر فایل یک event ست کنم؟
  • نه به هیج عنوان! شما فقط یه یک تگ و تریگر نیاز دارید که لینکی که شامل فایل هست رو ترک کنه و آمار همه رو بهتون میده. در واقع میتونید توی بخش lable اسم فایل رو بزارید و تو آنالیتیکس آمار دانلود هر فایل رو جدا ببینید.
  • من نمیتونم همه گزارش های گوگل آنالیتیکسمو بررسی کنم و درکشون کنم راهی هست ساده تر این گزارش هارو دریافت کرد؟
  • بله شما میتوانید با سرویس Quill Engage گزارش های گوگل آنالیتیکس خود را به صورت یکجا و ساده تر دریافت کنید.
  • با گوگل آنالیتیکس میتونم کمپین های تبلیغاتی گوگل ادورز هم بررسی کنم؟
  • بله شما میتوانید علاوه بر پنل ادوردز تمامی کمپین های تبلیغاتی خود در گوگل را نیز توسط گوگل آنالیتیکس بررسی و تحلیل کنید.

حالا بعد از تمام این ها چه کنیم؟

خب، تبریک میگم شما تونستید به راحتی سیستم ردیابی رویداد گوگل آنالیتیکس را راه بندازین و بعد از این میتوانید تصویر کامل و جامع تری از وب سایت خود داشته باشید و برای بهبود رتبه سئو سایت خود با استفاده از گزارش های ایونت های خود تلاش کنید.با کمک این ایونت ها میتوانید بررسی کنید کاربران شما به چه مطالبی علاقمند هستند و آن مطالب را بهینه تر کنید. ازاین که با ما همراه بودین سپاس گذاریم. اگر نظر یا پیشنهادی داشتین خوشحال میشیم در قسمت نظرات برامون بنویسین.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن