اعتبار دامنه (domain authority) چیست؟ و چه اهمیتی در کسب و کار دارد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تعداد بازدید: 212

سئو و بهینه سازی سایت

اعتبار دامنه (domain authority) چیست؟ و چه اهمیتی در کسب و کار دارد؟

نویسنده: saharazokh
2020-07-28 20:15:46

اعتبار دامنه چیست؟ آیا اعتبار دامنه برای سئو اهمیت دارد؟ اعتبار دامنه یا دامین اتوریتی یکی از مباحث قدیمی در زمینه سئو است که به کمک آن می توانید اعتبار و رنک سایت خود را افزایش دهید. اعتبار دامنه برای اکثر متخصصین سئو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در کنار اعتبار دامنه اصطلاح معروف دیگری نیز وجود دارد به نام اعتبار صفحه یا پیج آتوریتی که همانند اعتبار دامنه دارای اهمیت است. دنیای سئو بسیار بزرگ و گسترده است و دارای سه ستون اصلی و مهم می باشد این سه ستون یا برخی با به اصل کلیدی آن ها را میشناسند عبارتند از:اقتدار، ارتباط و اعتماد. داشتن این سه اصل برای موفقیت در سئو ضروری و مهم است.اعتبار دامنه بر اساس فاکتورهای زیادی بررسی میشود. در ادامه به بررسی دقیق تر اعتبار دامنه می پردازیم و اهمیت آن را در کسب و کار و رنک گوگل بررسی خواهیم کرد، پس با تیکو همراه باشید

اعتبار دامنه چیست؟

اعتبار دامنه که با عبارت DA شناسایی میشود، نوعی امتیاز رتبه بندی موتورهای جستجو میباشد که توسط MOZ ارائه گردیده است. با کمک این امتیاز میتوانید دریابید یک وبسایت چقدر مسیر رسیدن به رنک مناسب گوگل را طی کرده است. این امتیاز عددی بین 1 تا 100 می باشد، هرچه این عدد بالاتر باشد نشان از توانایی رتبه بندی بالا سایت دارد و بالعکس. این اعتبار دامنه چگونه محاسبه میشود؟ دامین آتوریتی بر مبنا فاکتورهای زیادی محاسبه میشود که تعداد دامنه هایی که به سایت شما لینک داده اند و همچنین بک لینک هایی که شما داده اید را شامل میشود. این امتیاز به شما کمک میکند میزان قدرت یک سایت را بررسی کنید و رشد آن سایت را پیش بینی کنید. لازم به ذکر است گوگل برای امتیاز دادن به سایت شما از اعتبار دامنه استفاده نمیکند. شاید برای شما جالب باشد بدانید DA سایت شما یا رقبایتان چقدر است، برای این منظور کافی است از قسمت اکستنشن های گوگل کروم MOZBar را پیدا و نصب کنید. به کمک این اکستنشن میتوانید بک لینک وبسایت های رقبایتان را برای دامنه و هر صفحه منحصر به فرد دیگر سایت مشاهده کنید و آنالیز خوبی برای بهبود سئو سایت داشته باشید.

Domail authority

امتیاز دامین آتوریتی چگونه محاسبه می شود؟

همانگونه که در بالا گفتیم وبسایت MOZ این امتیاز را عددی بین1 تا 100 تعیین کرده است. گرچه رشد اعتبار دامنه هرچه زیادتر شود سخت تر میشود. یعنی رساندن دامین آتوریتی از 10 به 20 کار آسان و ساده تر نسبت به رساندن DA عدد 70 به 80 است. بهترین عدد برای دامنین آتوریتی چیست؟ احتمالا این پرسش برای شما به وجود می آید که دامین آتوریتی خوب چه عددی است! به طور کلی تعداد سایت هایی که از تعداد زیادی بک لینک خوب از سایت های خرجی معتبر برخوردار هستند میزان اعتبار دامنه آن ها زیاد است. کسب وکارهای کوچک و سایت هایی که تعداد لینک وروی آن ها کمتر است از دامین آتوریتی کمتری برخوردار هستند. در ابتدا سایت های تازه تاسیس و آن هایی که دارای دامنه های جدید هستند دامین آتوری آنان 1 است. به دلیل آن که دامین آتوریتی قرار است فقط قدرت رتبه بندی سایت ها را پیش بینی کند، نباید از هدف اصلی سایت خود غافل شوید.ممکن است شما برای بالابردن دامین آتوریتی خود بسیار تلاش کنید اما از الگوریتم های گوگل و ربات های آن غافل شوید. بهترین کار این است که شما به امتیاز دامین آتوریتی رقبا خود نگاه کنید و تلاش کنید از آنها بالاتر شوید. میتوان گفت بهترین و کارآمد ترین کاری که میتوان با دامین آتوریتی کرد همین مقایسه است. از آنجایی که DA تنها ابزاری برای مقایسه است ، هیچ عددی برای دامین آتوریتی لزوما "بد" یا "خوب" نیست.

تفاوت اعتبار دامنه DA با اعتبار صفحات PA

علاوه بر اعتبار دامنه اعتبار صفحه یا پیج آتوریتی یا PA نیز وجود دارد. اما اعتبار دامنه چه تفاوتی با اعتبار صفحات دارد؟ پیج آتوریتی یکی از فاکتورهای اصلی بسیاری از فعالیت های سئو و برنامه های بازاریابی آنلاین می باشد در صورتی که دامین آتوریتی فاکتور پیش بینی قدرت رتبه بندی کل دامنه و ساب دامین ها را دارند. در زمان گذشته یکی از الگوریتم های گوگل پیج رنک PAGE RANK نام داشت که تازگیا حذف شده است. توسط این الگوریتم هر صفحه از سایت شما یک امتیاز مجزا دریافت میکرد و شما توسط آن میتوانستید صفحات خود را با رقبایتان مقایسه کنید.گوگل الگوریتم Page Rank را حذف کرده است ، ولی همچنان به صفحات سایت امتیاز می دهد و آن را مبنای تعیین جایگاه صفحه در نتیجه جستجو قرار می دهد.تنها تفاوتی که رخ داده است این است که ما دیگر نمی دانیم گوگل دقیقا چه امتیازی به سایت ما داده است و یا عواملی که موجب کاهش رتبه سایت ما نسبت به رقبا است چه می باشد.

دامین آتوریتی

چطور DA سایت را افزایش دهیم؟

برای افزایش اعتبار دامنه باید بک لینک های با کیفیت برای سایت خود ایجاد کنید. دو نوع راه برای افزایش دامنه وجود دارد:

  1. خرید ریپورتاژ آگهی برای وبسایت
  2. خرید بک لینک

اما چطوری می توان بک لینک رایگان برای سایت دریافت کرد؟ برای این کار شما باید بتوانید محتوای با کیفیت و مناسبی تولید کنید که مخاطبین زیادی را تحت تاثیر قرار دهد و آن ها را به اشتراک گذاری ترغیب کند. شما می توانید با استفاده از تب top pages در ابزار moz بهترین و قوی ترین صفحات سایت خود و رقیبان را مقایسه کنید و برایشان لینک سازی کنید. با استفده از آن وضعیت صفحات با کیفیت و قوی سایت خود را بررسی کنید و محتواهای آن را بروز رسانی کنید. یکی دیگر از مسائل مهم این است که دقت داشته باشید که سایت شما ارور 404 نداشته باشد و در صورت رویت ارور آن را به صفحات مرتبط دیگر ریدایرکت کنید. در کل بهترین راه برای افزایش دامین آتوریتی سایت بهبود سئوی کلی سایت است و تلاش کنید لینک های ورودی با کیفیت دریافت کنید.

چرا DA سایت تغییر می کند؟

به دلیل اینکه اعتبار دامنه و صفحات بر اساس فاکتورهای زیادی محاسبه میگردد، پیدا کردن دلیل اصلی تغییر آن نیز نیازمند بررسی بیشتر است. اگر دامین آتوریتی شما افزایش یا کاهش پیدا کرده است ممکن است بخاطر یکی از موارد زیر باشد:

- رشد بک لینک های شما هنوز ایندکس نشده است.

- رشد قابل توجه بک لینک های سایت های با اعتبار بالا که پروسه محاسبه DA را کمی زمان بر می کند.

- بک لینک های شما از سایت هایی بدست آمده که در رتبه بندی گوگل جایی ندارند.

- بک لینک های سایت شما کم یا زیاد شده است.

- اعتبار دامنه شما هنوز پایین است و تحت تاثیر نوسانات بیشتری قرار می گیرد.

تغییرات اعتبار دامنه در سال 2019

تغییرات زیادی در سال 2019 در اعتبار دامنه ها رخ داد و نحوه محاسبه آن ها تغییر کرد. این تغییر به گونه ای بود که بسیاری از وبسایت ها با افت شدید و برخی با رشد شدید روبرو شدند. اما دلیل این اتفاقات چه بود؟

به گفته وبسایت رسمی MOZ ثبات نقش بسیار مهمی در تعیین ارزش دامین آتوریتی دارد.

برخی سایت ها که چند سالی فعالیت داشته اند و توانسته اند اعتبار دامنه خود را بالا ببرند و حالا بدلیل عدم فعالیت رتبه ای در نتایج جستجو ندارند، با افت DA مواجه شدند و برخی دیگر که رشد قابل توجهی داشتند توانستند با جهشی در DA روبرو شوند.

با تغییراتی که وبسایت MOZ بروروی رتبه بندی دامین آتوریتی انجام داده است باعث بهبود آن شده است. دامین آتوریتی اینبار به صورت دقیق تر لینکهای ورودی به سایت، اسپم اسکور و کیفیت و ترافیک بک لینک های سایت را بررسی میکند. با تغییراتی که در اعتبار دامنه رخ داده وبسایت MOZ معتقد است با این تغییرات دامین آتوریتی بهتر، قابل اعتمادتر و دقیق تر از همیشه ارائه میشود و تمام فاکتورهای مورد نیاز برای بررسی اعتبار دامنه یک سایت را دارند.

نکاتی درباره DA

از DA به عنوان یک فاکتور برای مقایسه استفاده کنید و معیار اصلی قرار ندهید.

در واقع هر استفاده دیگری از این مقیاس به جز برای مقایسه قدرت کلی وبسایت ها بی معنی است. چیزی که امروزه و با این تغییرات مهم است رشد یا کاهش DA سایت شما نیست بلکه رشد یا کاهش آن نسبت به رقبایتان است.

به مشتری های خود درباره تغییرات توضیح دهید.

قطعا لازم است تا برای توضیح دادن این تغییرات به مشتری های خود آماده باشید، با وجود اینکه تغییرات اینگونه همیشه موجب نگرانی می شود، اما دامین آتوریتی جدید از هر نظر بهتر است و برای تصمیم گیری های بعدی در بهبود سئو و تعیین استراتژی های شما راه گشا خواهد بود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم موارد مهمی در مورد اعتبار دامنه را بررسی و تجزیه و تحلیل کنیم. اعتبار دامنه میتواند یک ابزار کمکی برای رشد بهتر سایت شما باشد . یادتان نرود اعتبار دامنه وسیله ای برای مقایسه سایت ها هست و نه بیشتر و شما باید با کمک آن جایگاه خود را محکم تر از پیش کنید نه اینکه غرق در مقایسه سایت خود با رقبا جایگاه فعلی خود را نیز از دست بدهید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد و توانسته باشیم سوالات شما را پاسخ دهید. خوشحال میشویم نظرات و تجربیات شمار ا بشنویم. در صورتی که این مطلب برای شما کاربردی بوده است آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن