CTR یا نرخ کلیک و چگونگی افزایش آن

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تعداد بازدید: 537

سئو و بهینه سازی سایت

CTR یا نرخ کلیک و چگونگی افزایش آن

نویسنده: jafarzadeh
2020-05-11 03:54:21

CTR چیست؟ چگونه می توانیم نرخ کلیک را افزایش دهیم؟ وب مستران پس از راه اندازی وب سایت خود به منظور کسب رتبه بالا در صفحه نتایج جستجو، آن را برای موتورهای جستجو بهینه سازی می کنند. کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو نیازمند بکارگیری عملیات سئو یا تبلیغات کلیکی گوگل می باشد. آیا تنها کسب رتبه بالا می تواند میزان فروش و بازدید وب سایت شما را افزایش دهد؟ آیا کاربران روی سایتتان کلیک خواهند کرد؟ ما در این مقاله قصد داریم شما را با نرخ کلیک و راه های افزایش آن آشنا کنیم. در صورت نیاز به مشاوره رایگان با متخصصین تیکو در حوزه سئو سایت و google ads تماس بگیرید.

CTR یا نرخ کلیک چیست؟

تصور کنید بازیکن مهاجم یک تیم فوتبالی هستید و که پس از دریبل و حرکات نمایشی گوناگون توانسسته اید به منطقه ی 18 قدم نزدیک شوید، حال برای پیروز شدن در این مسابقه کافیست که گل آخر را بزنید. به همین منظور لازم است که همین چند قدم را با دقت بیشترپشت سر بگذارید. در صفحه نتایج جستجو نیز به همین گونه می باشد شما پس از راه اندازی و انجام بهینه سازی های لازم بر وب سایت خود موفق می شود که جز نتایج اولیه جستجو قرار بگیرد. اما چند درصد از کاربران بر روی لینک شما کلیک خواهند کرد. به این مقدار به کمک نرخ کلیک قابل اندازه گیری می باشد. به طور کلی CTR مخفف عبارت Click Through Rate بوده و به معنای نرخ کلیک نسبت به رتبه ی سایت شما می باشد. در واقع هنگامی که کاربران عبارتی را در اینترنت جستجو می کنند نتایجی برای آن ها به نمایش گذاشته می شود اما این کاربر است که تصمیم می گیرد که روی کدام لینک کلیک کرده و به آن سایت مراجعه نماید. به عبارت دیگر نرخ کلیک درصدی از کاربرانی هستند که هنگام نمایش نتایج جستجو بر روی لینک وب سایت شما کلیک می کنند. چگونه می توان نرخ کلیک را محاسبه کنیم؟

نرخ کلیک
چگونگی محاسبه CTR

به تعداد کلیک کاربرای بر روی لینک وب سایت شما به تعداد کل نمایش وب سایت شما برای کاربران نرخ کلیک (Click through rate) می گویند. توجه داشته باشید که نرخ کلیک برای هر کلیدواژه و نیز هر صفحه با یکدیگر فرق می کند. به عنوان مثال نرخ کلیک برای عبارت کفش فوتسال 18 درصد می باشد اما برای عبارت کفش فوتسال مجیستا 28 درصد می باشد نکته ی قابل توجه اینست که هر دو عبارت مربوط به یک صفحه ی وب سایت شما می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره CTR صفحات خود می توانید از ابزار سرچ کنسول گوگل کمک بگیرد و با مراجعه به بخش Performance درباره ی آمار نمایش سایت شما برای هر کلمه و میزان نرخ کلیک به دست آورید. همچنین نرخ کلیک میانگین، درصد کلیک تمامی کلمات مربوط به صفحه ی وب سایتتان را به اطلاع شما می رساند. برای درک بهتری از نرخ کلیک به مثال زیر توجه نمایید:

تصور کنید که یکی از صفحات وب سایت شما برای کلمه ی آموزش سئو، جز نتایج صفحه ی اول و در رتبه ی 5 قرار گرفته باشد. این عبارت روزانه 10 بار توسط کاربران جستجو شود اما در این میان تنها 2 مرتبه روی وب سایت شما کلیک می شود در این صورت نرخ کلیک برای این لینک 20 درصد می باشد. لازم به ذکر است که Click through rate برای خدمات google ads نیز قابل محاسبه است.

CTR طبیعی یا ارگانیک چیست؟

نرخ کلیک را می توان به وسیله ی ربات ها نیز به افزایش داد اما organic Click through rate در واقع نرخ کلیکی است که توسط کاربران واقعی برای صفحه وب سایت شما ایجاد کرده اند. یکی از مهم ترین مزایای نرخ کلیک طبیعی اینست که به تعداد واقعی کاربرانی که جذب سایتتان شده اند پی ببرید.

Impression چیست؟

هنگامی کاربری در اینترنت یکی از کلیدواژه های صفحات شما را جستجو می کند در نتایج به دست آمده لینک وب سایت شما نیز برای آن ها به نمایش گذاشته می شود. به عبارت دیگر Impression میزان حضور شما در نتایج می باشد. ممکن است وب سایت شما در صفحه ی دوم یا سوم نتایج جستجو قرار گرفته باشد اما تا زمانی که کاربر به این صفحه مراجعه نکند برای شما Impression ثبت نخواهد شد. توجه نمایید که اگر جز نتایج تصویر نیز باشید برای شما Impression ثبت می گردد. اگر بتوانید کلیدواژه ای قوی را به کمک ابزارهای همچون kwfinder و keyword planner پیدا کنید و به وسیله ی آن جز نتایج اولیه جستجو قرار بگیرید، با هر بار جستجوی آن کلیدواژه توسط کاربران Impression نیز برای شما ایجاد می گردد. به عبارت دیگر میزان جستجوی کلیدواژه با Impression سایتتان برابر خواهد بود.

نمودار ctr
نمودار CTR متوسط برای رتبه بندی نتایج گوگل در سال 2017

نرخ کلیک یا CTR متوسط با توجه به رتبه در گوگل چگونه می باشد؟

هر رتبه در صفحه نتایج گوگل به طور تقریبی مقدار مشخصی از کلیک کاربران را به خود اختصاص می دهد. به عنوان مثال وب سایتی که رتبه ی اول نتایج را کسب کرده است، طبق آمار به دست آمده بیشترین نرخ کلیک برای آن در دسکتاپ حدود 32 درصد و در موبایل حدود 24 درصد می باشد.

چگونه CTR یا نرخ کلیک خود را افزایش دهیم؟

همانطور که در ابتدا اشاره نموده ایم تنها کسب رتبه ی بهتر در صفحه نتایج گوگل برای آن که میزان بازدید سایت ما را افزایش دهد کافی نیست بلکه باید کاربران را به کلیک روی لینک خود ترغیب کنیم. برای این کار لازم است به نکات زیر توجه نمایید:

  1. انتخاب عنوان مناسب برای صفحه: زمانی که کاربران کلیدواژه ای را جستجو می کنند به سایتی مراجعه می کنند که عنوان یا تایتلی جذاب و کاملی داشته باشد. همه ی ما خوب می دانیم که فضایی متوسط برای نوشتن عنوان 70 کاراکتر می باشد پس سعی کنید با استفاده از واژه هایی جذاب و کارآمد همچون رایگان، چگونه و ارزان و غیره برای نوشتن تایتل استفاده نمایید.
  2. کسب رتبه ی بالا در صفحه نتایج: هر چه در نتایج گوگل رتبه ی بهتری را کسب کنید می توانید آمار نرخ کلیک وب سایت خود را افزایش دهید. به همین منظور می توانید به کمک فاکتورهای کاربردی سئو و یا تبلیغات کلیکی گوگل، بهترین جایگاه را برای وب سایت خود به دست آورید.
  3. متا دیسکریپشن وب سایت را بهینه کنید: یکی دیگر از راه های افزایش نرخ کلیک اینست که بتوانید توضیحات متایی بهینه شده و جذاب ایجاد نمایید. همانطور که می دانید متا دیسکریپشن تگ HTML ایست که خلاصه ای از محتوای وب سایت را هنگام نمایش نتایج جستجو به سمع و نظر کاربران می رساند در نتیجه باید در نوشتن آن دقت کرده تا بتوانید به کمک آن کاربران را به سایت خود جذب نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی نوشتن و تاثیر آن در سئو به مقاله متا دیسکریپشن چیست؟ مراجعه نمایید.
  4. استفاده از Schema: تا بحال هنگام جستجوی عبارتی به وب سایت های ستاره داره توجه کرده اید؟ برخی از سایت ها به کمک ابزاری همچون Schema توانسته اند با نمایش توضیحات تکمیلی توجه کاربران را به خود جلب کنند.

از دیگر روش های کاربردی که تاثیر غیر مستقیمی بر CTR دارد، می توان به ایجاد محتوایی مناسب و استفاده از بک لینک های مرتبط می باشد. فراموش نکنید که با افزایش نرخ کلیک می توانید بر سئو سایت خود نیز تاثیر بگذارید. چرا که طبق الگوریتم RankBrain، هنگامی که نرخ کلیک وب سایت افزایش یابد جایگاه آن نیز بهبود خواهد یافت.

جمع بندی: کاربران با جستجوی عبارت مورد نظر خود به سایت هایی مراجعه می کنند که رتبه ی بالاتری داشته و از عنوان و متا توضیحات جذابی استفاده کرده اند. پس در نوشتن آنها دقت کنید چرا که هر چه نرخ کلیک را بالا ببرید می توانید جایگاه بهتری را در صفحه نتایج جستجو کسب کنید.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن