معرفی تگ کنونیکال و انواع کاربردهای آن

زمان مطالعه: 9 دقیقه

تعداد بازدید: 249

سئو و بهینه سازی سایت

معرفی تگ کنونیکال و انواع کاربردهای آن

نویسنده: hasannezhad
2020-07-13 14:01:47

تگ کنونیکال چیست؟ این تگ چه کاربردهایی دارد؟ همه ی شما می دانید که بهینه سازی و سئو سایت یکی از مهم ترین اموری است که حتی قبل اقدام به ساخت و طراحی سایت باید در مورد آن بدانید و کارهایی را برای آن انجام دهید! رعایت یکسری اصول برای سئو سایت اجباری می باشد. پس باید همه ی نکات مربوط به بهینه سازی سایت را بدانید. در ادامه به معرفی تگ کنونیکال و کاربردهای آن می پردازیم. با تیکو همراه باشید.

مزایای استفاده از تگ کنونیکال

اگر می خواهید سئو داخلی سایت شما پیشرفت کند و افزایش رتبه سایت به صورت هدفمند داشته باشید باید از تگ کنونیکال استفاده کنید. هدف اصلی این تگ هدایت درست ترافیک ورودی به صفحات اصلی که محتوای مرتبط و قوی تری دارند می باشد.

تگ کنونیکال چیست؟

در واقع تگ کنونیکال روشی است که به کمک آن می توانید موتورهای جستجو را از صفحات مورد نظر خود مطلع سازید. به عبارتی برای معرفی نسخه اصلی یک صفحه به موتورهای جستجو استفاده می شود. کنونیکال به موتورجستجو می گوید که یک صفحه را چگونه خزش و بررسی کندو یک محتوا در متن به چه میزانی ارزشمند است. تگ کنونیکال یکی از مهم ترین تگ های سئو می باشد که تقریبا همه ی وب مستران و سئوکاران حداقل یک بار مجبور به استفاده از آن شده اند!

بیشترین خطایی که برای سئوکاران پیش آمده است و همه ی آن ها حداقل یک بار با این خطا مواجه شده اند، عدم ایندکس شدن صفحاتی است که سرچ کنسول ادعا می کند تگ کنونیکال به درستی برای آن صفحه تعریف نشده است و یا اصلا این تگ را ندارند.

می توانید تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید و در صورت نیاز مشاوره رایگان دریافت کنید.

ارتباط با مشتری

برای تعریف این تگ ابتدا باید مفهوم اصلی آن را بدانید. به این ترتیب می توانید این تگ را در جاهایی که مورد نیاز است استفاده کنید.

توجه: اگر از این تگ به درستی استفاده نشود باعث گمراهی ربات های گوگل می شود و در نهایت منجر به عدم رنک ( rank ) و رتبه گرفتن صفحه شما در گوگل می شود. این تگ یک قطعه کد می باشد که در کدهای HTML در بخش head قرار دارد.

گوگل نسبت به محتواهای تکراری به شدت حساس می باشد. به این محتواها duplicate content می گویند. وقتی ربات های گوگل صفحات یک سایت را ایندکس می کنند اگر با محتواهای تکراری و یکسان مواجه شوند باید یکی از آن ها را به عنوان آدرس اصلی ایندکس کنند. با داشتن محتواهای تکراری در ذهن ربات های گوگل چندین سوال پیش می آید. مثلا اینکه کدام نسخه از صفحات در کلمات کلیدی مرتبط باید در نتایج جستجو نشان داده شود. این موضوع کار گوگل را سخت می کند. تگ کنونیکال به گوگل می گوید بجای اینکه خودت یکی از url ها را انتخاب کنی، به حرف من گوش کن!

چگونه محتوای تکراری را حذف کنیم؟

به زبان ساده تر!!! اگر شما چند صفحه از یک محتوا را دارید باید یک صفحه را انتخاب کنید و تمامی موتورهای جستجو را به این صفحه ارجاع دهید. با این کار مشکل مضاعف شدن محتوا را حل کرده اید :)

نکته: گوگل رسما اعلام کرده است که به تگ های کنونیکال احترام می گذارد اما همیشه نه! پس احتمال اینکه یک صفحه با تعریف این تگ، ایندکس نشود هم هست.

در هنگام استفاده از این تگ به نکات زیر توجه کنید:

1- از حروف کوچک در url خود استفاده کنید.

2- از نسخه اصلی دامنه استفاده کنید.

3- آدرس کامل url را بزنید.

4- حتما در هر صفحه فقط از یک تگ استفاده کنید. اگر از کنونیکال های مختلف استفاده کنید گوگل آن ها را نادید می گیرد.

گاهی به صورت ناخودآگاه در سایت محتواهای تکراری پیش می آید به طور مثال:

  • وجود نسخه ی موبایل وب سایت خود یک عامل برای چندتایی شدن آدرس های url می باشد.
  • کپی کردن یا انتشار مجدد محتوای وبلاگ ها در سایت های دیگر
  • داشتن https و ریدایرکت نکردن http

نحوه ی استفاده درست از این تگ به صورت زیر می باشد:

</ "link rel="canonical" href="http://example.com/">

توجه داشته باشید که حتما این کد را در قیمت head بگذارید زیرا گوگل به بدنه ی اصلی کدها کاری ندارد و آن ها را نمی خواند. این موضوع هم به امنیت سایت برمیگردد.

خیلی از وب مستران در دید اول این تگ و نحوه ی کار آن را با کنیبالیزیشن اشتباه می گیرند اما این دو معقوله های جدا از هم می باشند.

نحوه استفاده از تگ کنونیکال

تفاوت تگ کنونیکال و ریدایرکت 301: سوالی که در ذهن تمامی وب مستران و سئوکاران پیش می آید این است که آیا این تگ مانند ریدایرکت 301 تمامی اعتبار صفحه را به صورت کامل منتقل می کند یا نه؟

پاسخ این سوال را نمی توان با قطعیت گفت. سایت های ایرانی بزرگی مانند دیجی کالا، میزفا، مجله اینترنتی و... هم از این تگ برای نجات سایت خود از ایندکس اشتباه ربات های گوگل استفاده می کنند.

در سایت های فروشگاهی لازم است کنونیکال به صورت جداگانه ایندکس شود. اینکه شما صفحات دسته بندی محصولات را به جای صفحه کل محصولات ایندکس کنید و یا صفحات دسته بندی را ایندکس و صفحات محصولات را ایندکی نکنید یکی از بدترین اشتباهات رایج در استفاده از این تگ برای سایت های فروشگاهی می باشد.

پس به صورت کلی می توانید در مرحله اول از ریدایرکت 301 استفاده کنید. اگر این ویژگی برایتان سخت بود به سراغ کنونیکال تگ بروید. اما توجه داشته باشید که باید یکی از این راه ها را برای جلوگیری از به وجود آمدن محتوای تکراری انجام دهید.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن