زمان مطالعه: 10 دقیقه

تعداد بازدید: 377

اپلیکیشن

روش aso چیست؟

نویسنده: hasannezhad
2020-04-05 16:09:00

روش aso یکی از بهترین روش های افزایش نصب در اپلیکیشن به شمار می رود. بعد از انتشار برنامه در گوگل پلی، مهم ترین کار برای یک برنامه نویس این است که تعداد نصب بالایی را از اپلیکیشن خود داشته باشد. تعداد نصب بالا به تنهایی کافی نیست اما شرط لازمی می باشد! اگر شما تعداد نصب بالایی داشته باشید قطعا کاربران به شما اعتماد می کنند و به راحتی قانع می شوند که اپلیکیشن شما را نصب کنند. ازنقطه ی نصب به بعد باید برنامه ی شما جذاب باشد که بتوانید در ادامه ی راه همراه کاربران فعال خود بمانید.

کاربرد روش aso

در ادامه قصد داریم به صورت کامل توضیح دهیم که روش aso چیست و مزایا و راه های انجام آن چگونه می باشد. با تیکو همراه باشید.

معرفی روش aso 

قبل از اینکه روش aso را توضیح بدهیم، می خواهیم در مورد معتبرترین راه برای افزایش نصب در اپلیکیشن بگوییم. روش نصب تضمینی ادوردز کاملا تضمینی می باشد! یعنی زمانیکه نصبی در این روش انجام می شود حتما کاربر می باشد و ربات نیست. علاوه بر آن این تبلیغ برای کسانی نشان داده می شود که خودشان به آن برنامه نیازمند هستند و آن را سرچ می کنند. یا اینکه اپلیکیشنی مشابه این اپ را در گوشی خود دارند. اما این روش هزینه بر می باشد. یعنی تا زمانیکه هزینه بپردازید ادوردز برای شما نصب می گیرد. 

روش aso تقریبا مانند روش نصب تضمینی ادوردز می باشد اما با این تفاوت که برای نشان داده شدن محدودیت زمانی در آن وجود ندارد. یعنی شما همیشه در سرچ اول پلی استور گوگل قرار می گیرید. این روش بهینه سازی برنامه در گوگل پلی می باشد.

همانطور که برای سایت ها از طریق روش سئو و بهینه سازی سایت، رقابت وجود دارد و با استفاده از همین تکنیک ها سایت در سرچ اول گوگل ظاهر می شود، اپلیکیشن ها هم از طریق روش aso وارد سرچ اول گوگل می شوند. 

آشنای  با روش بهینه سازی اپلیکیشن

این روش بسیارتخصصی و جدید می باشد. مخصوصا در ایران علم بسیار تازه ای می باشد. اصول و پایه ی آن بر مبنای تست A/B می باشد. در ادامه مراحل روش بهینه سازی اپلیکیشن در گوگل پلی را توضیح می دهیم.

مراحل اجرای روش aso

فراموش نکنید که روش aso تنها راه ثابت برای یک بازاریابی اپلیکیشن به صورت موفقیت آمیز می باشد. پس جهت مشاوره رایگان aso با پشتیبانی ما تماس بگیرید.

  1. انتخاب بهترین اسم برای اپلیکیشن: برای اینکه بتوانید aso خوبی را برای اپلیکیشن خود شروع کنید باید حتما بهترین نام را برای برنامه انتخاب کنید. این اسم در واقع چیزی است که قرار است کاربران با آن شما را سرچ کنند. توجه داشته باشید نامی انتخاب کنید که با نوع اپلیکیشن و کار شما کاملا ارتباط داشته باشد. در داخل کنسول گوگل پلی حد مجاز تعداد کاراکترها برای نام اپلیکیشن 25 کاراکتر می باشد. سعی کنید تمام این 25 کاراکتر را استفاده کنید. سعی کنید نام اپلیکیشنتان بیشتر از 3 کلمه نباشد.
  2. توضیحات بلند و کوتاه در مورد معرفی اپلیکیشن: توضیحات کوتاه به مراتب در دید کاربران مهم تر از توضیحات بلند است و به عبارتی پیش نیازمرحله خواندن توضیحات بلند می باشد. پس سعی کنید در قسمت توضیحات کوتاه تمام ویژگی های مثبت اپلیکیشن را شرح دهید. در این صورت مطمئن باشید مخاطب جذب می شود
  3. سعی کنید حتما از توضیحات قانع کننده استفاده کنید. 
  4. استفاده از تصاویر و اسکرین شات های باکیفیت و جذاب از صفحات اپلیکیشن: اسکرین شات ها نقش بسیار مهمی در رتبه بندی اپلیکیشن دارند. همچنین آیکون مناسبی را طراحی و از آن استفاده کنید. زیرا این موضوع باعث تشویق مخاطبان برای دانلود و نصب می شود.

نکته: شما می توانید 5 عدد اسکرین شات در هنگام انتشار برنامه در گوگل پلی بارگزاری کنید. اما توجه داشته باشید که فقط 2تای اول در صفحه ی کاربران قابل دید می باشد.

5. تولید ویدئو جذاب برای نشان داده شدن در یوتیوب شما می توانید 5 عدد اسکرین شات در هنگام انتشار برنامه در  گوگل پلی بارگزاری کنید. اما توجه داشته باشید که فقط 2 تای اول در صفحه ی کاربران قابل دید می باشد. در مورد حجم ویدئو ها هم حتما از فشرده سازی استفاده کنید تا حجم را کاهش دهد.

6. برای اینکه نصب بالایی داشته باشید حتما برنامه ی خود را محلی سازی کنید. محلی سازی به این معنا می باشد که فقط از یک زبان برای انتشار استفاده نکنید. به طور مثال هم از زبان فارسی استفاده کنید و هم انگلیسی. اگر برنامه بین المللی است می توانید از زبان های عربی و... هم استفاده کنید.

هدف اصلی در روش aso نمایش بیشتر برند، تعامل و بهبود مخاطب، پیدا کردن نقاط مثبت و منفی اپلیکیشن می باشد.

مزایای روش بهینه سازی اپلیکیشن چیست؟

تفاوت سئو سایت و روش aso در چیست؟

شاید برای خیلی از مدیران سایت و کاربران این سوال پیش آمده باشد که تفاوت بین seo و روش aso در چیست؟ در واقع هردوی این ها یک کار را انجام می دهند آن هم رسیدن به سرچ اول گوگل!!!

اما در روش aso بجای کار کردن روی سایت، روی اپلیکیشن کار می شود. در واقع هدف موتور جستجوی گوگل نیست بلکه پلی استور گوگل می باشد.

7. انتخاب دسته بندی صحیح و مرتب در پلی استورها یکی از مهم ترین قسمت های روش aso، انتخاب دسته بندی صحیح می باشد. دسته بندی مزایای بسیار زیادی دارد. با انتخاب این دسته بندی کار را برای کاربران راحت می کنید. علاوه بر این ها، تاثیر مثبتی در رتبه بندی و جایگاه پلی استور دارد.

سعی کنید دسته بندی را انتخاب کنید که کاربرد اپلیکیشن شما را شرح دهد. اما توجه کنید که تعداد رقابت در آن دسته بندی چقدر می باشد! اگر مقدار زیادی است، اصلا آن را انتخاب نکنید. زیرا بالا آمدن در آن دسته بندی سخت است.

از طرفی قرار دادن اپلیکیشن در یک دسته بندی کاملا متمایز و متفاوت برایتان دردسرهای بسیار زیادی را به همراه دارد.

8. طراحی درست آیکون: به صورت کلی هرچقدر مقدار نصب در اپلیکیشن شما بیشتر باشد، رتبه ی بالاتری در google play پیدا می کنید. با این تفاسیر باید نهایت تلاش خود را در طراحی آیکون بکنید. آیکون باید آنقدر جذاب باشد که در نگاه اول کاربر را راغب کند تا روی آن کلیک نماید.

آیکون در اپلیکیشن مانند جلد در کتاب می باشد. این مثال میزان اهمیت طراحی خوب آیکون را متوجه می شوید!

9. وجود نظرات مثبت زیاد: کاربران را تشویق کنید تا نظرات مثبت زیادی را برای برنامه ی شما در گوگل پلی ثبت کنند. همچنین خودتان هم به پیام ها سریعا پاسخ دهید. اگر پیام منفی بود سعی کنید کاربر را متقاعد کنید و برای مشکلش احترام قائل شوید و آن را رفع کنید. از طرفی به کاربرانی که نظرات مثبت هم می گذارند توجه کنید. حتی از آن ها تشکر کنید!

10. به صورت مداوم اپلیکیشن خود را ارزیابی کنید. اگر می خواهید جایگاه برنامه شما در گوگل پلی تغییر کند و پیشرفت داشته باشید برنامه را به حال خود نگذارید. رقبا را به صورت دائمی چک کنید. در درجه اول می توانید کلمات کلیدی را تغییر دهید. سپس به توضیحات برنامه دقت کنید. اگر جذاب نیست حتما آن را تغییر دهید.

دسته بندی برنامه را چک کنید. شاید اپلیکیشن خود را در دسته بندی مناسبی قرار نداده اید. در نهایت آیکون برنامه را چک کنید که حتما جذاب و مرتبط باشد.

11. تجزیه و تحلیل اپ استور ها: این قسمت یکی از مهم ترین قسمت های روش aso می باشد. همانطور که در سئوی سایت ابزارهایی مانند google analytics جهت تحلیل وجود دارد، ابزارهایی هم برای aso وجود دارد. چند نمونه از این ابزارها:

12. مرحله ی بک لینک سازی هم یکی از مهم ترین مراحل روش aso می باشد. این مرحله بسیار پیچیده است.

13. استفاده از تست A/B : این تست در واقع تست کردن کلمات کلیدی، عکس ها و توضیحات برنامه می باشد. شما می توانید در برنامه تغییر ایجاد کنید و به ازای هر تغییر چند روز صبر کنید تا ببینید بازخورد گوگل پلی و کاربران نسبت به برنامه ی شما چگونه است؟ اگر جایگاه شما بهتر شد یعنی این تغییر مثبت بوده. اگر تغییر منفی بود و جایگاه شما پایین تر رفت حتما به حالت قبل تست برگردانید. تست a/b را می توانید به صورت 3روز یکبار انجام دهید.

در صورت نیاز به مشاوره با ما تماس بگیرید.

تماس با تیکو

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن