استراکچر دیتا (Structured Data) چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تعداد بازدید: 288

سئو و بهینه سازی سایت

استراکچر دیتا (Structured Data) چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

نویسنده: saharazokh
2020-07-19 16:41:32

اگر در دنیای سئو و تکنولوژی فعالیت می کنید، احتمالا نام استراکچر دیتا یا داده های ساختار یافته برای شما آشنا باشد اما ممکن است که ندانید چه کاربردی دارد و چرا از آن استفاده میکنند. Structured Data مفهومی در فرایند سئو و بهینه سازی سایت است که اهمیت به سزایی در نمایش هرچه بهتر سایت در نتایج گوگل و Bing دارد. در ابتدای سال 2011 استاندارد استراکچر دیتا توسط موتورهای جستجو ایجاد شد و امروزه در ساختارهای برنامه نویسی سایت از آن استفاده میکنند. این استاندارد شامل چه چیزهایی می شود؟ این استاندارد در اصل چند خط کد می باشد که می توانند داده های مختلف یک صفحه را سازماندهی کنند و سپس آن را به موتورهای جستجو نمایش دهند. به کمک این استاندارد ربات های موتورهای جستجو به راحتی تمامی بخش های سایت را شناسایی می کنند و اطلاعات اصلی را در صفحه نتایج و در قالب های مختلف به کاربران نمایش می دهند. در این مقاله درمورد استراکچر دیتا به توضیحات جامع تر و بیشتری خواهیم پرداخت و درباره اهمیت آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. با تیکو همراه باشید.

استراکچر دیتا (Structured Data) چیست؟

استراکچر دیتا(structure data) به داده‌های ساختاریافته‌ای گفته می‌شود که اجزاء مختلف محتوای یک صفحه یا سایت و اطلاعات تکمیلی در خصوص انواع محتوا را با خود به همراه دارد. اگر بخواهم این موضوع را در قالب مثال توضیح دهم باید بگویم: اگر محتوای شما خبر و یا مقاله باشد، اطلاعاتی مانند تیترمحتوا، متن، تصویر، نویسنده، تاریخ انتشارو... میتواند در صفحه شما به گونه ای که برای موتورهای جستجو قابل درک نباشد، نمایش داده نشود.مثلا ممکن است در یک صفحه تصاویر متعددی وجود داشته باشد که بعضا حتی به محتوای آن صفحه هم مربوط نباشد مثل تصویر لوگو و تبلیغات و .... وظیفه استراکچر دیتا(structured data) ارائه اطلاعات ساختار یافته در خصوص تمام این اجزاء به موتورهای جستجوست. به عبارت دیگر اگر محتوایی در خصوص تبلیغات یک محصول نوشته شده باشد، اطلاعاتی مانند برند،تصویر، قیمت، واحد پول و .... همگی میتوانند در استاندارد استراکچر دیتا نمایش داده شوند. همچنین اطلاعاتی در خصوص شرکت یا سازمان ها میتوانند در همین قالب قرار گیرند وبه موتورهای جستجو ارائه شوند.

نحوه ایجاد و قرار دادن داده ساختار یافته در صفحه

اگر شما از وردپرس استفاده میکنید روش های مختلف و متعددی برای اضافه کردن استراکچر دیتا وجود دارد که یکی از اصلی ترین روش ها افزودن دستی کدهای اسکیما به قالب سایت شما می باشد. برخی از قالب ها به طور خودکار استراکچر دیتای هر صفحه را تولید و در کدهای مربوط به آن قرار می دهد. اما اگر شما از قالبی استفاده میکنید که این کار را به صورت خودکار انجام نمی دهد بهتر است ازافزونه های استراکچر دیتا استفاده کنید. یکی دیگر از روش های افزودن استراکچر دیتا استفاده از پلاگین ها وردپرس می باشد. شما میتوانید از جدیدترین نسخه پلاگین Yoast SEO استفاده کنید. همچنین پلاگین Schema App نیز یک گزینه بسیار مناسب دیگر برای اضافه‌کردن استراکچر دیتا به وردپرس است. شما با کمک این پلاگین ها بدون نیاز به داشتن دانش برنامه نویسی به راحتی هرچه تمام تر می توانید استراکچر دیتای سایت را در وردپرس مدیریت کنید و بخش های مختلف آن را تنظیم کنید. برای مدیریت داده های ساخت یافته شما میتوانید از ابزارهای دیگری مانند گوگل تگ منیجر نیز استفاده کنید. اما میتوان گفت ساده ترین و راحت ترین راه استفاده از پلاگین است.

گوگل در آنالیتیکس با شما حرف میزنه

اگر تا به حال ابزار قدرتمند گوگل آنالیتیکس رو نادیده گرفتی، اطلاعات زیادی رو در مورد سایتت از دست دادی. تو مقاله گوگل آنالیتیکس تیکو بهت میگیم چطور با این اطلاعات بازدید سایتت رو بالا ببری.

تاثیر داده ساختار یافته بر سئو

ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که آیا استفاده از استراکچر دیتا برای سایت ها الزامی است؟

بله، درست است استراکچر دیتا ابزاری برای بهبود سئو نیست اما وسیله ای است که توسط آن میتوانید با ربات های موتورجستجو ارتباط برقرار کنید و موتورهای جستجو به درک بالاتری نسبت به اجزاء مختلف محتوای وبسایت شما خواهند رسید بنابراین در تحلیل آن ها عملکرد بسیار بهتر و بهینه تری خواهید داشت. اگر بخواهیم در قالب یک مثال توضیح دهیم سایت فروشگاهی و یا مراکز بزرگ رزرواسین برای نمایش دادن تمام محتوای خود به موتورهای جستجو از استراکچر دیتا استفاده میکنند، زیرا محتوا سایت آن ها گسترده است و به دلیل نیاز به دیده شدن توسط کاربر استفاده از استراکچر دیتا به آن ها کمک میکند تمامی محتواهای سایت خود را سریعا به موتورهای جستجو نمایش دهند. در خصوص موتورهای جستجو هم طبیعی است که هر چه یک موتور جستجو اطلاعات بیشتر و جزئی‌تری نسبت به قسمت‌ها و اجزاء مختلف محتوای ما داشته باشد، در ارائه آن مطلب و محتوا به افرادی که به دنبال آن هستند، عملکرد بهتری از خود بروز خواهد داد. استراکچر دیتا در موتورهای جستجو کاربردهای مختلفی دارد. یکی از کاربردهای آن در موتورجستجو گوگل نمایش گراف های دانش است. ممکن است شماهم شاهد این گراف های دانش بوده باشید. برای درک بهتر آن به عکس زیر دقت کنید. با جستجو نام افراد مشهور میتوانید علاوه بر سایت های مختلف که به شما نمایش داده میشود با گراف دانش آن ها در سمت راست نیز برخورد کنید.

آن چه در سمت راست نتایج می‌بینید، یک گراف دانش در خصوص همین عبارت جستجو شده است که محتوای آن بوسیله استراکچر دیتا (Structured data) تامین شده است.

علاوه بر این برخی از اطلاعات تکمیلی مثل میزان علاقمندی مخاطبان به محتوای شما که نمونه آن را در تصویر زیر مشاهده می‌نمایید، توسط استراکچر دیتا به موتورهای جستجو اعلام می‌شود.

استراکچر دیتا

علاوه بر گراف دانش کاربرد پر طرفدار دیگر نیز اسنیپ است. موتورهای جستجو از کاربرد استیپ در استراکچر دیتا بسیار استفاده میکنند. احتمالا شما هم شاهد اسنیپ ها در گوگل بوده اید. برخی سایت ها مخصوصا سایت های اشپزی در ادامه توضیحات متا توضیحات دیگری مانند مدت زمان درست کردن، مناسب برای چند نفر، امتیاز کاربران و ... از اسنیپ استفاده میکنند. همچنین داده‌ی ساخت یافته باعث می‌شود که اطلاعات سایت شما اصطلاحا Rich Snippet مشاهده شود.علاوه بر این، استفاده از این دیتا باعث نمایش سایت در Rich Cardهای موتورهای جستجو نیز می‌شود. برای درک بهتر انواع نمایش استراکچر دیتا، به تصویر زیر توجه کنید.

Rich Snippet

استانداردهای Structured Data

داده های ساخت یافته دارای استانداردهایی می باشد.شاید این سوال برای شما ایجاد شود که چگونه میتوان داده ها را به گونه ای منتشر کرد تا موتورهای جستجو به جزئیات ریز موجود در صفحه پی ببرند؟ برای این منظور از Structured Data استفاده می‌کنیم. Structured Data معمولاً در کد HTML صفحات قرار داده می‌شود.

استانداردهای Structured Data همواره در حال پدید آمدن هستند اما بعضی از عبارات کلیدی و جمله‌ها در این زمینه بارها و بارها تکرار می‌شوند که شامل:

انواع Structured Data

  • RDFa
  • Microformats
  • Microdata
  • JSON-LD

نتیجه گیری

اگر شماهم در زمینه طراحی وب و سئو فعالیت میکنید و یا دوست دارید فعالیت کنید، باید به این موضوع هم دقت کنید که دانستن استراکچر دیتا (Structure Data) یک امر کلیدی و ضروری است. چرا که میتواند به واسطه ی یک سری اطلاعات، راحت تر و بهتر محتوای سایت شما را در گوگل معرفی و نمایش دهد. همچنین انجام اینکار باعث میشود سئو سایت شما بهینه تر شود. بنابراین از این آپشن جادویی غافل نشوید. اگر شماهم تجربه کار با استراکچر دیتا را دارید خوشحال میشویم آن را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن