مدیریت شبکه های اجتماعی

مدیریت شبکه های اجتماعی پروسه تولید، برنامه ریزی، انالیز و بارگزاری محتوا و انتشار آن در بستر شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک، تلگرام و توئیتر است.

مدیر شبکه ی اجتماعی توسط یک شخص یا برند استخدام شده و هدف اصلی از این کار، جذب مشتریان آنلاین جدید و یا  حفظ شهرت برند و بیزینس های موفق است. مدیران شبکه های اجتماعی افرادی متخصص در اداره فعالیت های شبکه ی اجتماعی، انتشار محتوای ناب و تازه برای پیاده سازی استراتژی توسعه کسب و کار و پاسخ دهی به مشتریان به منظور جلب رضایت هرچه بیشتر انها هستند. در کنار این متخصان، ابزارهای مختلفی برای مدیریت شبکه های اجتماعی نیز طراحی و تولید شده اند.

مدیریت شبکه های اجتماعی

در این مقاله قصد داریم تا امتیازات مدیریت شبکه های اجتماعی را بررسی و بازگو کنیم تا بتوانیم به چشم اندازی که برای کسب و کار خود داریم، دست یابیم. با تیکو همراه باشید.

در صورت نیاز به مشاوره با ما تماس بگیرید

مدیریت شبکه های اجتماعی چگونه می تواند به نفع کسب و کار شما باشد؟

شبکه های اجتماعی جز جدایی ناپذیر چشم انداز کسب و کارهای موفق در دنیای دیجیتال امروزی است. در حال حاضر 3.2 بیلیون نفر در جهان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و در هر ثانیه  22نفر به این تعداد اضافه می شود. با توجه به این آمار می توان گفت که حضور فعال در شبکه های اجتماعی، به یک استاندارد جهانی تبدیل شده است. استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی و متخصصان این حوزه باعث میشود تا به سطح وسیعی از مخاطبان فعال و اجرای کمپین های موفق قادر شوید.

مدیریت شبکه های اجتماعی چگونه است؟

متخصصان و ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی برای این طراحی شده اند تا به انجام فرایند و توسعه مارکتینگ سرعت ببخشند و آن را بهبود دهند که در نتیجه باعث رشد کسب و کار و دریافت منافع بسیار می شود. با وجود همه ی اینها، علت هزینه کردن در حوزه مدیریت شبکه های اجتماعی چیست؟

مدیریت موفق شبکه های اجتماعی به وسیله متخصصان و ابزارهای مختلف نیرویی تازه به مارکتینگ شما می بخشد و برند شما درست در معرض دید مخاطبان اصلی شما قرار می گیرد.

مدیریت شبکه های اجتماعی باعث می شود تا:

  • زمان خود را مدیریت کنید
  • قدرت صفحات خود را در پلتفرم ای مختلف افزایش دهید
  • از نقطه نظرات و خواسته های مشتریان خود اطلاع پیدا کنید.
  • ساپورت و حمایت از مشتریان خود را افزایش دهید.
  • شهرت برند خود را حفظ کرده و روز به روز بیشتر کنید.
  • نواوری و خلاقیت در حوزه کسب وکارتان را بهبود ببخشید.

5 پیشنهاد موثر برای مدیریت شبکه های اجتماعی

1.بر روی کیفیت تمرکز کنید.

داشتن جریان مداومی از محتوا و  انتشار آن همیشه خوب بوده است. اما چنانچه محتوای شما فاقد جذابیت و اصطاحا بی روح باشد، صرف اینکه روزانه و به طور مرتب انتشار یابند، اصلا چیز جذابی نیست. محتوای شما بایستی شامل اطلاعات درست و صحیح و در عین حال بسیار باکیفیت باشد تا قابلیت re-share شدن یا  re-tweet شدن داشته باشد.

برای داشتن محتوای جذاب و کارآمد بایستی به دنبال محتوایی باشید که تازیخ انقضا نداشته باشد و محدود به یک هفته، یک ماه یا بازه زمانی کوتاه نشود. اگر شما قادر به تولید و تهیه محتوایی باشید که محدودیت زمانی ندارد و به خوبی با کسب و کار شما رابطه برقرار می کند، در واقع گنجی از طلا دارید.

اگر شخصی محتوایی بدون کیفیت در شبکه های اجتماعی منتشر کند آیا شما مایل به تعامل با این پست هستید؟ به عنوان مثال آن را برای دوستان خود بفرستادید یا چندین بار نگاه کنید و یا حتی از آن استفاده کنید؟حال به این مسئله نگاه کنید که اگر این محتوا و یا پست مربوط به یک برند باشد، آیا کاربران علاقه ای به آن برند پیدا می کنند؟

2.با آنالیز اطلاعات، بهترین کمیت را پیدا کنید.

کمیت پست ها و محتواهای منتشر شده به اندازه کیفیت آنها مهم است. شبکه های اجتماعی برای این هستند تا مخاطبان و کاربران بدانند که در لحظه چه اتفاقی در حال افتادن است. این مسئله به خصوص در شبکه اجتماعی توئیتر بسیار حائز اهمیت است. اما در کنار همه  ی این موارد، تکرار مداوم محتوا ها و انتشار مجدد آنها اصلا چیز جالبی نیست و کاربران را خسته می کند.

مسئله ی دیگری که بسیار اهمیت دارد، اطلاع از نیازهای مخاطبان و کاربران است. در فضای مجازی بایستی دائما از نیازهای مخاطبان خود مطلع شوید، کامنت ها و درخواست های آنها را به دقت دنبال و بررسی کنید و تا حد ممکن به آنها پاسخ دهید و نیاز کاربران را برآورده کنید. این کار باعث می شود تا تعامل کاربران با شما زیاد شود و حضور موفق تری در مدیریت شبکه های اجتماعی داشته باشید.

3.سرگرم کننده باشید

اصولا شبکه های اجتماعی برای سرگرمی و ایجاد حس نشاط در کاربران طراحی شده است. حضور شما در شبکه های اجتماعی بایستی خلاقانه، سرگرم کننده و جذاب باشد. مخاطبان شما بایستی با شما همراه شده و احساس نزدیکی نمایند. شبکه های اجتماعی برای از میان برداشتن فاصله ها بین افراد هستند. فاصله تان را با مخاطبان خود تا جایی که می توانید کم کنید و به این صورت تعامل خود را افزایش دهید تا بتوانید در مدیریت شبکه های اجتماعی موفق شوید.

4.برای انتشار محتوای خود در شبکه های اجتماعی برنامه ریزی کنید.

با توجه به ساعت حضور مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی و نیاز آنها و میزان تعامل آنها بایستی برای تعداد محتوا و پست ها و همینطور زمان انتشار هر یک از انها برای گرفتن بالاترین نرخ بازخورد و تعامل، برنامه ریزی کنید. قانون کلی و نسخه ی از پیش تعیین شده ای برای این مسئله وجود دارد. با گذشت زمان و کسب تجربه و همینطور مشورت با متخصصان این حوزه و به طور کلی آزمون و خطا، می توان به این مهم دست پیدا کرد. برنامه ریزی برای محتوا و انتشار آن، رکنی مهم در مدیریت شبکه های اجتماعی است.

برای برنامه ریزی در این زمینه، ابزارهایی مانند Hootsuite, Mention, Buzzsumo,…  طراحی و تولید شده اند. این ابزارها به مدیریت شبکه های اجتماعی به ویژه صفحاتی که نرخ تعامل بالایی دارند، کمک بسیار زیادی می کند. چنانچه صفحه ای در شبکه ی اجتماعی دارای نرخ تعامل بسیار بالایی باشد، شاید روزانه به 10 و یا حتی بیشتر  محتوا و پست نیاز داشته باشد. این ابزارها با برنامه ریزی صحیح و همینطور آلارمی که دارند،مدیریت آنها را ساده تر می کند. اما در کنار این ابزارها بایستی یک ذهن متفکر و متخصص وجود داشته باشد تا بهترین نتیجه به دست بیاید.

چنانچه وقت محدودی دارید، استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی ویا افراد متخصص در این حوزه می تواند به پیشرفت و توسعه کسب و کارتان و حضور قدرتمند در دنیای دیجیتال کمک شایانی کند.

5.از ابزارهای انالیز صفحات شبکه های اجتماعی استفاده کنید

ابزارهای انالیز زیادی در فضای اینترنت برای آنالیز صفحات اجتماعی به ویژه اینستاگرام و توئیتر موجود است. بایستی نرخ تعامل پست ها را با توجه به تعداد دنبال کنندگان آن صفحه مورد بررسی قرار داد و همینطور تعداد کلیک هایی که برای ورود به وب سایت انجام شده است. فراموش نکنید هدف نهایی ما از مدیریت شبکه های اجتماعی و حضور فعال در آنها، جذب مشتریان و هدایت کردن آنها به سمت سایت رسمی کسب و کار خودمان است.

سوشیال مدیا

مدیریت شبکه اجتماعی اینستاگرام:

امروزه در هر خانواده حداقل یک شخص دارای صفحه در شبکه اجتماعی اینستاگرام می باشد. مدیریت صفحات شخصی کار مشکلی نیست و به تخصص و مهارت خاصی نیاز ندارد. اما زمانی که صحبت از صفحه ی بیزینسی باشد، قضیه فرق می کند. توسعه و پیشبرد یک کسب و کار در پلتفرم اینستاگرام به منظور ثبت برند در اذهان عمومی یک کار کاملا تخصصی است و نیاز به فرد متخصص در این حوزه دارد.

تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام بایستی به طور ویژه ای صورت بگیرد و انتشار آن با برنامه ریزی و زمان بندی اصولی انجام پذیرد.

توجه به الگوریتم اینستاگرام، هشتگ گذاری مناسب،  شناخت نیاز جامعه مخاطب و بسیاری از مسائل دیگر بایستی توسط یک متخصص این حوزه بررسی و ایجاد شود. با گذشت زمان شما می توانید گزارش کار روند پیشرفت و توسعه صفحه اینستاگرام خود را به طور کامل و شفاف دریافت کنید.

مدیریت شبکه اجتماعی توییتر:

شبکه اجتماعی توییتر ابتدا با شعار What are you doing? شروع به کار کرد. اما در سال 2009 این شعار تغییر کرد و تبدیل به What’s happening? شد. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم هدف مخاطبان از حضور در شبکه های اجتماعی، برای در جریان قرارگرفتن از اتفاقاتی است که در حال رخ دادن هستند. در عین حال جنبه سرگرمی مسئله نیز بسیار حائز اهمیت است.

توییتر 300 میلیون کاربر فعال در سراسر دنیا دارد و سومین شبکه اجتماعی پرطرفدار در جهان محسوب می شود. در ایران نیز در طی سالیان گذشته این شبکه اجتماعی مخاطبان ویژه و زیادی را به خود اختصاص داده است به طوری که امار سالیانه آن حدود 40 میلیون توئیت در سال است. امار روزانه توئیت ها نیز چیزی بالغ بر 100هزار توئیت جدید در روز می باشد.

توییتر نیز مانند هر شبکه اجتماعی دیگر نیاز به مدیریت و تولید محتوا، هشتگ گذاری مناسب، شناخت مخاطبان و سلیقه انها دارد. برای حضور موفق در توئیتر و تعامل موثر با مخاطبان هر کسب و کار، میتوان از متخصین و افراد با سابقه کمک گرفت.

مدیریت کانال تلگرام:

تلگرام حتی با وجود فیلتریگ هم چنان محبوب ترین اپلیکیشن در بین ایرانیان است. ابعاد امنیتی بسیار بالا تلگرام، آپشن های این اپلیکیشن، سرعت مناسب و…. از جمله علل استفاده گسترده از تلگرام در بین ایرانیان است.

در این میان، کسب و کارهای بسیاری نیز با حضور در این پلتفرم به طور قدرتمند فعالیت می کنند و امکان دسترسی مخاطبان به خدمات و یا محصولات خود را بسیار ساده کرده اند. اما جذب مخاطب، تبلیغ در کانال های پربازدید و مرتبط، افزایش تعداد اعضا و تولید محتوای مناسب و جذاب در کنار زمان بندی مناسب از جمله کارهایی است که نیاز به متخصص این حوزه دارد.  

شبکه های اجتماعی

خلاصه:

مدیریت شبکه های اجتماعی یک ویژگی مهم برای استراتژی رسانه دیجیتال و رسانه ی اجتماعی محسوب می شود. مدیریت شبکه های اجتماعی طرحی برای مدیریت محتوا و تعامل با مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی می باشد. بارگزاری محتوای درست و جذاب، پاسخ دهی به کامنت ها، برنامه ریزی و تدوین تقویم محتوایی، انتشار محتوا در زمان های مرتب و از پیش تعیین شده، همگی کلید دست یابی به موفقیت در مدیریت شبکه های اجتماعی و توسعه هر چه بیشتر کسب و کارتان خواهد بود.

بسیاری از کاربران شاید در لحظه، نیازی به خرید از شما و یا استفاده از خدمات شما نداشته باشند، اما حضور فعال و موثر شما در شبکه های اجتماعی باعث می شود تا برند شما در ذهن آنها ثبت شده، و زمانی که نیاز به خرید و یا استفاده از خدمات خاصی را داشتند، مستقیما به برند شما مراجعه کنند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن