آشنایی با الگوریتم mobile first index و تاثیر آن در سئو سایت

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تعداد بازدید: 228

سئو و بهینه سازی سایت

آشنایی با الگوریتم mobile first index و تاثیر آن در سئو سایت

نویسنده: jafarzadeh
2020-07-06 17:04:20

الگوریتم mobile first index چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ برای آماده سازی سایت خود برای الگوریتم موبایل فرست ایندکس چه کاری باید انجام دهیم؟ همه ما از پیشرفت روزافزون دنیای اینترنت و تکنولوژی مطلع هستیم و می دانیم که امروزه بسیاری از افراد برای یافتن و رفع نیاز خود دست به دامن موتورهای جستجوگری همچون گوگل شده اند. همین امر سبب شده است تا وب مستران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی برای کسب جایگاه بهتر در صفحه نتایج جستجو به رقابت بپردازند. در این میان افرادی سودجویی برای دور زدن گوگل دست به انجام کارهای خبیثانه زدند، اما گوگل نیز بیکار نماند و با ارائه الگوریتم های گوناگونی مانند مرغ مگس خوار، پنگوئن و پاندا در مقابل آن ها ایستاد تا بتواند نتایجی واقعی و مفید را برای کاربران به نمایش بگذارد در واقع می توان گفت برای گوگل رضایت کاربران و رسیدن آن ها به هدفشان از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجایی که کاربرانی زیادی برای جستجو و یافتن خدمات مورد نیاز خود از تلفن هوشمند استفاده می کنند، گوگل برای پاسخگویی به تمامی آن الگوریتم دیگری به نام mobile first index را معرفی نمود. با تیکو همراه باشید تا شما را با این الگوریتم که سئو سایتتان را تحت تاثیر قرار می دهد آشنا کنیم. در صورت نیاز به مشاوره رایگان با متخصصین ما در تماس باشید.

تماس با مخصصین تیکو

الگوریتم mobile first index چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

تا بحال با تلفن همراه خود عبارتی را در گوگل جستجو کرده اید و یا از خود پرسیده اید که چگونه می شود برخی از سایت هایی که برای دسکتاپ طراحی شده اند در تلفن همراه نیز به درستی نمایش داده شود؟ امروزه اکثر کاربران از تلفن هوشمند استفاده می کنند و از آنجایی که آسایش و رضایت کاربران برای گوگل اهمیت دارد، این موتور جستجوگر تصمیم گرفت تنها وب سایت هایی را برای آن ها نمایش دهد که برای نسخه موبایل نیز بهینه شده اند. به همین جهت است که گوگل الگوریتمی را ارائه نمود تا وب مستران را ملزم نماید سایت خود را برای کاربران موبایلی بهینه کنند. پس می توان به جرات گفت گوگل با ارائه mobile first index تلاش دارد کاربرانی موبایلی از گشت و گذار در دنیای اینترنت لذت برده و به هدف خود برسند. در واقع از سال 2018 گوگل تصمیم گرفت معیار خود را برای رتبه بندی وب سایت ها را کمی تغییر دهد و اولویت را به سایت های بدهد که برای نسخه موبایل نیز بهینه شده اند.

سایت های تحت تاثیر الگوریتم mobile first index گوگل

در گذشته تلفن همراه یکی از ابزارهای لاکچری محسوب می شد که هر کسی از آن استفاده نمی کرد اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و معرفی موبایل های لمسی روز به روز به تعداد کاربران موبایلی افزوده شد. آن ها برای رفع نیازهای خود با موبایل به وب گردی مشغول شدند. اما اندازه نامناسب و چیدمان نامرتب وب سایت ها در نمایشگر موبایل از مشکلات وب گردی آن بود. موبایل فرندلی راه حلی بود که گوگل برای بهبود تجربه کاربری معرفی نمود. امروز با وجود فعال بودن موبایل فرست ایندکس بر روی همه وب سایت ها اما تاثیر این الگوریتم برای همه آن ها یکسان نمی باشد. طراحان سایت با استفاده از روش های گوناگونی سایت خود را برای نسخه آماده می کنند که در ادامه هر یک از آن ها را برایتان توضیح داده ایم:

  1. سایت های Responsive یا واکنش گرا با بوت استرپ (Bootstrap): برخی از برنامه نویسان برای ساخت سایت های ریسپانسیو از فریم ورکی به نام بوت استرپ استفاده می کنند. در واقع این فریم ورک با تقسیم سایت شما به 12 قسمت مساوی آن را برای نسخه موبایل آماده می کند به این صورت که اگر کاربری با موبایل وارد سایت شما شود این 12 قسمت با ضریبی یکسان کوچک شده تا در نمایشگر موبایل به درستی نمایش داده شود. در این گونه وب سایت ها محتوای نسخه دسکتاپ و نسخه موبایل در دامنه اصلی یکسان می باشد و در صورت فعال نمودن الگوریتم موبایل فرست ایندکس گوگل نیز همانند نسخه دسکتاپ رتبه سایت شما را مشخص خواهد کرد. البته لازم به ذکر است که برخی از طراحان به دلیل محدودیت نمایشگر، قسمتی از محتوای دسکتاپ را برای نمایش در موبایل حذف می کنند که این کار تاثیری منفی در رتبه بندی سایتشان خواهد داشت. پس برای آن که سایت شما رتبه ی خوبی را از گوگل کسب کند لازم است علاوه بر ریسپانسیو بودن آن، محتوا نسخه موبایل و دسکتاپش نیز یکسان باشد.
  2. سایت هایی که نسخه موبایل آن آدرس اینترنتی دیگری دارد: تا به حال به آدرس هایی فیسبوک در نسخه موبایل و دسکتاپ دقت کرده اید؟ آدرس اینترنتی این شبکه اجتماعی در نسخه موبایل به صورت m.facebook.com و در نسخه دسکتاپ به صورت facebook.com می باشد. برخی از وب سایت ها نسخه موبایل فرندلیشان بر روی دامنه ی دیگر قرار دارد. گوگل این گونه وب سایت ها را بیشتر زیر نظر می گیرد و حتی ممکن است به دلیل عدم پیاده سازی صحیح این روش هر نسخه را به عنوان سایت مجزا حساب کند و به دلیل انتشار محتوای تکراری جریمه شوید.
  3. سایت های Dynamic Serving: یکی از سایت هایی که در میان مردم ایران بسیار شناخته شده است و اکثر کاربران به خود جذب کرده است، دیجیکالا می باشد. این سایت برای جذب کاربران موبایلی از روش Dynamic Serving استفاده کرده است. در این روش آدرس نسخه موبایلی و دسکتاپ یکسان بوده اما نحوه ی نمایش و نیز کدهای HTML موبایل با نسخه دسکتاپ متفاوت است . این سایت معروف با استفاده از این روش تجربه خوبی را برای کاربران خود به ارمغان آورده است.
الگوریتم mobile first index

چگونگی بهینه سازی و سئو سایت برای الگوریتم mobile first index

همانطور که در ابتدا گفیتم گوگل ارزش زیادی برای سایت های موبایل فرندلی قائل می شود در واقع ریسپانسیو بودن این سایت ها به گوگل در رتبه بندیشان کمک می کند. برای آن که بتوانید رضایت کاربران بدست آورده و از طرفی توجه گوگل را به خود جلب کنید باید سایت خود را برای الگوریتم موبایل فرست ایندکس بهینه کنید به همین منظور ما در ادامه نکاتی در خصوص بهبنه سازی و سئو سایت برای این الگوریتم را برایتان ذکر کرده ایم.

  • یکسان سازی محتوای نسخه موبایل و دسکتاپ: از آنجایی که این الگوریتم گوگل ابتدا به سراغ ایندکس کردن نسخه موبایلی سایت شما می رود، اگر محتوا آن با ورژن دسکتاپ متفاوت باشد این عامل را بهانه کرده و رتبه کمتری را برایتان قائل خواهد شد. برای آن که محتوای این نسخه ها یکی باشد باید تمامی تیترها، متا تگ ها و کدهای ساختاریافته برای هر دو نسخه یکسان شود.
  • محتوای موجود در فوتر و سایدبار: همانطور که می دانید سایت ها در نمایشگر موبایل با محدودیت فضا رو به رو هستند به همین جهت در سایت های ریسپانسیو معمولا قسمت هایی از سایدبار و فوتر حذف می شود و اگر لینک مهمی در این قسمت ها وجود داشته باشد که در نسخه موبایلی ناپدید شود رتبه سایتتان تحت تاثیر قرار می گیرد.
  • ریسپانسیو نمودن سایت: طبق گفته های گوگل سایت هایی که دارای قابلیت ریسپانسیو هستند، برای الگوریتم موبایل فرست ایندکس آماده می باشند البته فراموش نکنید حتی تفاوت یک لینک در نسخه دسکتاپ در رتبه بندی سایت شما تاثیر دارد.
  • یکسان سازی سایت مپ: sitemap درواقع شامل آدرس های صفحاتی است که می خواهید توسط گوگل ایندکس شود. این آدرس ها باید در نسخه موبایلی نیز ذکر شده باشد.

سوالات متداول در مورد الگوریتم mobile first index

آیا سایت من هم اکنون در حال ایندکس نسخه موبایل است؟ برای آن که متوجه شوید که آیا در حال حاضر موبایل فرست ایندکس برای سایت شما فعال است یا خیر می توانید به پیغام هایی که گوگل در search console برایتان ارسال کرده است مراجعه کنید. در این قسمت از جانب گوگل پیغامی به صورت پاپ آپ مبنی بر فعال بود این الگوریتم مشاهده خواهید کرد.

آیا الگوریتم موبایل فرست ایندکس در نمایش تبلیغات کلیکی گوگل نیز تاثیر می گذارد؟ به یقین می توان گفت بله گوگل برای نمایش این گونه وب سایت ها به موبایل فرندلی بودن آن ها توجه ویژه ای دارد. پس برای پیروز شدن در تبلیغات در نتایج جستجو با موبایل هر چه سریعتر نسخه موبایل سایت خود را بهینه کنید.

چگونه از موبایل فرندلی بودن سایت خود مطلع شوم؟ برای آن که موبایل فرندلی بودن سایت خود را بسنجید می توانید از سایت mobile friendly استفاده کنید.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن