گوگل تگ منیجر (Google tag manager) چیست و کار با آن چگونه است؟

زمان مطالعه: 13 دقیقه

تعداد بازدید: 243

ابزارهای گوگل

گوگل تگ منیجر (Google tag manager) چیست و کار با آن چگونه است؟

نویسنده: saharazokh
2020-07-01 16:18:47

پیش گفتار

امروزه دنیای دیجیتال گسترش زیادی پیدا کرده است و ازاین رو بیشتر کسب وکار ها به سمت آنلاین  و مجازی رو آورده اند بنابراین داشتن سایت ایده آل و بهینه یکی از اصلی ترین قدم ها برای موفقیت در کسب و کار آنلاین شما میباشد. برای اینکه سایت شما بهینه باشد نیاز است فرایند های مختلفی از قبیل سئو فنی، سئو محتوا ، استفاده از تبلیغات کلیکی و استفاده از دیگر ابزار های رایگان گوگل انجام شود. رقابت در بین سایت های مختلف بسیار زیاد است و سایتی که تمام فاکتورهای الگوریتم های گوگل را رعایت کرده باشد؛ شانس بیشتری در دیده شدن در صفحه اول گوگل را دارد. امروز میخواهیم درمورد ابزار کاربردی و رایگان گوگل تگ منیجر صحبت کنیم که این ابزار با داشتن قابلیت های زیاد برای سایت های بزرگ و پیشرفته بسیار پیشنهاد میشود. این ابزار کاربردی در سال 2012 در اختیار وبمستران قرار گرفت اما مدت کوتاهی است که به اهمیت آن در دنیای وب پی برده اند. یکی از مهم ترین موضوع ها در دنیای دیجیتال مارکترها افزایش نرخ تبدیل مخاطب به خریدار یا خریدار به مشتری دائمی است برای این منظور بهترین روش، استفاده از ابزار های تجزیه تحلیل گوگل می باشد. با کمک این ابزار ها میتوانید رفتار های مخاطبین و کاربران سایت خود را بررسی کنید و بر اساس نوع رفتار آن ها مطالب خود را بهینه کنید. یکی از بهترین ابزارها در این زمینه گوگل آنالیتیکس میباشد که گزارشات دقیق و موشکافانه آن میتواند تمامی نیازهای شما در تجزیه تحلیل وبسایتتان را ارائه دهد. بعد از آن استفاده از سرچ کنسول به شدت پیشنهاد میشود. با کمک آن میتوانید به اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت سئو سایت دست پیدا کنید. علاوره بر این ، ابزار های دیگری نیز قرار دارند که در این راه به شما کمک خواهند کرد.  اما خب اینها چه ربطی به تگ منیجر گوگل دارند؟ نکته مهم و اساسی این است که راه اندازی هر یک از این ابزار های گفته شده نیازمند به تگ منیجر می باشد. تگ منیجر ابزار مدیریت تگ ها به علاوه چند قابلیت مختلف دیگر است. در ادامه این مقاله به شما در مورد چیستی تگ منیجر یا همان GTM توضیح میدهیم. با ما همراه باشید.

گوگل تگ منیجر (Google tag manager) چیست و کار با آن چگونه است؟

مواردی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد:

  1. پیش گفتار
  2. گوگل تگ منیجر چیست؟
  3. چرا باید از گوگل تگ منیجر استفاده کنیم؟
  4. گوگل تگ منیجر چگونه کار می‌کند؟
  5. چگونه اکانت گوگل تگ منیجر بسازیم؟
  6. آموزش ایجاد اولین تگ در گوگل تگ منیجر
  7. چه زمانی باید از گوگل تگ منیجر استفاده کنیم؟
  8. سئوالات متداول

گوگل تگ منیجر چیست؟

همانطور که در ابتدا گفته شد سرویس google tag manager برای مدیریت آسان و راحت تگ های گوگل ایجاد شده است و اغلب با عبارت GTM  نیز از آن یاد میکنند. به عبارتی تگ منیجر نقش واسطه بین سایت یا اپلیکیشن شما و تگ های ابزارهایی مثل آنالیتیکس و یا سرچ کنسول و.... ایجاد میکند. با استفاده از GTM شما میتوانید تعیین کنید تگ های شما چه زمانی و در چه صفحاتی از سایت شما لود شود. شما میتوانید مشخص کنید تگ ها در زمان لود صفحه ، کلیک ، ارسال فرم، اسکرول صفحه و ... باشند. برای شروع و یادگیری بیشتر و بهتر پیشنهاد میکنم اگر آنالیتیکس سایت خود را ایجاد نکرده اید ابتدا آن را ایجاد کنید و سپس وارد نصب آن توسط تگ منیجر شوید.  برخی کاربران تگ منیجر را با گوگل آنالیتیکس اشتباه می‌گیرند. توجه کنید که این دو ابزار جایگزین هم نیستند و از هر دو می‌توان استفاده کرد. به این صورت که با کمک گوگل تگ منیجر می‌توانید تگ گوگل آنالیتیکس را در سایت‌تان لود کنید.

چرا باید از تگ منیجر استفاده کنیم؟

شما با کمک GTM میتوانید به راحتی و سریع تگ های مورد نیاز خود را در سایت قرار و یا ایجاد کنید. برای اینکار کافی است یکبار تگ گوگل تگ منیجر را در سایت خود قرار دهید تا هرزمانی که تمایل به تغییر آن ها داشتید به سرعت از طریق رابط کاربردی تگ منیجر مدیریت کنید. یکی دیگر از اهمیت های گوگل تگ منیجر توانایی کنترل کردن تمامی تگ ها از طریق یک داشبرد خواهد بود. قبل از وجود گوگل تگ منیجر تمامی کد های جاوا اسکریپت و تگ ها در فایل های مختلف به صورت پراکنده حضور دارند اما پس از حضور گوگل تگ منیجر تمامی این کد ها و تگ ها به صورت یکجا در یک پوشه قرار میگیرند و شما برای مدیریت کردن آن ها نیازمند بررسی تمامی پوشه ها نیستید و به راحتی می توانید آن ها را در یک قسمت بررسی کنید. همچنین گوگل تگ منیجر قابلیت تست تگ قبل از انتشار آن را دارد. این به چه دردی میخورد😳؟! در واقع میتوان گفت شما این امکان را دارید که هرگونه تغییراتی که میخواهید را قبل از انتشار ایجاد و مشاهده کنید و پس از تایید نهایی آن را منتشر کنید. برای این کار از افزونه هایی مانند Tag Assistant میتوان استفاده کرد. با کمک گوگل تگ منیجر میتوانید به راحتی انواع رویداد ها و یا EVENT TRACKING هایی که در سایت خود ایجاد کرده اید را ردیابی و بررسی کنید. در مقاله صفر تا صد ایجاد event به شما توضیح دادیم که ایونت چیست و چه کاربردی برای سایت دارد. رویداد هایی مانند کلیک، ارسال فرم و ... توسعه دهنده را مجبور میکند تا کدهای جاوا اسکریپت را به وب سایت اضافه کند. اما گوگل تگ منیجر کارها را برای همه آسان کرده است و توسط آن می توانید از ویژگی منحصر به فرد آن به نام Auto-Event پیگیری رویداد هارا ساده تر کنید و همچنین دیگر نیاز نیست کد های جاوا اسکریپت را به سایت خود اضافه کنید. در گوگل تگ منیجر به سادگی می‌توانید Trigger هایی ایجاد کنید تا تگ‌هایتان به صورت خودکار با رخ‌ دادن این تریگرها فعال شوند. برخی از تریگرهایی که در GTM قراردارند عبارتند از:

  • کلیک
  • کلیک روی لینک
  • ارسال فرم
  • اسکرول صفحه
  • زمان صرف شده در یک صفحه و …

توابع آماده گوگل تگ منیجر برای ترکینگ به صورت پیوسته افزایش یافته‌اند و همچنین خودتان هم می‌توانید ویژگی‌های جدیدی ایجاد کنید تا مواردی مانند قصد خروج از صفحه، دیدگاه‌های جدید، پخش ویدیوها و موارد دیگر را به سادگی پیگیری کنید. گوگل تگ منیجر دارای قالب های بیشماری به صورت آماده است، که ایجاد تگ های جدید را برای شما بسیار راحت تر میکند. مثلا برای افزودن تگ گوگل آنایلیتیکس کافی است این تگ را از لیست نوع تگ‌های موجود انتخاب کنید و در نهایت در بخش Google Analytics Settings کد گوگل آنالیتیکس خودتان را وارد کنید.

برخی از قالب‌های تگی که در حال حاضر در GTM وجود دارد عبارتند از:

  • Google Analytics
  • Google Ads Conversions
  • Google Ads Remarketing
  • Google Optimize
  • Hotjar Tracking Code
  • LinkedIn Insight
  • Bing Ads Universal Event Tracking
  • Pinterest Tag
  • Twitter Universal Website Tag
چرا باید از گوگل تگ منیجر استفاده کنیم؟

تمامی تغییراتی که میخواهید در گوگل تگ منیجر خودایجاد کنید باید از قسمت container استفاده کنید. بعد از ایجاد هر تغییری در این قسمت شما نیازمند انتشار آن هستید تا برروی سایت شما اعمال شود. هر بار که شما تغییرات را منتشر کنید نسخه جدیدی ایجاد میشود و هر زمان که بخواهید میتوانید از تگ های نسخه قبلی استفاده کنید و یا آن ها برگردانید. در واقع گوگل تگ منیجر دارای سیستم نسخه بندی میباشد. برای برگرداندن تغییرات به حالت اولیه کافیست به صفحه ورژن تغییرات رفته و آن را به نسخه قبلی بازگردانید.

google tag manager چگونه کار می‌کند؟

گوگل منیجر دارای سه بخش مهم و اصلی میباشد: تگ‌ها (tags)، تریگرها (triggers)، متغیرها (variables)

تگ‌ها (tags):

کسانی که دانش برنامه نویسی دارند می دانند که تگ ها در واقع قطعه کدی میباشد که تحت شرایط خاصی در وبسایت فعال میشود. این قطعه کد میتواند ترکینگ باشد همانند کد های گوگل آنالیتیکیس و یا میتواند تکه کدی که متن یا عنصر خاصی را در سایت تغییر می دهد باشد. زمانی که میگوییم در گوگل تگ منیجر تگ جدیدی ایجاد کنید در واقع میخواهیم کار جدیدی در سایت ایجاد شود مثلا: بازدیدهای صفحه ای از پیج شما رهگیری شود و یا کلیک های لینک دانلود فایلی بررسی شود و به آنالیتیکس متصل شود و.....

تریگرها (triggers):

معنی لغوی تریگر ماشه می باشد و شرایطی است که در صورت وجود آن تگ فعال میشود. اینکه تگ باید هنگام مشاهده تمام صفحات سایت اجرا شود، یا هنگام ثبت فرم و یا هنگام کلیک بر روی لینک خاصی. همه این مثال‌ها تریگرهایی هستند که می‌توانند به یک یا چندین تگ وصل شوند. زمانی که شرایط خاص (یا مجموعه ای از شرایط) اتفاق می‌افتد و تریگری فعال می‌شود، همه تگ‌های مرتبط با آن اجرا می‌شوند.

متغیر (Variable)

آخرین بخش از گوگل تگ منیجر متغییر ها می باشد.متغییرها توانایی نگهداری تگ ها و تریگر ها را دارند مانند: آدرس صفحه، دامنه وب سایت، شناسه محصول، متن یک لینک و …. همچنین میتوانند متغییرهایی مانند گوگل آنالیتیکس و یا سرچ کنسول و تنظیمات مربوط به آن ها نگهداری کنند.

Google Ads Conversion Tag یک تگ هست که برای رهگیری کانورژن در گوگل ادز کاربرد دارد.

گوگل تگ منیجر چگونه کار می‌کند؟

چگونه اکانت گوگل تگ منیجر بسازیم؟

برای ایجاد اکانت GTM ابتدا وارد وبسایت Google Tag Manager شوید و اگر اکانت جیمیل دارید میتوانید وارد آن شوید در غیر اینصورت ابتدا اکانت جیمیل برای خود بسازید و سپس اقدام به ساخت گوگل تگ منیجر کنید.

چگونه اکانت گوگل تگ منیجر بسازیم؟

زمانی که برای اولین بار وارد اکانت گوگل تگ منیجر خود میشوید باید اکانت و کانتینر جدید بسازید برای این کار کافیست بر روی عبارت creat account کلیک کنید و در صفحه بعدی یک نام برای حساب و کانتینر خود انتخاب کنید  وهمچنین پلتفرم انتخابی خود را نیز مشخص کنید در اینجا ما پلتفرم web  را انتخاب میکنیم و بر روی گزینه create کلیک کنید. صفحه دیگری برای شما باز میشود که برای مشخص کردن قوانین میباشد گزینه موافقت نامه با قوانین را تیک بزنید و وارد مرحله بعدی شوید.

کانتینر جدید ایجاد شد و راهنمای نصب گوگل تگ منیجر بر روی سایت‌تان را مشاهده می‌کنید. در اینجا دو تکه کد مشاهده می‌کنید که اولی را باید پس از تگ <head> و تکه کد دوم را بعد از تگ <body> قرار دهید.

آموزش ایجاد اولین تگ در تگ منیجر

همیشه اولین تگی که وبمستران به سایت خود اضافه میکنند تگ گوگل آنالیتیکس می باشد زیرا با اتصال آن میتوانید گزارشات رفتاری کاربران سایت خود را از طریق گوگل آنالیتیکس بررسی کنید. به تگ گوگل آنالیتیکس GA میگویند که به شما آموزش می دهیم چگونه آن را به tag manager خود متصل کنید. برای این کار ابتدا وارد اکانت گوگل آنالیتیکس خود شوید و سپس در بخش ادمین و Tracking Info روی Tracking Code کلیک کنید تا Tracking ID را مشاهده کنید. برای افزودن تگ گوگل آنالیتیکس به GTM تنها به این کد نیاز داریم.

آموزش ایجاد اولین تگ در گوگل تگ منیجر

برای ایجاد تگ جدید در google tag manager در سمت چپ منو گزینه tags را کلیک کنید و عبارت new را باز کنید. در صفحه بعدی روی Tag Configuration کلیک کنید و سپس نوع تگ Google Analytics: Universal Analytics را انتخاب کنید  وتنظیمات آن را ایجاد کنید.  برای ساخت متغیر جدید روی Google Analytics Settings کلیک کنید و سپس New Variable…  را انتخاب کنید.

در قسمت بعدی شما باید variable type  نوع Google Analytics Settings را انتخاب کنید. سپس در فیلد Tracking ID آی‌دی گوگل آنالیتیکس خود را وارد کنید. در نهایت نام متغییر را تغییر دهید و آن را ذخیره کنید. بعد از قسمت تگ ها نوبت به تریگر ها میرسد که در سمت چپ منو ساید بار میتوانید آن را ببنید. همانطور که در ابتدا گفته شد تریگر ها برای شناسایی کردن کسانی هستن که سایت ما را باز میکنند. پس هر کسی که از سایت ما بازدید می‌کند باید گوگل آنالیتیکس بتواند آن را پیگیری کند. برای اینکار گزینه تریگر ها را کلیک کنید و وارد این قسمت شوید.در زبانه ای که ایجاد میشود تریگری با عنوان all pages  وجود دارد، آن را انتخاب کنید و برای تگ مورد نظر خود نامی بگذارید و آن را ذخیره کنید.

چه زمانی باید از تگ منیجر استفاده کنیم؟

تگ منیجر برای تمامی کسب و کار ها ضروری می باشد. حتی اگر شما دارای سایت کوچکی هستید و فقط تگ گوگل آنالیتیکس را دارید میتوانید از GTM استفاده کنید. توصیه تیکو به شما این است که از گوگل تگ منیجر استفاده بکنید زیرا ممکن است در آینده بخواهید تگ های بیشتری را وارد وبسایت خود بکنید. در این مقاله به شما آموزش دادیم چگونه میتوانید GTM سایت خود را فعال کنید و از فواید آن بهرمند شوید.

سخن پایانی

با یکی دیگر از آموزش های تیکو در زمینه ابزارهای کاربردی گوگل همراه شما بودیم، امیدوارم ازاین مطلب نهایت استفاده را برده باشید و برای شما کاربردی بوده باشد. اگر سئوال و یا انتقادی دارید خوشحال میشیم در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سئوالات متداول

  • GTM چی هست؟
  • GTM مخفف عبارت گوگل تگ منیجر می باشد.
  • کار با تگ منیجر ساده است یا پیچیده ؟
  • تگ منیجر با بکارگیری تمامی کدها در یک جا، مدیریت تگها را آسان، و مطمئن کرده است و به همین دلیل یک ابزار ساده شناخته شده که بدون  واسطه یک توسعه دهنده میتوان از آن استفاده کرد.
  • فرق تگ منیجر با گوگل آنالتیکس در چیست؟
  • تگ منیجر یک ابزار واسطه هست که کمک میکند تگ های ارتباطی دیگر ابزار های گوگل مانند سرچ کنسول و آنالیتیکس به راحتی در سایت قرار گیرد.
  • تگ منیجر چه مزایای دارد؟
  • تگ منیجر مزایای زیادی دارد از جمله این مزایا میتوان ، بررسی و ردیابی رویداد های ساده مثل دانلود های( PDF )، لینک های خارجی یا کلیک ها را مثال زد.
  • آیا گوگل تگ منیجر معایبی هم دارد؟
  • بله در کنار مزایای بیشماری که دارد ضعف هایی نیز برای آن تعریف شده است:مانند نیاز به داشتن دانش تخصصی برای کار با این ابزار، زمان بر بودن برای آزمایش و تحقیق بر روی تگ ها و....
  • با تگ منیجر چگونه و چه چیزهایی را میشود ردیابی کرد؟
  • ردیابی اسکرول های کاربران، فیلم ها، فرم های نیمه کاره و خرید های نیمه کاره و...

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن