بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست؟ مزایا و معایب آن

زمان مطالعه: 2 دقیقه

تعداد بازدید: 365

دیجیتال برندینگ

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست؟ مزایا و معایب آن

نویسنده: jafarzadeh
2020-05-19 15:24:46

بازاریابی ایمیلی چیست؟ تا بحال اسم ایمیل مارکتینگ به گوشتان خورده است؟ چرا باید از Email Marketing استفاده کنیم؟ همانطور که می دانید امروزه به دلیل استفاده افراد از اینترنت، کسب کارهای اینترنتی پیشرفت چشمگیری داشته است به همین منظور وب مستران به دنبال راهی برای پیروزی در این رقابت عظیم هستند تا برند خود را به سمع و نظر کاربران برساند. اما سوالی مطرح می شود اینست که از آنجایی که ساخت برند و جلب اعتماد کاربران کار دشواری می باشد برای رسیدن به این هدف چه اقداماتی لازم است یا از چه تکنیک هایی باید استفاده کنیم؟ یکی از بهترین و کاربردی ترین روش ها برای جذب کاربران و ایجاد احساس پایبندی در آن ها، استفاده از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ می باشد. شما به راحتی و بکارگیری درست و اصولی این تکنیک ها می توانید برند خود را ساخته و کاربران زیادی را به خود جذب کنید. ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین اصول و استراتژی ها برای بازاریابی برند است که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد اما قبل از آن لازم است شما را با دیجیتال برندینگ آشنا کنیم پس با ما همراه باشید. درصورت نیاز به مشاوره رایگان با متخصصین تیکو در تماس باشید.

تماس با تیکو

دیجیتال برندینگ چیست؟

همه ی ما خوب می دانیم که برای آن که بتوانیم در صفحه نتایج گوگل نظر کاربران را به خود جلب کنیم لازم است جز ابتدایی ترین نتایج جستجو قرار گیریم. اما آیا جذب کاربران ما را به هدفمان می رساند؟ خیر! کاربران هنگامی که به وب سایت شما مراجعه می کنند، بعد از آن که محصول و خدمات موردنظر خود را تهیه نمایند وب سایتتان را ترک می کنند. برای آن که کاربران باز هم به وب سایت شما سر بزند و از محصولاتتان استفاده نمایند باید حس نیاز و پایبندی در آن ها زنده کنید که تکنیک های بازاریابی برندینگ به شما در این زمینه کمک می کند. از کاربردی ترین استراتژی های دیجیتال برندینگ می توان به سوشیال مدیا، بازاریابی محتوا و سئو اشاره نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی این تکنیک ها به مقاله " دیجیتال برندینگ چیست؟ " مراجعه نمایید.

دیجیتال برندینگ چیست

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ و ابزارهای آن

در قدیم الایام با ورود به index ایمیل خود، از ایمیل های غریبه متعجب می شدیم که آنها چگونه توانسته اند آدرس ایمیلمان پیدا کرده و برایمان پیام ارسال کنند و به دلیل ترس از هکر ها و تجربه ی کم، سریعا آن ایمیل را حذف و به عنوان اسپم ذخیره نماییم. چه عاملی سبب شده است که امروزه بدون توجه به محتوای آن از کنارشان گذر می کنیم؟ بازاریابی ایمیلی! بله درست است همه ما امروزه خوب می دانیم که این ایمیل محتوایی تبلیغاتی داشته و به منظور معرفی محصولات و خدمات برای ما ارسال شده است. با پیشرفت روز افزون اینترنت یکی از اهداف استفاده از سرویس ایمیل، Email Marketing می باشد. شاید با خودتان بگویید اگر کاربران بی توجه از کنار ایمیل ما گذر کنند پس چه فایده ای خواهد داشت؟ نگران نباشید ایمیل هایی که به صورت ناشناس یا اسپم و حاوی پیام های تبلیغاتی برای ما ارسال می شوند یکی از بدترین روش های موجود می باشد. اگر شما بخواهید بدون فکر و با پرداخت هزینه ای اندک لیستی از ایمیل های مخاطبین را خریداری کنید نه تنها نتیجه ی دلخواه را نمیگیرید بلکه با ایجاد آزار و اذیت مخاطبین کارایی ایمیل مارکتینگ را زیر سوال می برید. اگر بخواهیم تعریف درستی از Email Marketing را برایتان توضیح دهیم می توان گفت بازاریابی ایمیلی شامل ایمیلی است که به منظور توسعه کسبو کار درباره محصولی پیغامی تبلیغاتی برای مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی ارسال می شود هدف اصلی این ایمیل برندسازی و ایجاد حس وفاداری و اعتماد در کاربران است. همانطور که می دانید با استفاده از ایمیل محتویات ویدیویی صوتی و متنی و نیز فایل و لینک را با مخاطبان به اشتراک گذاشت همین امر سبب شده است که افراد زیادی از این امکانات به درستی استفاده نکنند.

بهترین ابزارهای بازاریابی ایمیلی با ایمیل مارکتینگ

همانطور که گفتیم ایمیل مارکتینگ شامل فرایندی کاربردی نظیر ایجاد و نوشتن یک پیام تبلغاتی و معرفی محصول جذاب می باشد که برای لیستی از مخاطبینی مشخص از طریق پست الکترونیکی ارسال می گردد. برای انجام این کار لازم است از ابزارهای بخصوصی استفاده کنید تا بهترین نتایج را از ایمیل مارکتینگ دریافت نمایید. ما در ادامه بهترین ابزارهای مورد استفاده برای این نوع بازاریابی را معرفی نموده ایم:

  1. MailChimp: یکی از محبوب ترین و بهترین ابزارهای Email Marketing که دارای 7 میلیون کاربر می باشد، میل چیمپ می باشد. این ابزار به دلیل امکان استفاده ی رایگان و آسان برای افراد تازکار و نیز برای کسب و کارهای کوچک کاربردی بسیاری دارد. از ویژگی های این ابزار کارآمد می تواند به ردیاب تعاملات ایمیلی و سازنده لیست مخاطبان اشاره نمود.
  2. Campaign Monitor: یکی دیگر ابزارهای ایمیل مارکتینگ می توان به Campaign Monitor اشاره نمود این ابزار همانطور که از اسم آن مشخص است به منظور مشاهده و نظارت بر کمپین های ایمیلی مورد استفاده قرار می گیرد. پولی بودن تنها ایرادی که بر این ابزار وارد است به همین کسب و کارهای کوچک از کمتر از آن استفاده می کنند.
  3. MailerLite: از ابزارهایی محبوبی که کسب و کارهای بزرگ از آن استفاده می کند، MailerLite می باشد. این ابزار به وسیله پاپ آپ می تواند دسترسی شما را به کاربران افزایش دهد. از امکانات قابل توجه آن می توان به صفحات فرود و اتوماسیون ایمیلی اشاره نمود.

تولد ایمیل مارکتینگ به عبارت دیگر بازاریابی ایمیلی

یکی از عوامل سازمان تجهیزات دیجیتال (DEC) به نام گری توئرک در سال 1978 توانست برای اولین بار از طریق آپارنت، ایمیلی را به 400 میلیون مشتری بالقوه ارسال نماید. با ارسال این ایمیل به مشتریان تعداد زیادی از محصولات سازمان DEC به قروش رسید به همین دلیل است که همه ی ما گری توئرک را به عنوان پدر اسپم دنیا می شناسیم. از همان زمان همه افراد از ایمیل به عنوان روشی برای بازاریابی مستقیم استفاده می کنند. اما در واقع طبق بیان گری توئرک باید او را باید با نام پدر ایمیل مارکتینگ یاد نمود زیرا ایمیل های اسپم، ایمیل هایی هستند که به صورت ناخواسته برای تعداد زیادی از کاربرانی که جامعه هدف نمی باشند ارسال می گردد و باعث می شود آن ها خیلی سریع از کنارشان می گذرند اما در بازاریابی ایمیلی ارسال ایمیل کاملا هدفمند شورت می گیرد و برای کاربرانی ارسال می شود که به کالا و محصولات علاقمند هستند.

تکنیک های بازاریابی ایمیلی

تکنیک های بازاریابی ایمیلی

  • عدم خریداری لیست ایمیل کاربران، شما با خریداری لیستی از ایمیل های افراد برایشان ایجاد مزاحمت خواهید کرد و همین عامل شما را از هدفتان دور می کند. بهترین کار برای رسیدن به هدف خود جمع آوری لیستی از مشتریان بالقوه و مخاطبین جامعه هدف می باشد.
  • استفاده از ابزارهایی برای مدیریت و نظارت بر ایمیل ها
  • ایجاد ساختار مناسب برای ایمیل ها با توجه به کسب و کار خود
  • استفاده از سروری حرفه ای و مناسب
  • انتخاب عنوانی جذاب برای ایمیل ها

برای موفقیت در زمینه ی بازاریابی ایمیلی به مقاله " 6 اصول ایمیل مارکتینگ موفق " مراجعه نمایید.

مزایا و معایب بازاریابی ایمیلی

اگر دقت کنید ما در این مقاله بارها و بارها درباره ی هدف قرار دادن مشتریان بالقوه صحبت کرده ایم. برای آن که بخواهید مشتریان را تحت تاثیر قرار دهید می تواتنید از داده کاوی یا Data Mining استفاده کنید. تا بحال شنیده اید که می گویند انسان نسل تکامل یافته میمنون ها هستند؟ ایمیل مارکتینگ نیز فرم تکامل یافته ای از بازاریابی به صورت پستی است و دارای مزایا و معایب قابل توجهی می باشد که در ادامه آن ها نام برده ایم:

مزایای ایمیل مارکتینگ

  1. راه اندازی آسان: به منظور راه اندازی بازاریابی ایمیلی شما نیازی به تیمی حرفه ای ندارید و با استفاده از ابزارها و تکنیک ها لازم می توانید نسبت به راه اندازی آن اقدام نمایید.
  2. هدفمند: با استفاده از ایمیل مارکتینگ شما توانایی ارسال ایمیل برای مشتریان خاص را خواهید داشت تا توجه ی آن ها را به خود جلب کنید.
  3. امکان اشتراک گذاری: یکی از مزیت های ایمیل مارکتینگ اینست که کاربران می توانند ایمیلی را که برایشان ارسال شده است را برای دوستان خود به اشتراک بگذارند.
  4. نرخ بالای بازگست سرمایه: ROI یا بازگشت سرمایه به معنایی میزان پولی که به ازای هزینه مصرفی شرکت یا سازمان به آن ها بازگردد، می باشد.از آنجایی که شما می توانید ایمیل ها را برای مخاطبین هدف خود ارسال کنید، بازگشت سرمایه شما بیشتر خواهد شد.
  5. توانایی پیگیری آمار: با استفاده از ابزارهای مخصوص بازاریابی ایمیلی می توانید شاخص هایی نظیر نرخ کلیک و نرخ بازگشایی را آنالیز کنید و مشکلات مربوط به آن ها را برطرف نمایید.
  6. معرفی محصولا و خدمات در بستر اینترنت بدون وابستگی به زمان و مکان
  7. قابلیت قابلیت Opt-in به منظور مشخص نمودن علایق مشتریان

معایب بازاریابی ایمیلی

نمی توان ایراد چندانی برای ایمیل مارکتینگ در نظر گرفت و آن هم احتمال اسپم ایمیل ها توسط کاربران است که امروزه با قابلیت Opt-in این ایراد نیز کمتر شده است و می توانید با توجه به علایق کاربران برای آن ها ایمیل ارسال نمایید. برای آن که بهترین نتیجه را از ایمیل مارکتینگ دریافت نمایید بهتر است از مختصصین کاربلد کمک بخواهید.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن