گزارش Conversions در گوگل آنالیتیکس+ روش کار با آن و اهمیتش در کسب و کار

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تعداد بازدید: 264

ابزارهای گوگل

گزارش Conversions در گوگل آنالیتیکس+ روش کار با آن و اهمیتش در کسب و کار

نویسنده: saharazokh
2020-07-04 12:44:44

آخرین بخش از نوار ابزار گوگل آنالیتیکس گزارش Conversions می باشد. گزارشات موجود در این قسمت مربوط به اقدامات تکمیل شده در سایت می شوند. به عنوان مثال شما میتوانید در این قسمت در یابید چند نفر در سایت شما عضویت پیدا کردند و یا چند کاربر در سایت شما خرید انجام داده اند. به عبارتی می توان گفت شما در این قسمت میتوانید میزان نتیجه بخش بودن سئو و در نگاه کلی موفقیت وبسایت خود را تعیین و بررسی کنید. برای شروع این قسمت ابتدا باید فروشگاه اینترنتی سایت خود و یا اهداف خود را از قبل ایجاد کرده باشید. در ابتدا اهداف را بررسی میکنیم با ما همراه باشید😊.

اگر هنوز گوگل آنالیتیکس سایت خود را فعال نکردین با مطلب آموزشی گوگل آنالیتیکس چیست؟ در سه سوت این کارو انجام بدین و از این ابزار جادویی و پر رمز و راز لذت ببرین.

Goals (اهداف) گزارش Conversions در گوگل آنالیتیکس

خب ، اول از همه باید بدونیم هدف چیه و چرا ازش استفاده میکنیم. اهداف آن چیزی است که از کاربران سایت خود انتظار داریم انجام دهند. به عنوان مثلا وقتی به دنبال فروش بیشتری در سایت خود هستید برای صفحه فروش خود هدف تعیین میکنید. در قسمت اهداف شما میتوانید هدف هایی که برای وبسایت خود ایجاد کرده اید را پیگیری کنید. شما میتوانید هدف های متعددی را برای وب سایت خود تعریف کنید. هدف های کوچک یا هدف های بزرگ و ... با ایجاد این اهداف شما میتوانید بفهمید کدام فعالیت ها به اهداف اصلی شما کمک کرده است. مثلا میتوانید پی ببرید که آیا با خواندن بروشور راهنما یک محصول توسط کاربر منجر به خرید آن محصول می شود یا نه؟! پس از آن که در google analytics خود هدف ایجاد کردید داده های زیر برای شما نمایش داده میشود.

  • The Goal URL (لینک هدف)
  • Reverse Goal Path (مسیر معکوس تحقق هدف)
  • Funnel Visualization (نمایش داده‌ها به شکل قیف)
  • Goal Flow (جریان منتهی به هدف)

برای ایجاد هدف کافی است از قسمت ادمین گزینه Goal را انتخاب کنید.

Goals (اهداف) گزارش Conversions در گوگل آنالیتیکس

در صفحه باز شده بر روی گزینه new goal که به رنگ قرمز هست کلیک کنید تا هدف جدید ایجاد شود.در صفحه بعد برروی اخرین گزینه پایین صفحه custom کلیک کنید تا هدف خود را سفارشی و دستی ثبت کنید و سپس برای آن اسمی انتخاب کنید و به مرحله بعدی بروید.

Goals (اهداف) گزارش Conversions در گوگل آنالیتیکس

در این صفحه شما باید نوع هدف خود را مشخص کنید که برای چه کاری میخواهید هدف تعیین کنید. با انتخاب مورد اول شما میتوانید هدف برای صفحه تشکر( زمانی که کاربر وارد سایت میشود و برای اون صفحه تشکر فرستاده میشود) ایجاد کنید. سایز گزینه ها عبارتند از:

  • Duration : می‌توانید یک بازه زمانی را به عنوان هدف انتخاب کنید. مثلا اگر کاربر بیشتر از ۱۰ دقیقه در سایت حضور داشت، هدف تکمیل شود.
  • pages/screens per session: می‌توانید بازدید از صفحات را به عنوان goal انتخاب کنید. مثلا اگر کاربران از چهار صفحه در سایت بازدید کردند، یک هدف کامل شود.
  • event : می‌توانید انتخاب کنید که با رخ دادن یک رویداد، مثلا پخش یک ویدئو، یک goal ثبت شود.

پس از انتخاب نوع هدف خود در صفحه بعدی باید اطلاعات ذکر شده را تکمیل کنید.

تاحالا شده کنجکاو بشین کاربران سایت شما چه کسانی هستند و از کجا وارد سایت شما شده اند؟ تاحالا شده دوست داشته باشین فروش سایت خودتون رو هزاربرابر کنید؟ ما رازشو درمطلب گزارش Acquisition در گوگل آنالیتیکس گفتیم😜. میتونی خودت امتحانش کنی!😉

Ecommerce (تجارت الکترونیک) گزارش Conversions در گوگل آنالیتیکس

تجارت الکترونیک مربوط به فروش میشود و به عبارتی نتیجه یک کسب و کار آنلاین را نمایان میکند. اطلاعاتی که در این بخش قرار دارد میتواند به شما کمک کند تا رابطه بین کمپین های تبلیغاتی و درصد فروش را بهتر رصد کنید. این قسمت شامل چند بخش کلی می باشد:

  • Product (محصولات)
  • Sales (فروش)
  • Transaction (تراکنش‌های مالی)
  • Times to Purchase (مدت زمان سپری شده برای خرید از سایت)

برای استفاده از این قسمت آنالیتیکس شما باید کد Ecommerce را به سایت خود اضافه کنید تا داده ها برای شما نمایش داده شود.

Multi-Channel Funnels (قیف‌های چندکاناله)

قیف های چندکاناله گزارش Conversions در گوگل آنالیتیکس برای بررسی ارتباط شما با مخاطبان است. روش های مختلفی برای برقراری ارتباط با مخاطبان وجود دارد و همین دلیل سبب می شود تا پیدا کردن روش موثر و تاثیر گذار دشوار تر شود. گزارشات موجود در این قسمت از گوگل آنالیتیکس به صورت موشکافانه روش های مختلفی که استفاده کرده اید را در سایت شما را آنالیز میکند و تاثیر آن ها را در قیف فروش به شما نمایش میدهد.

جهت استفاده ازاین آپشن شما باید تکه کد ecommerce را به سایت خود اضافه کنید و یا اهدافی را تعیین کنید.پس از انجام این مراحل شما به داده های زیر میتوانید دسترسی پیدا کنید.

  • Assisted Conversions (نرخ تبدیل با چند عامل مؤثر)
  • Top Conversion Paths (مسیرهای منتخب منتهی به هدف)
  • Path Length (طول مسیر منتهی به هدف)

شما همچنین میتوانید از مطلب اهمیت Behavior در گوگل آنالیتیکس دیدن کنید. در این مطلب به شما می آموزیم که چگونه دریابید کاربرانتان کدام محتواهای شما را بیشتر پسند میکنند.ازاین رو شما میتوانید محتوای دیگر سایت خود را بر اساس نوع کاربرانتان بهینه کنید و نرخ بازگشت آن ها به سایتتان را افزایش دهید. 

Multi-Channel Funnels (قیف‌های چندکاناله)

Attribution گزارش Conversions در گوگل آنالیتیکس

آخرین قسمت از گوگل آنالیتیکس مربوط میشود به Attribution یا تناسبات و تخصیص گزارش Conversions در گوگل آنالیتیکس. این بخش به بازاریاب کمک می کند تا معیارهای مختلفی را برای کانال هایی که در نهایت خروجی آن ها فروش محصولات است، تعیین کنند. به عنوان مثل کاربری درحال جست و جو در گوگل به صورت اتفاقی از طریق کانال های تبلیغاتی و یا ... به وبسایت شما هدایت میشود و خرید میکند، و شما میتوانید این مسیر را از طریق این بخش بررسی کنید.یک بازاریاب از تخصیص برای پخش مناسب اعتبار پولی برای خریدهایی که از کانال های مختلف منجر به خرید و فروش شده است استفاده میکنند.

سخن پایانی

به پایان تحلیل گزارش های گوگل آنالیتیکس رسیدیم و به شما تحلیل صفرتاصد همه گزارش های آنالیتیکس را آموختیم و اهمیت آن ها را توضیح دادیم. امیدواریم این مطلب بتوانید کمکی هرچند کوچک در راستای بهینه کردن گوگل آنالیتیکس شما بکنید و از آن نهایت استفاده را بکنید. اگر شما هم از این مطلب لذت بردین آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و نظرات خود را برای تیکو ارسال کنید.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن