استراتژی بازاریابی محتوا چیست و چه اهمیتی دارد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تعداد بازدید: 385

دیجیتال برندینگ

استراتژی بازاریابی محتوا چیست و چه اهمیتی دارد؟

نویسنده: bozorgnia
2020-05-11 17:35:48

استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟ از چه طریقی می توان استراتژی محتوا را برای برندها و کسب و کارهای مختلف ایجاد کرد؟

براساس تحقیقی که در مجله journal Nature  اخیرا انجام گرفته است، از 44 هزار سال پیش تا کنون انسان ها در حال به اشتراک گذاشتن داستان ها هستند. از زمان نقاشی های روی دیواره ی غارها  تا اینفوگرافیک های امروزی، انسان ها مدام در حال تعریف داستان برای یکدیگراند.

براساس مقاله ای که توسط Julia McCoy پیرامون استراتژی بازاریابی محتوا (content marketing)
تولید و منتشر شده است: دنیای دیجیتال ما با سرعت بسیار زیادی در حال حرکت است. استراتژی بازاریابی محتوا، و تولید محتوای ناب اصلی ترین کار برای حضور در عصر دیجیتال است. امروزه هشتگ گذاری یکی از اصول یادگیری محسوب می شود.

این استراتژی بایستی در صدر توجه قرار بگیرد. با توجه به تخمینی که برای سال 2025 انجام شده است، حدود 75 درصد از جمعیت جهان، هر 18 ثانیه با محتوا و اطلاعات موجود بر روی سایت ها تعامل برقرار می کنند.

چرا کاربران اینقدر پریشان هستند؟ فضای وب در حال حاضر بسیار شلوغ است. تبلیغات، بنرهای چشمک زن، اشتراک برنامه های پاپ-آپ، مطالب هرز بر روی سایت ها، همگی باعث شده تا کاربر دچار سردرگمی و ناراحتی شود. امروزه در اقیانوس اطلاعات، می توان فهمید که چرا برخی کاربران باهوش از سرویس هایی مانند AdBlock برای ساده کردن تجربه مرورگر خود استفاده می کنند.

در حال حاضر، چگونه یک برند معتبر، به مشتریان بالقوه خود که مهم ترین منبع آنها برای گرفتن به روزترین اطلاعات و اخبار، فضای دیجیتال است، توجه می کند؟ شما چگونه می توانید در این دنیای شلوغ تبلیغات، توجه مخاطبان و مشتریان خود را جلب کنید؟ البته با ارائه دادن خدماتی که مشتری شما به دنبال آنهاست! اینجاست که استراتژی بازایابی محتوا برای داشتن یک دیجیتال برندیگ موفق، اهمیت پیدا می کند. با تیکو همراه باشید.

بازاریابی محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا دقیقا چیست؟

بازاریابی محتوا در واقع روایت و ایجاد محتوایی است که مخاطب مورد نظر شما را جذب کرده و نیازهای او را برطرف نماید.

تولید محتوای عالی، اولین قدم در طراحی استراتژی بازاریابی محتوا است. محتوا بایستی مخاطب را درگیر کند. مخاطبان شما نبایستی برای خواندن یا دیدن محتوای شما، متقاعد شوند. بلکه بایستی خود، به دنبال محتوای شما باشند. مخاطبان شما، حتی در بعضی مواقع متوجه اینکه، محتوای شما کاملا تبلیغاتی است، نیستند. اگر در بعضی موارد هم متوجه تبلیغاتی بودن محتوای شما باشند، باز هم چنانچه استراتژی محتوایی خوبی را تدوین کرده باشید، از شما به عنوان یک برند معتبر، از اینکه توانسته اید تصمیم گیری را برای آنها راحت تر کنید، قدردانی می کنند.

طراحی استراتژی بازاریابی محتوا، یک روش مقرون به صرفه، قابل پیاده سازی، متد دوست داشتنی و مورد قبول گوگل است. این مسئله به بهبود سئو و رتبه بندی بهتر سایت شما کمک شایانی می کند. برای طراحی و ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا حتما زمان صرف کنید. بازاریابی محتوا باعث می شود تا به حجم وسیعی از مخاطبان مورد نظرتان، دسترسی پیدا کنید. تولید محتوا تنها برای یک پلت فرم کافی نیست. برای پیاده سازی یک استراتژی بازاریابی و دیجیتال برندینگ موفق، در پلت فرم های مختلفی حضور داشته و تولید محتوا کنید. در هر جایی که مخاطبتان حضور دارد، شما نیز بایستی حضور داشته باشید.

به عنوان مثال به صورت های زیر می توانید تولید محتوا داشته باشید:

  • Ebooks
  • پادکست
  • پست های مربوط به شبکه های اجتماعی
  • کلاس های آنلاین
  • ویدئو های اموزشی
  • و.....

استراتژی بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا در هر پلتفرمی که حضور دارید، با توجه به نیاز مخاطب تان تولید محتوا کرده و نتایج بسیار مطلوبی کسب کنید. اولین نتیجه آن قطعا پیدا کردن مخاطبان و مشتریان بیشتر و در درجه دوم، حفظ و راضی نگهداشتن مشتریان پیشین خودتان است. با انجام این موارد، رفته رفته برند شما و کسب و کارتان مخاطب و رونق فزاینده ای دریافت خواهد کرد.

براساس آنالیز صورت گرفته در سال 2020، پیش بینی می شود که در دهه حاضر، بازاریابی محتوا شامل موارد زیر نیز بشود:

  • پخش زنده
  • محتوا به صورت "  Voice= صدا" که بهینه شده باشد.
  • تجارب واقعی
  • مکالمات انجام شده با مشتریان در بستر ابزارهایی مانند FaceBook Messenger
  • محتوای اختصاصی که براساس داده های مخاطبان مانند موقعیت، رفتار آنلاین و جمعیت آنها، ایجاد و تولید شده است.

همانطور که میبینید، حوزه بازاریابی محتوا نامحدود است. موفقیت در این زمینه با کسب مخاطبان روزافزون نمود پیدا می کند. و اما چگونه؟ با درگیر شدن مخاطب با محتوا، اعتماد آنها به برند و کسب و کار شما بیشتر شده و در نتیجه دیجیتال برندینگ شما به خوبی اتفاق می افتد.

امروزه 90 درصد کسب و کارهای مدرن با استراتژی بازاریابی محتوا آشنا هستند و از آن استفاده می کنند. کمپانی های بزرگی چون Red Bull و  John Deere  پیشتاز در این حوزه هستند. اما این مسئله تنها منحصر به کسب و کارها و کمپانی های بزرگ نیست. بلکه سایر کسب و کارها نیز بایستی در این مسیر قدم برداشته و موفقیت خود را در حوزه دیجیتال برندیگ بهبود بخشند.

طراحی استراتژی بازاریابی محتوا

طراحی استراتژی بازاریابی محتوا چگونه به کسب و کارها کمک می کند؟

حالا که با مفهوم و اهمیت طراحی استراتژی بازاریابی محتوا آشنا شده اید، بایستی به چگونگی عملکرد آن در رسیدن به موفقیت کسب و کارها بپردازیم.

در اینجا مهم ترین رکن، محتوا است. محتوای ناب، یونیک و صد البته کاربرپسند اولین و مهم ترین مسئله است.  برند شما اگر شناخته شده و یا ناشناخته است، فرقی نمی کند. مخاطب شما از شما توقع دارد که محتوای شما عمیق، دارای منبع خوب و معتبر باشد. در دنیای امروز با وجود مطالب فیک و فیلترهای اینستاگرام، مخاطبان شما به دنبال محتوای اصل و یونیک هستند. محتوای شما بایستی زمان و تایمی که مخاطبان شما صرف می کنند، غنی سازد.

محتوای بلندی که عمیق به مسئله مورد نظر می پردازد، اطلاعات بیشتری را در دسترس مخاطب قرار می دهد و از منابع بیشتری برای ریسرچ بهره گرفته است، در مقایسه با محتوای کوتاه، ارزش بیشتری دارد.

هر شخصی به نحوی خاص از اینترنت استفاده می کند. بسیاری از کاربران از الگوریتم خاصی برای سرچ کردن استفاده می کنند. علایق خود را دنبال کرده و آنها را به سمتی که مایل اند هدایت می کنند.

با توجه به 2 بیلیون کاربری که در ماه در گوگل لاگین می کنند، مجموعه ویدئوهایی که گوگل جمع آوری کرده است، سه برابر با اهمیت تر از سایر ویدئوهایی است که مثلا از ستاره های هالیوود، منتشر می شود.

در دنیای امروز، کاربر تنها با برند تعامل نمی کند یلکه، خود بخشی از داستان برند است. 53 درصد کاربران از کمپانی ها توقع دارند تا مسئولیت سازمانی خاصی را در شبکه های اجتماعی از خود نشان دهند و نسبت به تغییرات در محصولات و خدمات شفاف سازی کنند. این مسئله اهمیت مدیریت شبکه های اجتماعی را به خوبی نشان می دهد. این کار نیاز به تلاش زیادی در ابتدای امر دارد، اما مطمئن باشید که شفاف سازی اهمیت زیادی در جذب مخاطبان تان دارد. امروزه، هرچه شفاف سازی بیشتری انجام دهید، اعتماد کاربران بیشتری را کسب می کنید.

استراتژی محتوا

سه دلیلی که ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا اهمیت پیدا می کند:

1.استراتژی محتوا باعث می شود تا با مخاطبان بیشتری در تعامل باشید.

تکنولوژی به سرعت در حال تغییر نحوه تعامل چشم انداز های شما با اطلاعات و تصمیمات شماست. با توجه به تحقیقی که در سال 2020توسط موسسه Statista، انجام شده است؛ در سال 2023 حدودا 7 بیلیون نفر در تمام جهان، صاحب گوشی هوشمند خواهند بود. لحظه ای به این عدد فکر کنید. چیزی حدود تمام جمعیت کره زمین در حال حاضر! اما اکنون بیش از گذشته، باید بدانید که محتوای شما دارای مخاطبان بسیار زیادی در جهان خواهد شد. به طور میانگین، جمعیت بزرگ سال در امریکا روزانه 11 ساعت با محتواهای منتشر شده در کانال ها و پلت فرم های مختلف، تعامل می کنند.

2.طراحی استراتژی بازاریابی محتوا باعث ایجاد تغییرات می شود.

استراتژی محتوا باعث می شود تا کسب و کارهای B2B و B2C  در صورت لزوم به یکدیگر تبدیل شوند. کسب و کار شما چه به صورت B2B و یا B2C باشد، باز هم این محتوای درجه یک است که شما را از بقیه متمایز میکند. شما بایستی فاکتورهای جداکننده محتوا را بررسی کنید. پیدا کردن این فاکتورها بایستی براساس محتواهای از پیش تولید شده شما برای مخاطب تان، به دست بیاید.

3.تعیین استراتژی بازاریابی محتوا باعث جلوگیری از هدررفت پول می شود و به طور هم زمان افزایش فروش را نیز به دنبال دارد.

هر نوع کسب و کاری جدا از میزان شناخته  شده بودن آن، به دنبال کاهش هزینه هاست. تعیین استراتژی محتوا، در واقع نیروگاه صرفه جویی در پول است. هزینه تعیین استراتژی 62 درصد کم تر ازهزینه های بازاریابی سنتی است. دهه گذشته شاهد رشد چشم گیر بازاریابی محتوا بوده است. براساس گزارش  Google Trends در طی 16 سال گذشته، علایق مردم سراسر جهان به بازاریابی محتوا رشدی بیش از 100 درصد داشته است. استراتژی بازاریابی محتوا نه تنها هزینه بازاریابی شما را کاهش می دهد بلکه باعث فروش بیشتر در طی سالیان می شود.

نتیجه گیری:

با توسعه تکنولوزی و فراهم شدن بسترهای مناسب برای ارتباط به مخاطبان، تعیین این استراتژی محتوا، بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. آیا  در حال حاضر آمادگی ارائه برند خود را دارید؟ مجموعه ای را تشکیل دهید و مخاطبان خود را به مشتریان فداکار تبدیل کنید. همین حالا بایستی استراتژی محتوا مربوط به کسب و کارتان را تدوین کنید.

با مطالعه مقاله ای که تهیه و تدوین شد، می توانید اهمیت تعیین استراتژی بازاریابی محتوا را درک کنید. با پیاده سازی آن، در هزینه های خود صرفه جویی بسیار زیادی انجام دهید. کمپین بازاریابی خود را طراحی و اجرا کنید و مخاطبان هدف خود را حتما مد نظر قرار دهید. محتوای شما بایستی یونیک، خلاقانه، اموزشی، پرفایده و برای  مخاطب تان جذاب باشد.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن