نحوه محاسبه نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس | صفرتا صد اهمیت نرخ پرش (Bounce rate)

زمان مطالعه: 9 دقیقه

تعداد بازدید: 230

ابزارهای گوگل

نحوه محاسبه نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس | صفرتا صد اهمیت نرخ پرش (Bounce rate)

نویسنده: saharazokh
2020-07-26 12:21:56

معمولا پس از مدتی که وارد دنیای مجازی و سئو می شوید با اصطلاحات زیادی در این حوزه آشنا خواهید شد که هرکدام دنیایی برای خود دارند. یکی از این اصطلاحات پرکاربرد و پر تکرار نرخ پرش یا Bounce Rate است در برخی مواقع هم ازعبارت بانس ریت استفاده میشود. وقتی صحبت از پرش می شود ناخدآگاه یاد پریدن و ورجه وورجه کردن میوفتیم. برای اینکه بهتر نرخ پرش را درک کنید آن را در قالب یک مثال در دنیای واقعی توضیح می دهم. فکر کنید شما وارد مغازه ای شده اید تا خرید کنید به محض ورود به مغازه از محیط آن، قیمت ها، رفتار فروشنده و ..... خوشتان نمی آید، بنابراین بدون خریدن فقط با یک نگاه به قفسه ها از فروشگاه خارج می شوید و این یعنی پریدن مشتری از مغازه. در دنیای مجازی هم نرخ پرش به همین منظور است. اگر کاربری وارد سایت شما شود و بدون ماندن فورا از آن خارج شود سبب میشود نرخ پرش افزایش یابد. حالا چه اتفاقی میافتد که کاربر به سرعت سایت را ترک میکند؟ تیکو امروز در این مقاله به شما می آموزد که چگونه مشکل نرخ پرش را رفع کنید.

سرفصل های این مقاله:

  • Bounce rate چیست؟
  •  Bounce rate در گوگل آنالیتیکس
  • سشن (session) چیست؟
  • Interaction در Google Analytics چیست؟
  • هیت (Hit) چیست؟
نرخ پرش چیست

Bounce rate چیست؟

همانطور که در ابتدا گفتیم نرخ پرش به خروج سریع کاربر از سایت شما گفته میشود یعنی کاربر وارد سایت شما شود و بدون باز کردن هیچ صفحه دیگری از سایت خارج شود. این تعریف بسیار سطحی و ساده از نرخ پرش میباشد. اگر بخواهیم از لحاظ فنی آن را مورد بررسی قرار دهیم معنی آن کمی تغییر میکند. به لحاظ لغوی کلمه Bounce به معنی پرش و rate به معنی محاسبه یا اندازه گیری و یا امتیاز ترجمه میشود.زمانی که هر دواین عبارت در کنار هم قرار می گیرند بیانگر محاسبه یا اندازه گیری دوچیز نسبت به هم است. بیاین در نظر بگیریم شما دارای یک بوتیک لباس فروشی هستید و امروز یک مشتری به بوتیک شما می آید و یک لباس می خرد نرخ فروش شما میشود 50% حالا اگر همان مشتری وارد مغازه شود و هیچی نخرد نرخ پرش مشتری شما میشود 50%. به همین راحتی😎.

بنابراین "نرخ پرش" یعنی نسبت کاربرانی که از سایت شما پریدند 😊 نسبت به کل کاربرانی که وارد سایت شما شدند.

از نرخ پرش سایتت کلافه شدی؟

نرخ پرش خیلی مهمه، اگربتونی اونو کاهشش بدی خیلی تو کسب و کارت موفق تری. ما تو مقاله نرخ پرش تیکو بهت یاد میدیم که نرخ پرش چیست و چه اهمیتی دارد.

 Bounce rate در گوگل آنالیتیکس

داشتن نرخ پرش زیاد در یک وبسایت سبب کاهش رتبه شما در گوگل میشود. ما به عنوان دارنده یک وبسایت دوست داریم کاربرانی که وارد وبسایتمان میشوند کارهای مختلفی انجام دهند مانند:

  • دیدن جزئیات بیشتر مطالب
  • دانلود فایل ها
  • خواندن مطالب بیشتر
  • کلیک کردن
  • و.....

در هربار که کاربری وارد وبسایت شود و هیچ یک ازاین کارهارا نکند یک پرش رخ میدهد. برای فهمیدن میزان این پرش ها ابزارهای مختلفی وجود دارد که معروف ترین آن گوگل آنالیتیکس می باشد. شما با کمک گوگل آنالیتیکس می توانید نرخ پرش خود را مشاهده کنید و براساس میزان آن سایت خود را بهینه کنید. برای فهمیدن نرخ پرش گوگل آنالیتیکس اصطلاحاتی وجود دارد که در ادامه به توضیح این اصطلاحات میپردازیم همچنین اصطلاحات نرخ پرش در آنالیتیکس به شما کمک میکنند میزان پرش سایت خود را بررسی کنید و آن را کاهش دهید.

سشن (session) چیست؟

سشن در گوگل آنالیتیکس به معنی فعالیت کاربران در دوره زمانی کوتاه در اپلیکیشن و یا سایت شما می باشد. با ورود هر کاربر در سایت و یا اپ شما تایمری در گوگل آنالیتیکس فعال میشود. این تایمر به صورت پیش فرض برروی 30 دقیقه تنظیم شده است. با انجام فعالیت کاربر در سایت این تایمر زمان را محاسبه میکند، و در صورتی که کاربر وارد صفحات مختلف شود این تایمر تغییر میکند و زمان بیشتری لحاظ میکند. به عنوان مثال کاربر وارد سایت شما شده و یک مقاله 10 دقیقه ای را میخواند از تایم اصلی که آنالیتیکس برای آن کاربر درنظر گرفته بود هنوز 20 دقیقه مانده است.اگر بعد از خواندن مقاله صفحه دیگری از همین سایت را باز کنید، تایمر سشن دوباره از ۳۰ دقیقه شروع می‌شود.

Interaction در Google Analytics چیست؟

Interaction در لغت به معنی تعامل می باشد، یعنی آیا کاربر درگیر سایت شما شده است یا نه! آیا کاربر با سایت شما و مطالبتان تعامل برقرار میکند یا ن؟! سه نوع interaction داریم که در ادامه معرفی خواهیم کرد:

Pageviews : Pageviews همان تعریف قدیمی نرخ پرش را همراه دارد، اگر یک Pageviews توسط بازدیدکننده صورت بگیرد به این معنا است که آن بازدیدکننده یک صفحه از سایت را مشاهده کرده است.

حال زمانی Pageviews باعث می‌شود Bounce rate رخ ندهد که دو Pageviews و یا بیشتر توسط کاربر صورت گیرد، یعنی اگر بازدید کننده دو صفحه و یا بیش از دو صفحه را در سایت مشاهده کند دیگر Bounce rate یا نرخ پرش رخ نمیدهد و طبیعتا بالا نمی‌رود. حتما میدانید که هر چقدر نرخ پرش بالاتر باشد بدتر است.

اگر بخواهیم در قالب یک مثال آن را بررسی کنیم :

فرض کنید یک کاربر وارد وبسایت شما میشود و به عنوان مثال مطلب نرخ پرش چیست ؟ را مطالعه میکند در همان صفحه که هست وارد لینک نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس میشود در این حالت دو Pageviews توسط کاربر یک صورت گرفته است و Bounce rate این کاربر ۰ درصد است. حالا گر یک کاربر دیگر وارد وبسایت شما شود، و فقط یک Pageviews داشته است در این صورت Bounce rate این کاربر ۱۰۰ درصد است.

Event: به مجموعه رفتارهایی که یک کاربر در سایت انجام میدهد ایونت میگویند.این ایونت ها با ایونت هایی که به شکل رویداد ودورهمی،کلاس و همایش برگزار میشوند متفاوت است. ایونت ها معمولا توسط وبمستران در سایت طراحی میشوند و میتوانید آن ها را توسط گوگل تگ منیجر ایجاد و طراحی کنید. اگر تا به حال شما از GTM استفاده نکردید پس Eventها در Bounce rate شما تاثیری نخواهند داشت. ولی به شکل کلی بدانید که اگر Eventها به همراه Hit ارسال شوند می‌توانند روی بانس ریت تاثیرگذار باشند و آن را کمتر کنند. و اگر بدون Hit تنظیم شود تاثیری روی Bounce rate نخواهند داشت.

هیت (Hit) چیست؟

به هر کاری که کاربر در سایت انجام میدهد و آنالیتیکس آن را ثبت می کند هیت میگویند. تمامی کارهایی که در بالا گفتیم هیت نامی می شوند.گوگل آنالیتیکس کارهایی مثل باز کردن صفحه را به صورت خودکار دریافت و ثبت می‌کند اما کارهای دیگری مثل کلیک روی دکمه دانلود فایل را تشخیص نمی‌دهد؛ پس امکان دارد کاربر کارهایی را در سایت انجام دهد که Google analytics آن‌ها را به عنوان هیت حساب نکند و در نتیجه تأثیری هم روی زمان سشن نگذارد.

با این حساب دو گروه درخواست از طرف کاربر داریم:

  1. درخواست‌هایی که به عنوان تعامل کاربر حساب می‌شوند و سشن را تمدید می‌کنند (Interaction Hit)
  2. درخواست‌های غیرتعاملی که تأثیری روی سشن ندارند (Non-Interaction Hit)

هربار که کاربر یک صفحه جدید از سایت را باز میکند یک درخواست تعاملی برای سایت ثبت میشود و باعث ایجاد سشن جدید میشود. همانطور که در ابتدا توضیح دادیم برای بررسی دقیق تعامل کاربران و بهینه کردن سایت احتیاج به دو ابزار کاربردی گوگل آنالیتیکس و گوگل تگ منیجر دارید.

دوست داری نقاط ضعف سایتتو از بین ببری؟

با استفاه از اطلاعات گوگل آنالیتیکس میتونی به راحتی نقاط ضعف سایتتو پیدا کنی و برای بهبودش تلاش کنی. گوگل برای پیشرفتت این ابزار کاربردی و رایگانو آماده کرده پس از دستش نده.

نرخ پرش در آنالیتیکس

پایان کار bounce rate

به پایان یکی دیگر از مقالات تیکو رسیدیم سعی کردیم در این مقاله به اهمیت نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس بپردازیم و به شما نحوه عملکرد آن را توضیح دهیم. اگر نظر یا انتقادی دارید خوشحال میشویم برایمان کامنت کنید.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن