سئو کلاه سیاه چیست؟رازهای هرگز گفته نشده! تکنیک های خطرناک سئو کلاه سیاه

زمان مطالعه: 13 دقیقه

تعداد بازدید: 315

سئو و بهینه سازی سایت

سئو کلاه سیاه چیست؟رازهای هرگز گفته نشده! تکنیک های خطرناک سئو کلاه سیاه

نویسنده: saharazokh
2020-07-11 13:07:23

سئو کلاه سیاه؟ عجیبیه نه؟ اسمش حس کاراکتر جوکر در شوالیه تاریکی رو به آدم دست میده. شما از این کاراکتر خوشتون میاد؟ یه شخصیت آدم‌کش و قانون شکن. شاید جواب بعضیاتون بله باشه و از این شخصیت خیلی خوشتون بیاد.اصولا قانون‌شکن‌ها و این کاراکترهای به اصطلاح خشن و بد برای خیلی از ما جذابیت‌های زیادی دارند. قبول دارم واقعا آدم های باحالی هستند، اما این آدمای بد و شرور هیچ وقت سرانجام خوبی ندارند. دنیای مجازی هم مثل دنیای واقعی قوانین و دستورات مخصوص به خودش را دارد. قوانینی که توسط موتورهای جستجو گوگل پایه گذاری شده اند. گوگل یک دنیای مجازی هست که سایت های جهان مثل شهروندان قانونی آن هستند و برای زندگی دراین دنیا مجازی باید به قواعد و اصول پایبند باشند. درغیر اینصورت مثل جوکر و خیلیای دیگه به سرنوشت خوبی دچار نمیشوند.... 😔

سئو چیست؟

یکی از قوانین زندگی در دنیای مجازی استفاده از سئو است. SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. سئو به فرایندی گفته میشود که طی آن وبسایت شما برای موتورهای جستجو خوانا میشوند. با توجه به روزافزون شدن کسب وکار ها در دنیای دیجیتال و رقابت شدید برای قرار گرفتن در صفحه اول موتور جستجو، گوگل الگوریتم هایی مشخص کرد که اگر هر وبسایتی از این الگوریتم ها تبعیت کند ربات های خزنده گوگل آن سایت را شناسایی می کنند. به این الگورتیم هایی که گوگل آن ها را مشخص کرده است ، سئو میگویند. بنابراین استفاده از سئو و رعایت آن در تولید محتوا سبب میشود تا محتوا شما بهینه و ارزشمند شود. تکنیک های سئو بیشمارند و یادگیری آنها زمان بر است ولی شما میتوانید برای سهولت این کار از کارشناسان خبره و متخصص در حوزه سئو و بهینه سازی سایت کمک بگیرید و در زمان کوتاه تر سایت خود را بهینه و سئو کنید. تیم تخصصی دیجیتال مارکتینگ تیکو میتواند شما را در حوزه خدمات سئو و بهینه سازی سایت راهنمایی کند.شما میتوانید برای داشتن مشاوره رایگان و کاربردی با متخصصان ما در این حوزه تماس بر قرار کنید.

تماس با تیکو
سئو کلاه سیاه چیست

سئو کلاه سیاه چیست؟

حالا که میدانیم سئو چیست باید با انواع آن هم آشنا بشویم سئو چند دسته میشود سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری. این کلاه های رنگارنگ به چه دردی میخورند؟ هرکدام یک کاری را انجام میدهد. ما امروز میخواهیم یاد بگیریم کلاه سیاه در سئو چیست و چه کارایی میکند؟ خیلیا سئو کلاه سیاه را خطرناک ترین موجود در دنیای وب میدانند. میپرسین چرا؟ در یک کلام اگر بخواهم بگویم یعنی کلاه گذاشتن سر گوگل! تعجب کردین آره؟! سئو کلاه سیاه یعنی شما سایت خود را بهینه می کنید و آن را در نتایج جستجو بالا می آورید.اما با یکسری تکنیک های پلید و شیطانی که به آن سئو کلاه سیاه میگویند کاربران را گول میزنید. البته ناگفته نماند این ترفند شرورانه از چشمان تیز ربات های خزنده گوگل پنهان نمی ماند و در مقابل گوگل بدجوری تنبیه تان میکند و همچنین سایت شما را از تمام نتایج خود حذف میکند. بر اساس آمار سایت معتبر searchenginejournal حدود 51% از ترافیک وبسایت شما از سرچ ارگانیک به دست می آید. حالا به نظرشما باز هم به ریسک آن می ارزد که با قانون شکنی، به ترافیک سایت خود آسیب بزنید؟ گوگل همیشه میگوید برای اینکه جایگاه ماندگار و خوبی داشته باشی همیشه یک شهروند خوب بمون.

قبل از اینکه به صورت حرفه ای سئو کلاه سیاه را بررسی کنیم بهتر است بیشتر راجع به آن بدانیم. شاید این سوال برای شما هم پیش آید از کجا بفهمیم کاری که میکنیم جزو سئو سیاه است یا خیر؟ فقط کافیست از خود بپرسید که آیا این تکنیک به ارزش سایت شما اضافه میکند یا خیر؟آیا سایت شما با این تکنیک برای کاربران خوانا تر میشود؟ آیا سایت شما باعث میشود کاربران شما تجربه ی خوشایند تری از حضور در سایت داشته باشند یا اینکه این کار صرفا برای این است که شما در نتایج جستجو دیده شوید.

اگر شما فقط به فکر دیده شدن در نتایج اولیه گوگل هستید باید بگویم زنگ خطر برای شما فعال شده است و ممکن است به سمت سئو کلاه سیاه در حال حرکت باشید.

تاریخچۀ سئو کلاه سیاه

در اواخر دهه 1990 تب اینترنت داغ شد و گنگستر های اینترنتی درباره سئو باهم به اختلاف نظر رسیدند و این موضوع  در حدی جدی بود که آن ها به دو گروه کلاه سفید و کلاه سیاه تقسیم شدند.

کلاه سیاه ها معتقد بودند باید در سریعترین زمان ممکن در گوگل به بالاترین رتبه برسیم و دست به هر اقدامی برای رسیدن به هدفمون بزنیم. شعاری که کلاه سیاه ها می دادند این بود: هدف، وسیله را توجیه میکند! در مقابل کلاه سفیدها معتقد بودند که باید طبق سلسله مراتب و قانون جلو رفت و رتبه اول گوگل را گرفت. آن ها هیچ قانونی را زیر پا نمیگذاشتند و میگفتند دورزدن فقط برای مدت کوتاهی جوابگو هست و در بلند مدت این تکنیک نتیجه ای نخواهد داشت.

در دنیای وب و سئو هرکس هر کاری دلش میخواست انجام می داد، صفحات را با کلمات کلیدی به رگبار می بستند و یا اینکه مزرعه ای از لینک ایجاد میکردند تا جایگاه بالاتری در نتایج پیدا کنند. یکی از کارهایی که بسیار باب بود نشان دادن یک محتوا به موتورجست و جو و محتوایی دیگر به کاربر بود. در یک کلام میتوانستی هر دروغ و دغلی را به خورد موتورهای جست و جو بدهی.

تاریخچۀ سئو کلاه سیاه

از این داستان گیس و گیس کشی نزدیک به 30 سال هست که دارد میگذرد و کلاه پوش ها هنوز هم به اعتقاد قدیمی خود پایبندند و سئو سایت خود را بر اساس نظریه های خود انتخاب میکنند. اما هیچوقت دروغ و فریب کاری پابرجا نمیمونه. بعد از گذشت مدتی گوگل وارد عرصه شد و اختیار جهان مجازی را به دست گرفت. او برای بهتر کردن موتورهای جستجو خود دائم الگوریتم های خود را آپدیت میکرد و تمام وبسایت هایی که پیرو فریب کاری بودند و از لینک های اسپم و کلمات کلیدی رگباری استفاده میکردند را جریمه و تنبیه کرد. گوگل با این کار خود به وبمستران پیام داد که باید تجربه کاربری (UX) را نسبت به موتورهای جستجو در اولویت قرار دهند. وبمستران و تولید کنندگان محتوا باید کاربر را در نظر بگیرند و محتوای ارزشمند تولید کنند. همچنین علاوه بر محتوا یونیک و بهینه باید از سرعت سایت بالا نیز برخوردار باشند و کار را برای کاربران سایت خود راحت کنند.

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه شامل چه مواردی است؟

حالا که فهمیدیم سئو کلاه سیاه یا خانه خراب کن چیست بهتر است با تکنیک های آن هم نیز آشنا شویم.

1 - صفحات دروازه Doorway Pages

این صفحات با نام های Gateway Pages یا صفحه پرش (پل) نیز شناخته می‌شوند. صفحات دروازه قصد دستکاری در نتایج جستجو را دارند. این روش به این صورت است که شما یک عبارت خاص را جستجو می‌کنید، اما از این صفحه به صفحه دیگری "ری ‌دایرکت" می‌شوید که هیچ ارتباطی با عبارت سرچ شده شما را ندارد. در حقیقت کلاه سیاه ها با این روش گوگل را فریب می دهند. برای درک بهتر این موضوع برای شما یک مثال می زنم: مثلا شما در گوگل عبارت عکس های شخصی سحر قریشی را سرچ میکنید و زمانی که سایت اول را کلیک کنید به جای آن که شما را به صفحه عکس های سحر قریشی ببرد به صفحه خرید قاب موبایل منتقل میکند. این کار بسیار غیراخلاقی است و باعث میشود کاربران از سایت شما ناراضی باشند. به همین دلیل گوگل این سایت ها را شناسایی و جریمه میکند.

2 - محتوای کپی شده و بی‌کیفیت

خب، فکر کنم از اسمش مشخص است که چکار میکند. همانطور که می دانید گوگل خواستار محتوای خاص و بهینه هست یعنی شما اگر محتوایی را از سایت دیگری کپی کنید و کیفیت آن پایین باشد گوگل آن را شناسایی و اسپم میکند. موتورهای جست و جو از محتواهای کپی شده و زرد رنگ بیزارند و سایت هایی را دوست دارند که محتواهای منحصر به فرد و ویژه دارند.استفاده از محتواهای کپی شده، بی‌کیفیت، انباشته از کلمات کلیدی تکراری همه و همه در دسته سئو کلاه سیاه قرار می‌گیرد.

محتوای کپی شده و بی‌کیفیت

به جای اینکار

محتوای با کیفیت تولید کنید، نه فقط برای گوگل. برای کاربرانتان. وقتی محتوای با کیفیت و منحصر به فرد تولید می‌کنید، محتوایی که نیاز کاربرانتان را رفع می‌کند و برای آنها ارزشمند است، آنها بیشتر به شما اعتماد می‌کنند، محتوای شما را با دیگران به اشتراک می‌گذراند و چی بهتر از این؟

3 - استفاده افراطی از کلمات کلیدی

گوگل دائما در حال آپدیت موتورهای جستجو خود می باشد و پس از آپدیت کلمات کلیدی، تکنیک استفاده افراطی از آن برای کلاه سیاه ها منقضی شد. موتورهای جستجو گوگل کاملا هوشمندانه عمل میکنند و به سادگی فریب کلمات کلیدی را نمیخورند. در این روش شما یک پیج  را با کلمات کلیدی خفه می‌کنید و اسپم‌وار کلمه کلیدی را در عنوان سئو وب سایت، متن، توضیحات متا، توضیحات تصاویر و تمام بخش‌ها پشت سر هم تکرار کنید. این کار شما به شدت به تجربۀ کاربرانتان لطمه می‌زند و مسلما محتوای شما نمی‌تواند به آنها کمک کند.

راهکار درست چیست؟

گوگل الگوریتم های مختلفی را ایجاد کرده است تا کسانی که قوانین را نقض میکنند جریمه کند. آخرین الگوریتم گوگل مرغ مگس خوار می باشد و وظیفه آن این است ، وبسایت هایی را که به صورت رگباری از کلمات کلیدی استفاده میکنند را هدف قرار گیرد. پس دقت کنید که هرگز با تکرار بیش از حد کلمه کلیدی نمیتوانید جایگاه محکمی برای خود ایجاد کنید. برای انتخاب کلمه کلیدی بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • از کلمات کلیدی طولانی (Long-tail Keywords) استفاده کنید.
  • از کلمات هم معنی، مترادف‌ها و هم خانواده‌ها استفاده کنید.
  • به جای استفاده از یک کلمۀ کلیدی، تمرکز خود را روی چند کلمه کلیدی بگذارید.

4 - ساختن مزرعۀ لینک

مزرعه لینک یعنی شما و گروهی از وبسایت های دیگر (ممکن است وبسایت هایی باشد که شما برای لینک سازی ایجاد کرده اید) مداما به یکدیگر بک لینک دهید. یک روش دیگر آن این است که شما با پرداخت پول به یک وبسایت به‌طور مصنوعی و غیرطبیعی Inbound Link دریافت می‌کنند. این کار سبب می شود تا در مدت زمان کمتر تعداد خیلی زیادی لینک برای خود ایجاد کنید و رتبه خود را افزایش دهید. لازم به ذکر است در آپدیت های اخیر گوگل به شدت با این موضوع مقابله شده است و از آنجایی که با این روش کیفیت لینک سازی به شدت کاهش می یابد سایت هایی که از این قبیل تکنیک بهرمند شوند به شدت توسط گوگل دستگیر و جریمه میشوند.

5 - خریدن لینک (Paid Links)

شاید فکر کنید خریدن لینک برای سئو و بهینه سازی سایت فواید زیادی داشته باشد. در این راه کار شما بسیار راحت هستید و فقط پول پرداخت میکنید و دیگر لازم نیست با تولید محتوا با کیفیت خود را به زحمت بیاندازید. دوم اینکه انکر تکست‌ها (که یکی از فاکتورهای مهم در سئو هستند) کاملا مرتبط و طبق سلیقۀ سفارش دهنده انتخاب می‌شوند. همین دو دلیل کافی است که بفهمید این تکنیک چگونه نتایج گوگل را دستکاری می‌کند و یکی از جدی‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود. آآآآآآما دقت کنید که گوگل مثل پلیس فتا حواسش به همممه چیز هست 😂😂😂.

به جای اینکارها

به سراغ سایت‌های پرسش و پاسخ و فروم‌های پربازدید بروید. مثلا اگر حوزۀ کار شما کودک است، یکی از بهترین فروم‌ها برای شما "نی نی سایت" است که بیش از هزاران مادر فعال در آن به بحث و گفتگو می‌پردازند. شما می‌توانید متناسب با سوالات کاربران لینک‌های وبسیاتتان را در جواب برای کاربران ارسال کنید. کلیک بر روی هر یک از آنها موجب ایجاد یک بک لینک برای یک سایت مرتبط با موضوع موردبحث می‌شود.

یک راه دیگر برای ساختن بک لینک با کیفیت و خوب فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است؛ به خصوص گوگل پلاس، توییتر، فیس بوک و لینکدین. که به راحتی می‌توانید لینک‌های سایت خود را با کاربران به اشتراک بگذارید و بک لینک بگیرید.

6 - مخفی کردن متن و لینک

در این روش شما به هدف بهینه سازی برای موتورهای جستجو یک متن یا لینک مشخصی را برای بازدیدکنندگان مخفی می‌کنید. برای اینکه با ابعاد مختلف و عجیب این تکنیک مواجه شوید، یکی از روش‌های متداول آن را به شما می‌گویم. یکی از روش‌های مخفی کردن متن این است که شما انبوهی از کلمات کلیدی هدف را در بک‌گراند سفید می‌نویسید، که کاربران نتوانند آنرا ببینند اما ربات‌های جستجوی گوگل بتوانند آنرا بخوانند.

به جای اینکار از روش‌های زیر استفاده کنید

اگر به دنبال بک لینک‌های معتبر هستید، می‌توانید از تکنیک پست مهمان استفاده کنید و یا سعی کنید بعضی سایت‌های مرتبط یا مکمل حوزه فعالیتتان را پیدا کنید و به تبادل لینک بپردازید. مثلا فرض کنید شما یک رستوران دارید، می‌توانید سایت‌هایی که مواد اولیه شما را می‌فروشند را پیدا کنید، آنها را معرفی کنید و به آنها لینک بدهید و در مقابل آنها هم شما را بشناسند و به شما لینک بدهند.

7 - مخفی کاری Cloaking

کلمه Cloaking به معنای مخفی کاری است. شاید برای شما هم جالب باشد که با جستجو این عبارت اولین موردی که گوگل برای شما نمایش می دهد تکنیک مخفی کاری در سئو است.پس نشان می دهد این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.در این روش فریبکارانه شما به صورت موذیانه یک محتوا را با URL به گوگل می دهید ودر عوض به کاربران محتوا با URL دیگری را نمایش می دهید. مانند مثالی که در بالا گفتیم برای عکس های سحر قریشی. شما در این روش گوگل را فریب می دهید اما چی عاید شما میشود؟ شما دراین روش مطلب نامربوط به کاربران خود نمایش می دهد و این یعنی زیر پا گذاشتن قوانین.

در حقیقت با این روش شما گوگل را فریب می‌دهید. اما هدفتان از این فریب دادن چیست؟ این که برای کلمات کلیدی هدف خود رنک بگیرید. در حقیقت در این روش شما یکی از مهم‌ترین قوانین گوگل را زیر پا می‌گذارید، چرا که به کاربران نتایج نامرتبط را نشان می‌دهید. هنگامی که گوگل متوجه این موضوع شود جریمه های بسیار سنگینی برای شما لحاظ میکند و به شدت جایگاه شما پایین می آورد.

 قرار دادن متن یا کلمات کلیدی در سئو کلاه سیاه

8 - قرار دادن متن یا کلمات کلیدی در صفحه

شما از کلمه کلیدی خاصی که می دانید کاربر بیشتر سرچ میکند در صفحه خود استفاده میکنید تا کاربر ترغیب شود وارد سایت شما بشود، اما در نهایت یک محتوای دیگر که ربطی به موضوع ندارد نمایش می دهید. به عنوان مثال شما در موتور جستجو سرچ میکنید خرید موبایل سامسونگ سایت اول برای شما خرید موبایل سامسونگ با قیمت ارزان نمایش می دهد پس از وارد شدن در آن سایت می بینید خدمات موبایل و یا ابزارهای دیگری برای معرفی قرار داده اند. این کار باعث می شود نرخ پرش سایت شما افزایش یابد و کاربران زیادی از سایت شما ناراضی باشند.

9 - کامنت‌های اسپم (Spam Comments)

اول از همه بهتر است دریابیم کامنت اسپم چیست؟ تاحالا شده در وبسایت خود و یا دیگر وبسایت ها قسمت نظرات سایت با یک لینک خالی مواجه شده باشید؟ لینکی که هیچ توضیحاتی ندارد؟ این لینک ها همان کامنت های اسپم می باشند. میتوان گفت این کار جزو بی فایده ترین تکنیک های سئو کلاه سیاه می باشد. چراکه بک لینک آن هم نوفالو است و تقریبا تاثیر بسیار کمی در سئو دارد. پس بیخود وقتتان را تلف نکنید.

دقت داشته باشید هر زمان که در سایت خود شاهد همچین کامنت هایی بودید حتما آن را پاک کنید، زیرا به منظور بک لینک گذاشته شده است و اگر از بررسی کامنت های خود غافل شوید ممکن است با حجم زیادی از این کامنت های اسپم مواجه شوید.

به جای اینکار

بهتر است زمینه هایی که به فعالیت شما نزدیک تر است پیدا کنید و مقالات آن ها را بررسی کنید سپس کامنت بگذارید اما بازهم میگویم صرفا گذاشتن یک لینک خالی درست نیست. شما باید کامنت مرتبط با آن مطلب بگذارید و کاربران را راهنمایی کنید که چرا باید لینک شما را باز کنند. همچنین افراط بیش از حد در این کار خوب نیست. چرا که گوگل افراط بیش از حد را دوست ندارد. اگر شما مرتبط و متناسب با سایت خود بتوانید کامنت هایی بگذارید کاربران بیشتری را به وبسایت خود جذب میکنید.

پس چگونه به جایگاه بالاتر در گوگل برسیم؟

سئو کلاه سفید با پایبندی به قوانین و مقررات گوگل و با روش‌های درست سئو وب سایت می‌توانید جایگاه خوبی در گوگل بدست آورید. البته که این روش‌ها یک شبه نیست و نیاز به زمان و انرژی دارد، اما وقتی گوگل به سایت شما اعتماد کرد و جایگاه خوبی بدست آوردید، دیگر به این راحتی‌ها جایگاه خود را از دست نمی‌دهید.

بدون شک برای بدست آوردن جایگاه مناسب داشتن محتوا بهینه و با کیفیت که برای کاربران آموزنده باشد اهمیت ویژه ای دارد. محتوایی مناسب است که بهترین پاسخ ها را به نیاز کاربران بدهد و مشکلات آن ها را حل کنید. مورد مهم بعدی استفاده کلمه کلیدی مناسب و بهینه است برای این منظور شما میتوانید از ابزار های گوگل مانند گوگل کیبرد پلنر، kwfinder و.... استفاده کنید. یادتان باشد داشتن محتوای خوب در لینک بیلدینگ شما نیز تاثیر بسزایی دارد، چرا که باعث میشود سایت های زیادی به محتوای شما لینک دهند.

قبل از شروع نوشتن محتوای با کیفیت باید به کدام یک از المان‌های سایت توجه کنیم؟

قبل از هر چیز به این سه نکته اساسی در مورد سایت خود دقت کنید.

  • سرعت سایت شما مناسب باشد.
  • امنیت سایتتان خوب باشد.
  • چیدمان سایتتان به بهترین شکل، کاربر را هدایت کند

در سال 2018 گوگل به طور رسمی اعلام کرد که تمام سایت‌ها و صفحاتی که سرعت لود شدن آنها پایین است را جریمه می‌کند. (به خصوصی در نسخۀ موبایل) چراکه بیشتر کاربران تحمل کند بودن سایت را ندارند و کندی سایت کلافه‌شان می‌کند و حتما با چیزهایی که تا الان گفتم فهمیده‌اید که گوگل چقدر رضایت کاربران برایش اهمیت دارد. بنابراین باشد که در گوگل رستگار شوید 😂.

کلام آخر

در دنیای سئو هیچوقت سیاه نباشید. استفاده از تکنیک های سئو سیاه ریسک بالایی دارد و ارزش آن را ندارد برای رسیدن به جایگاه بالا با جریمه های سنگین گوگل روبرو شوید. این روش ها غیرقانونی می باشد و دیر یا زود گوگل آن ها را شناسایی می کند و رنک سایت شما را به شدت پایین می آورد. حتی اگر دست از تخلف بر ندارید گوگل شما را از نتایج برای همیشه حذف می کند.

سعی کنید این ضرب المثل قدیمی که مادربزرگ هایمان برایمان میگفتند را فراموش نکنید: آسه برو آسه بیا تا گربه شاخت نزنه.

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن