Behavior در گوگل آنالیتیکس وآموزش جامع تحلیل رفتار کاربر

زمان مطالعه: 10 دقیقه

تعداد بازدید: 249

ابزارهای گوگل

Behavior در گوگل آنالیتیکس وآموزش جامع تحلیل رفتار کاربر

نویسنده: saharazokh
2020-06-28 19:08:29

امروز قصد داریم تحلیل رفتار کاربران در گوگل آنالیتیکس را به صورت جامع توضیح دهیم. رفتار کاربران یا همان behavior یکی از مهمترین بخش های گوگل آنالیتیکس می باشد که بدون تسلط به آن نمی توان تحلیل درستی از اطلاعاتی که گوگل آنالیتیکس به شما میدهد داشته باشید.

در هر کسب و کار مهم ترین قسمت شناخت کاربران و ایجاد تجربه خوشایند برای آن ها می باشد. برای انجام این کار باید مخاطبین خود را به خوبی بشناسید و علاقمندی های آنان را دنبال کنید و بر اساس این اطلاعات استراتژی های مناسبی برای کسب و کار خود طراحی کنید. یکی از راه های شناخت کاربران بررسی رفتار آن ها در تعامل با وب سایت یک کسب و کار است.

شاید برای شما هم جالب باشه که بدونین بازدیدکنندگان سایت شما چه مسیری را در وبلاگتان دنبال میکنند و چطور با محتوای شما تعامل برقرار میکنند. استفاده از گزارش رفتار کاربران در گوگل آنالیتیکس سبب میشود با بهینه کردن سایت و سئو محتوای خود این تعامل را با کاربرانتان بیشتر کنید و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید. اگر شما هم دوست دارید بدونین کاربرانتان چطور از وب سایت شما استفاده میکنند و از کدام محتوای شما بیشتر لذت میبرند با تیکوهمراه باشین تا در این پست بررسی کنیم که چطور گزارشات رفتاری گوگل آنالیتیکس میتونه بهتون کمک کنه به اطلاعات مفیدی در رابطه با کاربرانتون دست پیدا کنین و براساس این اطلاعات میزان بهره وری و تعاملات کاربران سایتتان را افزایش بدهید.

اهمیت Behavior در گوگل آنالیتیکس

در مقالات قبلی درمورد قسمت های مختلف گوگل آنالیتیکس صحبت کردیم که هر کدام برای بررسی چه موردی در سایت است. گزارش تحلیل رفتار کاربر یا Behavior نیز یکی از 5 بخش اصلی دراین گزارشات میباشد و مانند سایر گزارشات اهمیت بسازیی دارد.همانطور که در ابتدا گفتیم شما با کمک این گزارش میتوانید رفتار کاربرانی که وارد وبسایت شما میشوند را بررسی کنید و دریابید کاربرانتان کدام محتواهای شما را بیشتر پسند میکنند.ازاین رو شما میتوانید محتوای دیگر سایت خود را بر اساس نوع کاربرانتان بهینه کنید و نرخ بازگشت کاربران به سایتتان را افزایش دهید. مواردی که میتوانید در این گزارش بدست آورید عبارتند از:

  • کاربران از کدام صفحات شما بازدید کردند
  • کاربران در هر صفحه چه مقدار وقت گذاشتند
  • نرخ ریزش چقدر بوده است
  • چند درصد از کاربران فقط با دیدن یک صفحه از سایت خارج شدن
  • در هر بازدید چند صفحه دیده شده و …

گزارش تحلیل رفتار کاربران گوگل آنالیتیکس شامل 8 بخش کلی میشود که در ادامه به بررسی جامع تمامی این بخش ها میپردازیم.

Overview یا نگاه کلی

Overview یا نگاه کلی

همانند گزارش های دیگر، تحلیل کاربران نیز دارای دید کلی می باشد و شما میتوانید در آن تمام گزارش های مربوط به تحلیل کاربران را به صورت کلی بررسی کنید. مواردی از قبیل این که کاربران کدام صفحات را بازدید کرده اند و نرخ پرش آن ها چقدر بوده است و همچنین در این قسمت میتوانید بررسی کنید کاربران چقدر با محتوای شما تعامل داشته اند.

Behavior Flow یا جریان رفتار کاربران در Behavior در گوگل آنالیتیکس

این قسمت به شما رفتار مخاطبینتان را نمایش می دهد و شما میتوانید ببینید کاربران ابتدا چه مطالبی را بررسی کرده اند و سپس به کدام صفحات رفته اند. از این رو می توانید دریابید کدام مطالب بر روی سایت شما برای کاربران جذاب تر بوده است. وقتی وارد این صفحه میشوید در ابتدا نمودار هایی را به صورت شبکه ای به شما نمایش می دهد و به صورت پیش فرض لندیگ پیج شما را نشان می دهد که کاربران از روی صفحه لندینگ شما وارد کدام صفحات دیگر شده اند. این قسمت از گوگل آنالیتیکس برای وبمستران اهمیت و جذابیت زیادی دارد. برای دیدن ارتباط بین صفحات کافی است بر روی starting page کلیک کرده و عبارت highlight traffic through here را کلیک کنید تا ارتباط کاربر با صفحات دیگر را به دست آورید.

Site content یا محتوای سایت

میتوان گفت این بخش از گزارش Behavior مهم ترین قسمت از پنل گوگل آنالیتیکس است. شما میتوانید در این بخش متوجه شوید که ارتباط کاربران با محتوای سایت شما به چه صورت بوده است. در این قسمت از گوگل آنالیتیکس شما میتوانید مواردی از جمله: بررسی پربازدید ترین صفحات سایت خود ، بررسی مدت زمان حضور کاربران در سایت ،میانگین نرخ پرش و همچنین بررسی میزان درآمد از هر صفحه سایت خود را میتوانید از این طریق انجام دهید. همچنین در این قسمت عبارات دیگری نیز وجود دارد که هر یک بیانگر موضوع جدیدی است که در ادامه به توضیح آن ها میپردازیم.

در قسمت Content Drilldown می‌توانید رفتار کاربران را به تفکیک هر دامنه مشاهده کنید. جدولی در پایین صفحه وجود دارد که میزان تعامل کاربران با هر دامنه یا هر دسته را نشان می‌دهد.

در قسمت Landing Pages صفحات لندینگ بررسی می‌شوند. در جدول این بخش، میزان ترافیک صفحات لندینگ، رفتار کاربران در این صفحه و وضعیت اهداف را می‌توانید مشاهده کنید.

در قسمت Exit Pages میزان خروج کاربران از صفحات نمایش داده می‌شود

سرعت سایت (site speed) در گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس

یکی از مواردی کاربران از وبسایتی خوششان می آید و لذت می برند، سرعت آن است. داشتن سایتی با سرعت لود بالا یکی از عوامل مهم در ایجاد تجربه کاربری خوشایند می باشد. کاربران به هیچ عنوان از وبلاگ هایی که محتوا آن ها به کندی لود میشود و نصفه باز میشود خوششان نمی آید و به سرعت آن را ترک میکنند و این کار سبب افزایش نرخ پرش سایت شما میشود. شما در این بخش از گزارشات گوگل آنالیتیکیس می توانید فاکتورهای مهم سرعت سایت خود را بررسی کنید و برای بهبود سرعت آن تلاش کنید. در قسمت Overview یا نگاه کلی شما میتوانید سرعت بارگذاری سایت در مرورگرهای مختلف را ببینید و بررسی کنید. در قسمت Page Timings میانگین سرعت لود صفحات مختلف سایت را مشاهده می‌کنید. و همچنین شما میتوانید در قسمت Speed Suggestion گوگل پیشنهادهایی برای بهبود سرعت سایت ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

سرعت سایت (site speed) در گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس
  1. زمان بارگذاری متوسط صفحه (Avg. Page Load Time (sec))
  2. زمان میانگین ریدایرکت شدن صفحه (Avg. Redirection Time (sec))
  3. زمان متوسط پیدا شدن دامنه (Avg. Domain Lookup Time (sec))
  4. متوسط زمانی اتصال به سرور (Avg. Server Connection Time (sec))
  5. متوسط زمانی پاسخ سرور (Avg. Server Response Time (sec))
  6. متوسط زمانی دانلود (Avg. Page Download Time (sec))

جستجوی سایت (Site Search) در Behavior در گوگل آنالیتیکس

با اتصال Google analytics به وب سایت خود میتوانید با کمک گرفتن از جستجوی سایت گوگل آنالیتیکس به راحتی دریابید که کاربران شما چه چیزهایی را در سایتتان جست و جو میکنند و هنگام جست و جو چه صفحاتی برای آن ها نمایش داده میشود. برای استفاده از این بخش باید آن را در قسمت ادمین فعال کرده باشید زیرا به صورت پیش فرض این قسمت غیر فعال است. استفاده از این بخش میتواند بسیار مفید باشد زیرا با داده های این قسمت می توانید ببینید کاربران در سایت شما به دنبال چه مباحثی میگردند. پس از به دست آوردن علاقه کاربران خود میتوانید مطالب در حوزه های مورد علاقه آن ها بیشتر کنید. و همچنین میتوانید از این طریق ساختار لینک سازی داخلی خود را بهبود ببخشید.

جستجوی سایت (Site Search)

در قسمت نگاه کلی در یک نمودار به شما تعداد دوره های ثبت شده با هر جستجو را نشان می دهد و در کادر پایین آن موارد زیر نمایش داده می شود:

Sessions with Search : تعداد دوره‌های ثبت شده با هر جستجو

Total Unique Searches : زمان کلی مربوط به جستجوها

Results Pageviews / Search : نتایج و بازدید صفحات مربوط به هر جستجو

Search Exits : جستجوهای خروجی

البته این قسمت را باید در بخش Admin فعال کنید و به صورت پیشفرض غیر فعال است.

Events یا رویدادهای گوگل آنالیتیکس

در مقاله صفر تا صد ایجاد event در گوگل آنالیتیکس به شما آموزش دادیم که ایونت چیست و چگونه میتوان آن را ایجاد کرد. ایونت ها تعاملاتی هستند که شما قصد بررسی و اندازه گیری آن ها را دارید. شما در رویداد ها میتوانید مشخص کنید با کلیک کردن کاربر بر روی یک گزینه، ایونتی در گوگل آنالیتیک ثبت شود تا بتوانید با این کار کلیک های انجام شده بر روی آن ها را بررسی کنید. همینطور می توانید صفحاتی که در آن رویدادهای شما انجام شده است را مشاهده کنید.همانطور که در مقاله تعریف event در گوگل آنالیتیکس گفتیم، برای ایجاد این ایونت ها دو روش دستی و استفاده از گوگل تگ منیجر می باشد.

بخش Publisher از گزارش Behavior در گوگل آنالیتیکس:

این بخش داده‌هایی در مورد روش کسب درامد سایت فراهم می‌کند. داده‌هایی در مورد تبلیغات کلیکی و تبادل تبلیغ و … . برای استفاده از این قسمت باید به ابزار گوگل ادسنس یا گوگل ادچنج متصل شده باشید.

Experiments یا آزمایش‌ها در Behavior در گوگل آنالیتیکس

خب به آخرین قسمت از گزارش behavior در گوگل آنالیتیکس رسیدیم. همانطور که از نام آن پیداست این قسمت برای بررسی نتایج آزمایش هاست. چه آزمایشی؟ آزمایش تغییراتی که بر روی یک صفحه در سایت خود ایجاد کرده اید. شما میتوانید نتیجه تغییرات ایجاد کرده بر روی سایت خود را از این قسمت بررسی کنید.

سخن پایانی

با یکی دیگر از سری مقالات آموزشی گوگل آنالیتیکس همراه شما بودیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما هم اگر ازاین مقاله خوشتون اومد تو قسمت کامنت ها نظرتون رو برامون بنویسید.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن