راهنمای کامل گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس و هر آنچه که باید بدانید...

زمان مطالعه: 6 دقیقه

تعداد بازدید: 278

ابزارهای گوگل

راهنمای کامل گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس و هر آنچه که باید بدانید...

نویسنده: saharazokh
2020-06-21 13:00:37

در مقاله های قبلی در مورد اهمیت آنالیز سایت صحبت کردیم و در این بین مهم ترین ابزار برای این کار را نیز معرفی کردیم. گوگل آنالیتیکس یکی از ابزار کاربردی و رایگان گوگل می باشد که توسط آن می توانید سایت خود را به راحتی آب خوردن بررسی و آنالیز کنید. در مقالات قبلی در مورد تحلیل گزارشات گوگل آنالیتیکس صحبت کردیم و نحوه خواندن و تجزیه کردن آن را به شما آموزش دادیم. امروز در تیکو در خدمت شما هستیم با یک آموزش دیگه در مورد نحوه بررسی گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس پس با ما همراه باشید.

مواردی که در این مطلب به آن میپردازیم:

  1. Audience در گوگل آنالیتیکس چیست؟
  2. پیش نمایش (Overview)  در Audience
  3. Cohort Analysis  در Audience
  4. User Explorer در Audience
  5. اطلاعات جمعیت‌ شناختی (Demographics) 

Audience در گوگل آنالیتیکس چیست؟

گزارش Audience در گوگل آنالیتیکس برای وبمسترها و کسانی که دارای وبسایت هستند جذابیت بسیاری دارد. آن‌ها از طریق این گزارش می‌توانند مخاطبان خود را بشناسند و این شناخت را در سیاست‌گذاری‌های خود به کار ببرند. قسمت Audience در گوگل آنالیتیکس یکی از بخش های مهم و تاثیر گذار برای خیلی از مدیران وب سایت ها می باشد زیرا، بیشتر گزارش های این قسمت را برای تحلیل رفتار کاربران سایت استفاده میکنند. این بخش آمارهای دقیق و جالبی را از مخاطبین شما در اختیارتان قرار می دهد که میتواند برای دیجیتال مارکتینگ شما نیز مفید و تاثیر گذار باشد. اگر شما هم دوست دارید کار با این ابزار را یاد بگیرید این مطلب را از دست ندهید.

اگر تا الان استفاده از گوگل آنالیتیکس را شروع نکردید پیشنهاد میکنم مطلب مفید گوگل آنالیتیکس چیست؟ را مطالعه کنید.

Audience در گوگل آنالیتیکس

پیش نمایش (Overview)  در Audience

مانند تمام گزارش های دیگر این قسمت نیز اطلاعات کلی درباره ی کاربرانتان ارائه می دهد و شما می توانید گزارش ها را در بازه های زمانی مختلف مشاهده کنید. در Audience شما میتوانید با انتخاب Compare To گزارش ها را در دو بازه زمانی مشخص برای مقایسه انتخاب کنید. گزینه  Add Segment در قسمت Audience ترافیک ورودی مورد نظر سایت شما را تعیین میکند. به عنوان مثال با انتخاب گزینه Mobile and Tablet Traffic کاربران موبایلی و کاربران که با تبلت در بازه زمانی مشخص وارد سایت شما شده اند را می توانید روی نمودار مشاهده کنید.همچنین نمودار گزارش هاقابلیت تنظیم بر روی هفته، ماه یا حتی ساعت را دارد. در سمت راست پنل آنالیتیکس نمودار دایره شکلی وجود دارد که با رنگ سبز و آبی نمایش داده میشود و در آن میزان کاربران بازگشتی یا به عبارتی کاربران وفادار به سایت شما را نمایش می دهد. هرچه این میزان بیشتر باشد نشان می دهد سایت شما مفید و تاثیر گذارتر بوده است.

Overview در Audience

در وسط صفحه نمودارهای کوچکی قرار دارد که یکی از آن ها Sessions می باشد. دوره یا Sessions به معنی فعال بودن کاربر در سایت شما می باشد. دوره ها تاریخ انقضاء دارند و معمولا مدت زمان آن 30 دقیقه می باشد. یعنی اگر یک کاربر وارد سایت شما شود و بعد از آن خارج شود و مجدد بعد از 30 دقیقه وارد سایت شود برای آن یک دوره جدید ثبت میشود. گزینه های دیگری نیز در این صفحه قرار دارد مانند user که تعداد کل کاربران موجود در سایت شما را نمایش می دهد یعنی آی پی یکتا. مورد دیگر عبارت new user میباشد و تعداد کاربرانی که به تازگی وارد سایت شما شده اند را نمایش می دهد. Number of Sessions per User به شما تعداد بازدید ها یا دوره های ایجاد شده به ازای هر کاربر را نمایش می دهد. Pageviews نمایانگر تعداد کل صفحاتی می باشد که توسط کاربران دیده شده اند. Pages / Session به شما میانگین صفحات دیده شده توسط کاربران را نشان می دهد. Avg. SessionDuration به معنی میانگین ماندگاری کاربران در سایت می باشد. Bounce Rate نرخ خروج کاربران از سایت شما را نشان می دهد.

کاربران فعال (Active Users) : پس از پیش نمایش نوبت به کاربران فعال میرسد.که همانطور که از نام آن پیداست می توانید کاربران فعال سایت خود را در بازه های زمانی مختلف بررسی کنید و همچنین میتوانید میزان کاربران سایت خود را از 1 روز تا 28 روز در روز های مختلف مقایسه کنید.

ارزش کاربران جذب شده (Lifetime Value) : ارزش کاربران جذب شده یعنی چی؟ یعنی ارزش مادی هر کاربر در 90 روز گذشته پس از اولین جذب. این بازه زمانی قابل انتخاب و تغییر میباشد. این قسمت همیشه به صورت پیش فرض بر روی اولین گزینه یعنی Revenue Per User می باشد. با استفاده از این قسمت در گوگل آنالیتیکس میتوانید ترافیک ورودی از کانال های مختلف را هم بررسی کنید.از طریق بخش کانال های ورودی کاربران می توانید ببینید چه کانال هایی کاربران با ارزشی را به سایتتان ارسال کرده اند.

Cohort Analysis درAudience

برای بررسی میزان موفقیت در جذب کاربران این بخش از گوگل آنالیتیکس را باید بررسی کنید و به صورت پیش فرض متریک اصلی این قسمت بر روی User Retention است و به معنی حفظ کاربر می باشد. نمودار موجود در صفحه نمایانگر این است که مثلا از روز اولی که کاربران وارد سایت شما شده اند تا 7 روز بعد از اولین ورود چه تعداد از آن ها کاربران سایت شما شده اند و دوباره به سایت شما بازگشته اند. به این قسمت تحلیل هم گروهی نیز میگویند. منظور از تحلیل هم گروهی ،گروهی از کاربران است که دارای یک خصیصه مشترک میباشند و این خصیصه توسط نوع هم گروهی شما تعریف می شود. Cohort Type پیش فرض بر روی گزینه acquisition date می باشد و به معنی تاریخ اکتساب است. پس از انتخاب متریک تمام کاربرانی که تاریخ اکتساب آن ها یکسان است متعلق به یک هم گروه می باشند و این به شما این اجازه را می دهد متوجه شوید چه اتفاقی با گذشت زمان برای این گروه رخ می دهد. بررسی این قسمت برای اهداف تجاری شما بسیار کاربردی می باشد و ارزش وقت گذاشتن دارد.

User Explorer در گزارش Audience گوگل آنالیتیکس

یوزر اکسپلورر Google Analytics مربوط به اطلاعات تک تک افرادی می شود که به سایت شما سر زده اند. گوگل آنالیتیکس آی پی افراد را در اختیار شما قرار می دهد و شما با داشتن آی پی ها می توانید نکات مختلفی را از این قسمت استخراج کنید.به عنوان مثال با باز کردن یکی از آی پی ها میتوانید متوجه شوید کاربر شما کدام مطالب سایت شما را بررسی کرده است و چندبار به سایت شما سر زده ، نرخ پرش آن و مدت زمانی که در سایت مانده است را برای شما نمایش می دهد. قسمت User Explorer در گزارش Audience گوگل آنالیتیکس برای هر کاربر فعال سایت شما یک آیدی در نظر گرفته است که با کلیک روی آن می توانید به اطلاعات کاملی در مورد هر کاربر دسترسی داشته باشید.

اطلاعات جمعیت‌ شناختی (Demographics) در گزارش Audience گوگل آنالیتیکس

همانطور که از نام آن پیداست اطلاعات مخاطبان سایتتان را به لحاظ جمعیت شناختی میتوانید به دست آورید.اطلاعاتی که شما میتوانید از این قسمت به دست آورید جنسیت کاربران خود و میانگین سنی آن هاست. قسمت اطلاعات جمعیت شناختی برای ساخت پرسونای مخاطب شما میتواند بسیار مفید واقع شود، زیرا شما میتوانید سایت خود بر اساس اینکه کاربران شما چه سنی دارند و جنسیت آن ها چیست بهینه تر کنید.

علاقه مندی ها (Interests) 

قسمت جمعیت شناختی گزارش Audience گوگل آنالیتیکس شما میتوانید علاقمندی های کاربران خود را نیز مشاهده کنید که کاربران شما بیشتر به چه موضوعاتی علاقمند هستند و یا به چه محصولاتی از سایت شما بیشتر علاقه دارند. این قسمت میتواند به شما کمک کند تا محتوای مورد علاقه کاربران خود را تقویت کنید.

اطلاعات جغرافیایی (Geo) 

شما در اطلاعات چغرافیایی گزارش Audience گوگل آنالیتیکس می توانید اطلاعاتی در مورد شهر یا کشور کاربرانی که به سایت شما وارد می شوند را به دست آورید.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

اردلان شایسته
2020-06-22 13:09:23 پاسخ دادن

سلام محتوای کامل و جامعی بود فقط یک سوال داشتم ازتون، امکانش هست فیلم دقیق کار کردن با آنالیتیکس رو بذارید؟

saharazokh
2020-06-28 13:01:40

سلام دوست عزیز به زودی پکیج آموزش مجازی گوگل آنالیتیکس آماده میشه وشما میتونید از فیلم های مجازی ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن