برای سئو وب سایت تجارت الکترونیک چه دامنه ای مناسب است؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

تعداد بازدید: 396

سئو و بهینه سازی سایت

برای سئو وب سایت تجارت الکترونیک چه دامنه ای مناسب است؟

نویسنده: bozorgnia
2020-05-16 21:32:31

برای وب سایت تجارت الکترونیکی چه دامنه ای مناسب است؟ برای راه اندازی تجارت الکترونیک خود در بستر وب به چه دامنه ای نیاز دارید؟ در این مقاله قصد داریم تا این موضوع را بررسی کرده و به ان پاسخ قابل قبولی بدهیم.

براساس سناریویی که طراحی کرده اید که در زمان مناسب اجرا خواهد شد، انتخاب دامنه اصلی برای وب سایت تجارت الکترونی شما، منطقی ترین انتخاب به نظر می رسد اما همیشه این گونه نیست و استثنا هایی نیز وجود دارد. وب سایت های تجارت الکترونیکی همیشه این گونه استارت نمی خورند. گاهی به صورت سایت های غیر فروشگاهی هستند.

همان طور که در حال حاضر، روزانه رفتار مصرف کننده به سمت خرید آنلاین هرچه بیشتر، پیش می رود، خصوصا در شرایط همه گیر کنونی، بیزینس های سنتی نیز به سمت فروش آنلاین تمایل پیدا می کنند. این مقاله مختص تیم های مارکتینگ و بیزینس هایی است که در این شرایط قرار دارند.

کوچ کردن از سایت های غیر فروشگاهی به سایت های فروشگاهی در نگاه اول متخصصان سئو را با چالش مواجه می کند. چالش اینکه آیا بایستی وب سایت های تجارت الکترونیکی خود را بر روی دامنه اصلی پیاده کنند و یا بر روی ساب دامنه ها. پاسخ به این چالش در نگاه اول بسیار مشخص و واضح به نظر می رسد اما، مانند  بسیاری از مباحث دیگر در زمینه سئو، خیلی سریع پیچیده می شود.

مفاد وب سایت تجارت الکترونیکی خود را تعریف کنید.

وب سایت  های تجارت الکترونیکی تنها برای یک هدف طراحی می شوند، آن هم فروش است. بنابراین در نگاه اول، این قسمت به خوبی خلاصه می شود.

اما کانتکس یا متن مهم ترین چیز برای عملکرد وب سایت، کوچ و یا تشخیص است. برخی از وب سایت ها، به صورت فروشگاهی از ابتدا طراحی می شوند، در این مواقع دامنه اصلی بایستی مورد استفاده قرار بگیرد.

اما در مواقعی که وب سایت غیر فروشگاهی باشد، جهش به سمت تجارت الکترونیکی، داستان دیگری دارد. به عنوان مثال، چنانچه وب سایت غیر فروشگاهی شما در حال حاضر، رنکینگ ارگانیک بسیار خوبی داشته باشد، شما حتما مایلید تا کشش مشتریان به سمت سایت را هم چنان پا برجا نگه دارید. برای وب سایت های تجارت الکترونیک، فروش محصولات هم زمان با حفظ محتوای آنها بر روی سایت کار دشواری است. این کار در واقع مربوط به سایت های غیر فروشگاهی می شود.

در نتیجه، بسیاری از وب سایت هایی که شروع به فروش آنلاین می کنند، بعد  از مدتی که در بیزینس هستند، تصمیم می گیرند که بر روی ساب دامنه کوچ کنند.

اما کدام یک بهتر است؟ چه چیزی برای کاربران شما بهتر است؟چه چیزی برای وب سایت تجارت الکترونیکی شما بهتر است؟ همه را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. با تیکو همراه باشید.

ساب دامنه می تواند کدها را جدا کند

شما هنگامی که در گوگل سرچ می کنید که آیا برای سئو سایت تجارت الکترونیک، دامنه اصلی مناسب است یا ساب دامنه؛ با تعداد زیادی منابع در این زمینه مواجه می شوید که به صورت کلی دامنه اصلی یا در برخی ساب دامنه را پیشنهاد می دهند. اما تجارت الکترونیک، نیاز به توجهات خاصی دارد.

به عنوان مثال، جدا از بحث رتبه بندی، وب سایتهای تجارت الکترونیک، نیازهای متفاوتی دارند و از مواردی استفاده می کنند که توسعه دهندگان باید برای زنده ماندن از آن استفاده کنند.

وب سایت های فروشگاهی بایستی به سبد خرید داخلی، امنیت SSL اضافی، پردازش کارت اعتباری و هم زمان بسیاری از دیگر تنظیمات یونیک و منحصر به فرد مجهز باشند.  

خریداران بیزینس های جدید نیاز به آگاه سازی نسبت به برند دارند.

اگر شما یک بیزینس جدید باشید، وب سایت غیر فروشگاهی شما در حال حاضر شامل محتوا و اطلاعاتی است که کاربران با خواندن و مطالعه آنها با خدمات و محصولات شما آشنا می شوند، به شما اعتماد می کنند و نسبت به خرید تمایل پیدا می کنند. اما وب سایت فروشگاهی شما شاید به اندازه کافی مشتریان بالقوه شما را برای خرید از شما در مقایسه با رقبای شما، متقاعد نکند.

اگر وب سایت حال حاضر شما، در جذب مشتریان بالقوه به خوبی عمل می کند، شاید شما تمایل داشته باشید که آن را مانند گذشته هدایت کنید و تجارت الکترونیک جدید خود را بر روی ساب دامنه ایجاد نمایید.

تجارت الکترونیک اینترنشنال

ساب دامنه ها از خرید اینترنشنال حمایت می کند.

استفاده از ساب دامنه در مواقعی که قصد فروش به صورت اینترنشنال دارید، انتخاب بهتری محسوب می شود.  به عنوان مثال، دامنه شما ممکن است به دامنه های سطح کشور و یا ساب دامنه ها تقسیم شده باشد.

ری دایرکت ها، با ملاحظات زیاد و پیچیده در سئو و مولفه هایی مانند محتوای منحصر به فرد، ترجمه، تگ hreflang که ماه ها تنظیم و راه اندازی آن به طول می انجامد، می تواند انجام پذیرد.

در این مواقع، هدایت تجارت الکترونیک به سمت ماشینی که کاربر توسط لوکیشن و واحد پول از فیلتری عبور کند، از نظر سئو بسیار ساده تر و منطقی تر خواهد بود تا اینکه تجارت الکترونیک را به هر  وب سایت  کشور بین المللی به طور جدا گانه متصل کرد.

همان طور که میبینید ایجاد هر یک از شرایط با توجه به وب سایت و موقعیتی که در آن قرار دارید، متفاوت است. بیایید به قسمت سئو این ماجرا کمی عمیق تر نگاه کنیم.

ازمایش سئو وب سایت تجارت الکترونیک در ساب دامنه و دامنه اصلی

در حوزه سئو، همیشه بهترین روش حفظ تمامی صفحات مهم و محتوا ها در زیر یک چتر بوده است. مگر اینکه شما برای هر مارکت یک ساب دامنه خیلی خوب ایجاد کرده باشید. گوگل همیشه رفتاری متفاوت با ساب دامنه در مقایسه با دامنه اصلی دارد. البته بحث های بسیاری در این زمینه وجود دارد.

اگر شما در حال حاضر دارای ساب دامنه باشید، به طور معمول میبینید که ترافیکی از این ساب دامنه به دامنه اصلی ورود می کند.

دامنه اصلی را محکم بچسبید.

با پیوند سایت اصلی و فروشگاه تان با یکدیگر بر روی دامنه اصلی، هم زمان از قدرت سایت و محتوای تازه ای که محصولات تجارت الکترونیکی جدید بر روی سایت می آورند، به طور هم زمان نفع می برید.

چنانچه سایت اصلی شما دارای ترافیک اورگانیک است، فروشگاه تازه ایجاد شده می تواند شانس بهتری برای عملکرد و استفاده از قدرت سایت و دامنه اصلی داشته باشد.

به طور هم زمان، همانطور که فروشگاه شما وسعت می گیرد، صفحات سایت غیر فروشگاهی شما در نظر گوگل رتبه بهتری پیدا می کند چرا که محتوای تازه به Index بیشتر سایت منجر می شود.

البته همه ی این موارد منوط به این است که، وب سایت فروشگاهی شما به درستی تنظیم شده باشد، برای موتور های جستجو با سلسله مراتب درستی بهینه شده باشد و محصولات هرگز تکراری نباشند و این لیست هم چنان ادامه دارد.

براساس تحقیق موردی که توسط PinkCakeBox انجام شده است، هنگامی که بلاگ را از ساب دامنه به ساب فولدر  انتقال می دهند، با افزایش 40 درصدی ترافیک اورگانیک مواجه می شوند.

در تحقیقی دیگر با انتقال بلاگ از ساب فولدر به ساب دامنه با کاهش 47 درصدی ترافیک اورگانیک مواجه شدند. اما قطعا بلاگ با وب سایت تجارت الکترونیکی متفاوت است.

به عنوان مثال شما بایستی  در نظر بگیرید که آیا فایده دامنه اصلی در مقابل ریسک داشتن هزاران محصول که سرعت سایت را پایین می اورد و عملکرد سئو حال حاضر وب سایت تان را دچار مشکل می کند، بیشتر است یا خیر.

هنگامی که در سئو مشکلی به وجود می آید، مثلا یک محصول بر روی سایت تکرار می شود، عملکرد کلی سایت نیز دستخوش تغییر می شود. اما چگونه؟

هنگامی که این سوال در Webmasters Stack Exchange پرسیده شد، بسیاری از حاضران پاسخ دادند:

موتورهای جستجو ساب دامنه ها را به عنوان یک سایت جدید در نظر می گیرند و در نتیجه همگام سازی ساب دامنه با دامنه اصلی کار بسیار دشواری است. ایجاد ماژول های تجارت الکترونیک، بر روی دامنه اصلی به شما این امکان را می دهد که سئو سایت خود را به راحتی بهبود بخشید. شما کمپانی های بزرگی را میبینید که ماژول های تجارت الکترونیک خود را بر روی دامنه اصلی پیاده سازی کرده اند.

پاسخی که در این جمع داده شد، راهنمایی روشنی برای حفظ صفحات مختلف وب سایت در زیر یک سقف است و این کار را بسیاری از کمپانی های بزرگ انجام می دهند. به عنوان مثال برند Nike محصولات خود را بر روی دامنه اصلی می فروشد.

تجارت الکترونیک موفق

فروشگاه 1-800 که در ابتدا تنها از طریق تلفن به مشتریان خود گل می فروخت نیز، تجارت الکترونیک خود را بر روی دامنه اصلی راه اندازی کرده است. مثال دیگر از این کمپایی ها قطعا شرکت Walmart خواهد بود.

سایت Amazon که قطعا همه آن را به عنوان یک سایت تجارت الکترونیکی بر روی دامنه اصلی می شناسند( در صورتی که انها با سایت فروشگاهی شروع کردند)، انها به استفاده از ساب دامنه ها برای بازی با مسیرهای جهت یابی و محصولات پیشنهادی همراه با Cookies کاربر، مشهور هستند.

بنابراین، چنانچه مایل اید تست های زیادی بر روی کاربر در تجارت الکترونیکی خود انجام دهید، داشتن ساب دامنه به شما اجازه می دهد تا به راحتی آن را انجام دهید بدون اینکه UI کاربر را در سایت غیر فروشگاهی خود دستخوش تغییر کنید.

به عنوان مثال داروخانه Drug Mart در کانادا مثال بسیار خوبی در زمینه فروش محصولات زیبایی بر روی ساب دامنه است.

در مورد بیزینس های نیچ مانند رستوران ها، لینک دادن به یک ماشین تراکنش یا سفارش که برای وب سایت طراحی شده است، رفتار معقول تر و کم هزینه تری به نظر می رسد.

چه زمانی از دامنه اصلی در تجارت الکترونیک استفاده کنیم؟

از دامنه اصلی و بارگزاری محتوا بر روی ساب فولدر ها تا جایی که می توانید استفاده کنید. این بهترین سناریو است و مزایای بسیاری دارد. فواید ان پیشتر در این مقاله ذکر شد اما یک دلیل دیگر نیز وجود دارد، آن هم ردیابی و تجزیه و تحلیل است.

داشتن تمامی محتواها بر روی یک دامنه به مارکترها اجازه می دهد تا تجزیه و تحلیل بهتری از سایت و عملکردتان داشته باشند. مطابق با سناریو و طرحی که برای پیاده سازی در نظر دارید، استفاده از دامنه اصلی بهترین گزینه خواهد بود. اما در مواردی استثناهایی هم وجود دارد.

چه زمانی از ساب دامنه در تجارت الکترونیک استفاده کنیم؟

  • از ساب دامنه برای میزبانی محصولات و خدماتی که مایل به فروش هستید استفاده کنید اگر:
  • وب سایت بسیار خوش ساختی دارید که رنکینگ اورگانیک بسیار خوبی دارد که مایل به حفظ آن هستید. اگر تیم تجارت الکترونیک شما کم تجربه هستند حتما از ساب دامنه استفاده کنید. در این صورت چنانچه مشکلی برای تجارت الکترونیک شما پیش بیاید، اتفاقی برای وب سایت اصلی شما نمی افتد.
  • چنانچه دارای تعدادی از وب سایت ها هستید که مناطق مختلف، زبان های مختلف و تگ های hreflang مختلفی را پوشش می دهد، از ساب دامنه برای تجارت الکترونیک خود استفاده کنید. همه ی مناطق مختلف خود را به یک ماشین تجارت الکترونیک متصل کنید و سپس ماشین تجارت الکترونیک را جداگانه به هر منطقه وب سایت متصل کنید.
  • چنانچه مایل هستید تست های زیادی بر روی کاربران انجام دهید. درست مانند سایت آمازون buybox.amazon.com
  • چنانچه شما یک بیزینس کوچک هستید که می توانید از طریق پلت فرم تجارت الکترونیک شخص ثالث به تجارت آنلاین راه پیدا کنید. در نظر داشته باشید که ایجاد پلت فرم تجارت الکترونیک راه حل بسیار به صرفه تری خواهد بود. اما کارایی سئو در این پلت فرم ها بسیار پایین است.

پیشنهاداتی برای ست آپ دامنه

اگر شما تصمیم گرفته اید که تجارت الکترونیک جدید خود را بر روی دامنه اصلی ایجاد و راه اندازی کنید، با توجه به شرایط شما بایستی بگوییم که تصمیم بسیار درستی است.

دقت داشته باشید که صفحات فروشگاهی خود را تا جایی که امکان دارد( صفحاتی که در آن تراکنش انجام می شود)، به دامنه اصلی نزدیک کنید. در نتیجه محصولات شما شانس رنکینگ بهتری پیدا می کنند.

دقت داشته باشید که به کاربران مسیر جهت یابی درستی به محصولاتی که برای فروش دارید، بدهید.

اگر شما تصمیم گرفته اید که تجارت الکترونیک خود را بر روی ساب دامنه ایجاد کنید، با توجه به موقعیتی که دارید باید بگوییم که بهترین تصمیم را گرفته اید.

اگر تصمیم شما به این خاطر است که در  حال حاضر رنکینگ سایت اطلاع رسانی شما بسیار خوب است، به خاطر داشته باشید که مسیر و CTAs مناسبی برای هدایت کاربر به صفحات محصولات خود داشته باشید. 

برای دریافت راهنمایی های بیشتر در مورد ست آپ دامنه با پلتفرم تجارت الکترونیک و یا  ارائه دهنده هاست خود مشورت کنید.

منبع: https://www.searchenginejournal.com/root-domain-subdomain-ecommerce-seo/367940/?ver=367940X3

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن