گزارش Acquisition در گوگل آنالیتیکس چه اطلاعاتی ارائه می‌دهد؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

تعداد بازدید: 246

ابزارهای گوگل

گزارش Acquisition در گوگل آنالیتیکس چه اطلاعاتی ارائه می‌دهد؟

نویسنده: saharazokh
2020-06-24 12:56:09

تاحالا شده کنجکاو بشین که کاربران سایت شما از کجا میان؟چه کسانی سایت شما را بررسی می کنند؟ تاحالا شده وقت خودتون رو برای بررسی ROI یا نرخ بازگشت سرمایه بذارید. و یا دوست داشته باشین فروش سایت خودتون رو بالا ببرید.همه این اتفاقا با استفاده از گزارش Acquisition در گوگل آنالیتیکس به راحتی اتفاق میافتد و میتوانید توسط آن بیاموزید چگونه افراد سایت شما را پیدا میکنند و پس از وارد شدن به سایت شما به چه قسمت هایی میروند و چقدر زمان خود را در سایت شما سپری میکنند. ما در مقالات قبلی صفر تاصد تحلیل گزارش های گوگل آنالیتیکس را به شما آموزش دادیم و امروز میخواهیم در تیکو بررسی کنیم گزارش Acquisition در گوگل آنالیتیکس چه اطلاعاتی را ارائه می‌دهد؟

گوگل آنالیتیکس یکی از قدرتمند ترین ابزارهای تحلیل وب سایت می باشد و بهترین بخش آن رایگان بودن این ابزار کاربردی است بنابراین ، هرکس می تواند از این ابزار استفاده کند. یکی از مشکلات اصلی که اکثر مردم از این ابزار قدرتمند استفاده نمیکنند درک نکردن معنی و مفهوم اصطلاحات است. در وهله اول که به گوگل آنالیتیکس مراجعه میکنید و دسته ای از اعداد و ارقام و نمودارها مواجه خواهید شد که ممکن است تجزیه و تحلیل کردن آن ها برای شما دشوار باشد، اما ما به شما این اطمینان را می دهیم که اگر یادگیری این ابزار قدرتمند را بیاموزید برای شما یکی از شیرین ترین ابزار های گوگل خواهد بود. یکی از سئوالاتی که بیشتر اوقات برای وبمستران دنیا به وجود می آید این است که ترافیک سایت آن ها بیشتر از کدام قسمت ها می باشد و یا کدام کمپین ها برای فروش بهتر آن ها مفید تر است. با ما همراه باشید تا گام به گام کار با پنل گوگل آنالیتیکس را بیاموزید.

اگر هنوز گوگل آنالیتیکس خود را ایجاد نکرده اید پیشنهاد میکنیم با مطالعه مطلب گوگل آنالیتیکس چیست؟  به راحتی آب خوردن آن را ایجاد و به سایت خود متصل کنید.

overview در Acquisition گوگل آنالیتیکس

مانند تمام قسمت های دیگر در گوگل آنالیتیکس این قسمت نیز دارای overview یا پیش نمایش می باشد که به نگاه کلی نیز معروف است. در این قسمت شما میتوانید به صورت کلی اتفاقاتی که رخ داده است را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. گزارش Acquisition در گوگل آنالیتیکس برای سرعت بخشیدن به کارهای شما طراحی شده است شاید بپرسید یعنی چی؟ یعنی اگر شما وقت زیادی برای دقیق شدن در جزئیات گزارش ها ندارید، با بررسی این قسمت میتوانید اطلاعات کلی لازم را به دست آورید. با بازکردن این قسمت ابتدا نمودار دایره ای تاپ چنل برای شما نمایش داده می شود و این نمودار نشان دهنده این است که بیشتر آمار ترافیک سایت شما از کجا بوده است. در کنار آن نمودار دیگری با نام Users قرار دارد که با کمک آن میتوانید تعداد کاربران جذب شده را در تاریخ های مختلف بررسی کنید. نمودار Conversion برای نمایش دادن تعداد کاربرانی که مشتری سایت شما شده اند را نمایش می دهد.

overview در Acquisition گوگل آنالیتیکس

انتهای صفحه overview در Acquisition گوگل آنالیتیکس شما جدولی را با سه ستون اصلی مشاهده می کنید. در ستون اول که عبارت acquisition در آن قرار دارد و داده های جذب ترافیک را به شما نمایش می دهد.شما در این قسمت میتوانید تعداد کلی کاربران، کاربران جدید الورود و تعداد دفعات ورود یک کاربر به سایت خود را مشاهده و بررسی کنید. در ستون بعدی عبارت Behavior قرار دارد که در این ستون شما می توانید رفتار کاربران سایت خود را مورد ارزیابی قرار دهید.منظور از بررسی رفتار کاربران این است که میتوانید مشاده کنید افراد پس از ورود به وب سایت شما چکار میکنند. و در زیر ستون ها شما میتوانید درصد نرخ پرش و تعداد دفعاتی که کاربران وارد وبسایت شما شده اند و از صفحه شما دیدن کرده اند را مشاده کنید. همچنین متوسط زمانی که یک کاربر در سایت شما قرار دارد نیز برای شما نمایش داده میشود.

all traffic در گوگل آنالیتیکس

بخش دوم all traffic در Acquisition گوگل آنالیتیکس می باشد. این قسمت دارای چهار بخش است و تمام ترافیک سایت شما را نمایش می دهد. قسمت اول Channels می باشد و با کلیک بر روی این قسمت جدولی برای شما نمایش داده می شود که در آن اطلاعات کانال هایی که کاربران از طریق آن ها وارد سایت شده اند را به صورت تفکیک شده بیان می کند.مواردی که در این قسمت به شما نمایش می دهد عبارتند از:

  • چه تعداد کاربر از طریق بک لینک های شما وارد سایت شده اند؟
  • چند کاربر جدید از طریق بک لینک ها جذب سایت شما شده اند؟
  • تعداد دفعات ورود کاربران به سایت شما چقدر بوده است؟
  • نرخ پرش کاربران چقدر بوده است؟
  • میانگین زمانی که کاربر در سایت شما گذرانده است چقدر می باشد؟

اگر قبلا اهدافی برای تبدیل کاربر به مشتری تعیین کرده باشید، می‌توانید آمار مربوط به آن را نیز در این قسمت ببینید.

قسمت دوم Treemaps  می باشد و در این قسمت یک تحلیل تصویری به شما ارائه می شود. این تحلیل ها دو معیار و یا دو متریک دارد که در مقابل یکدیگر سنجیده میشوند. با باز کردن گزینه Treemaps برای شما یک نمودار رنگی باز می شود. بالای نمودار دو عبارت primary metric یا همان متریک اولیه و Secondary metric یعنی متریک ثانویه قرار دارد. متریک اولیه شامل مواردی مانند: goal completion یا تعداد هدف‌های تکمیل‌شده،goal value یا ارزش هدف ،new users یا کاربران جدید، sessions یا بازدیدها

متریک‌های اولیه یا Primary شامل موارد زیر می‌شوند:

  • goal completion یا تعداد هدف‌های تکمیل‌شده
  • goal value یا ارزش هدف
  • new users یا کاربران جدید
  • sessions یا بازدیدها

در متریک‌های ثانویه یا Secondary موارد زیر را بررسی می شود:

  • new sessions یا  درصد بازدید جدید
  • session duration یا میانگین مدت زمان بازدید
  • bounce rate یا نرخ پرش
  • goal conversion rate یا نرخ تبدیل هدف
  • pages/ sessions یا تعداد صفحات / بازدیدها

این معیار به کیفیت بازدیدها اشاره دارد و توسط رنگ هر مستطیل نشان داده می‌شود. هر چه رنگ به سمت سبز پررنگ تمایل داشته باشد، کیفیت بازدید‌ها بیشتر است و هر چه به سمت صورتی پررنگ‌تر برود، کیفیت پایین‌تر است.

Treemaps

Source/Medium در Acquisition گوگل آنالیتیکس

Source/Medium در google analytics جدولی به شما نمایش می دهد که در آن میزان ترافیک از تمام منابع و نوع آن قرار دارد. از این طریق میتوانید دریابید کاربران شما از چه طریقی وارد سایت شما شده اند و آن قسمت را بهینه تر کنید. همچنین شما میتوانید در این قسمت ترافیک های جزئی تر سایت خود را بررسی کنید به عنوان مثال اینکه چه تعداد کاربر جدید از این راه به دست آمده است و نرخ پرش و یا Bounce rate کاربران چقدر بوده است.

Referrals در Acquisition گوگل آنالیتیکس

در این قسمت شما بک لینک هایی که در سایت خود قرار داده اید را به شما نمایش میدهد و همچنین میتوانین میزان ترافیک آن را نیز مشاهده کنید. از طریق Referrals در Acquisition گوگل آنالیتیکس شما میتوانید بررسی کنید کدام لینک ها بهتر عمل کرده است و کاربران بیشتری را به خود جذب کرده.همچنین عملکرد لینک هایی که در شبکه های اجتماعی گذاشته اید را نیز میتوانید بررسی کنید.

Google Adds در آنالیتیکس

برای بررسی وضعیت تبلیغات در گوگل میتوانید از این قسمت استفاده کنید. اگر در گوگل ادوردز کمپین تبلیغات ایجاد کرده باشید علاوه بر پنل کمپین ادوردز از این طریق نیز میتوانید بررسی کنید که میزان کلیک های تبلیغات شما و میزان تعامل بازدیدکنندگان و .... چقدر بوده است. این قسمت به شما نشان می دهد که آیا کمپین هایی که در گوگل ادوردز بسته اید به نفع شما بوده است یا خیر؟!

Google Adds در گزارش Acquisition در گوگل آنالیتیکس

Search Console در آنالیتیکس

همچنین با استفاده از گوگل آنالیتیکس شما میتوانید اطلاعات سرچ کنسول خود را نیز مشاهده کنید برای اینکار کافی است وبمستر تولز را به آنالیتیکس خود متصل کنید. شما میتوانید اطلاعاتی از قبیل:جایگاه کلمات کلیدی، نرخ کلیک، میزان تعامل کاربران با سایت و …را بدست آورید.

Socials در گزارش Acquisition در گوگل آنالیتیکس

ترافیک های حاصل از شبکه های اجتماعی در این قسمت به صورت کاملا جزئی تر نمایش داده خواهد شد. در ابتدا این قسمت نیز دید کلی یا Over View وجود دارد که نگاه کلی به شبکه های اجتماعی دارید. گزینه بعدی Network Referral است که در آن تعداد بازدیدهای ناشی از هر شبکه اجتماعی، تعداد صفحات بازدیدشده و … را مشاهده می‌کنید. در قسمت Landing Pages می‌توانید وضعیت ترافیکی که صفحات لندینگ از شبکه‌های اجتماعی به دست آورده‌اند بررسی کنید. ممکن است شما نیز برای شبکه های اجتماعی خود هدفی تعیین کرده باشید که میتوانید نتیجه آن را در قسمت Conversion بررسی کنید.اگر پلاگین‌های شبکه‌های اجتماعی را برای سایت خود نصب کرده باشید، میتوانید اطلاعات مربوط به آن را در این قسمت مشاهده ‌کنید. در اخرین قسمت به اسم user flow جریان و مسیر کاربران شما در قالب نموداری به شما نمایش داده میشود.

Campaigns در گوگل آنالیتیکس

همانند ادوردز کمپین های دیگری نیز هستند که برای فروش بهتر از آن ها استفاده میکنند. بنابراین اگر شما علاوه بر ادوردز کمپین های تبلیغاتی دیگری نیز داشته باشید میتوانید اطلاعات آن را در این قسمت مشاهده کنید. مثلا میتوانید ببینید چند نفر از طریق کمپین های تبلیغات پیامکی جذب سایت شما شده اند و چه میزان از آن ها به مشتری دائمی شما تبدیل شده اند.

سخن پایانی

امروز در تیکو اهمیت گزارش Acquisition گوگل آنالیتیکس را بررسی کردیم و دریافتیم چگونه میتوانید توسط این گزارش ترافیک سایت خود را با دقت و جزئیات بیشتر تحلیل کنید. و همچنین با استفاده از این گزارش شما میتوانید مواردی که مربوط به سئو سایت شما، بک لینک ها، شبکه های اجتماعی و .... است را مدیریت کنید. اگر موارد ذکر شده را با دقت بهینه کنید ترافیک بیشتری به سایت خود جذب خواهید کرد. امیدوارم این مطلب برای شما مفید و کاربردی بوده باشد اگر نظر و یا پیشنهادی دارید خوشحال میشیم با ما در قسمت نظرات در ارتباط باشید.

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نظر خود را راجع به این مقاله با ما در میان بگذارید

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

همین حالا مکالمه را شروع کن